Florin Schreef:
——————————————————-
> Johanan Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Als aanvulling.
> > Om tempeldienst te kunnen verrichten, moest men
> > een bepaalde leeftijd hebben bereikt, en op een
> > vastgestelde leeftijd hield de verplichte
> dienst
> > op.
> > Sommigen hebben beweerd dat Numeri 4:3,
> 30, 31
> > en 8:24-26 elkaar tegenspreken, aangezien in de
> > ene tekst wordt gezegd dat de levieten hun
> dienst
> > op 30-jarige leeftijd begonnen en in de andere
> dat
> > dit op 25-jarige leeftijd gebeurde.
> >
> > Het schijnt in dit geval echter om twee
> > onderscheiden soorten van dienst te gaan.
> Daarom
> > wordt in bepaalde rabbijnse bronnen de
> zienswijze
> > gepresenteerd dat een leviet weliswaar op
> > 25-jarige leeftijd de dienst in de tabernakel
> ter
> > hand nam, maar alleen de lichtere taken
> > verrichtte, en dat hem pas op 30-jarige
> leeftijd
> > zwaardere taken werden opgedragen.
>
> In mijn openingsposting leg ik duidelijk uit
> waarom de verklaringen van Rashbam en IBN Ezra
> onjuist zijn.
>
> 'Rashbam en IBN Ezra meenen dat er in Numeri 8
> gesproken wordt over wachtdienst en in Numeri 4
> over draagdienst, die meerdere lichaamskracht en
> dus iets hoogere leeftijd vordert.
>
> Tegen de verklaring van Rashbam en Ezra wordt door
> anderen aangevoerd, waar ik het mee eens ben, dat
> de kracht van iemand van 25 niet minder is dan van
> iemand van 30.'
>
> > In deze bronnen wordt aangevoerd dat hoewel in
> > Numeri 4:3, 47 gewag wordt gemaakt van het
> werk,
> > ’de zware dienst en de dienst bestaande in
> het
> > dragen van vrachten’, dit niet het geval is
> in
> > Numeri 8:24, waar de leeftijdsgrens van
> 25 jaar
> > is aangegeven.
>
> Het gaat er natuurijk ook om dat in Numeri 8 in
> het geheel geen sprake is van een lichtere dienst,
> het blijkt dus nergens uit dat er in Numeri 4 en 8
> sprake is van een zwaardere en een lichtere
> dienst, bovendien leg ik duidelijk uit in mijn
> openings bericht :
>
> 'Rashbam en IBN Ezra meenen dat er in Numeri 8
> gesproken wordt over wachtdienst en in Numeri 4
> over draagdienst, die meerdere lichaamskracht en
> dus iets hoogere leeftijd vordert.
>
> Tegen de verklaring van Rashbam en Ezra wordt door
> anderen aangevoerd, waar ik het weer mee eens ben,
> dat de kracht van iemand van 25 niet minder is dan
> van iemand van 30.'
>
> > Anderen voegen de veronderstelling toe dat de
> > dienst die levieten van 30 jaar en ouder
> > verrichtten, te maken had met het vervoeren van
> de
> > tabernakel en zijn uitrusting bij de omzwerving
> > door de wildernis, terwijl degenen in de
> > leeftijdsgroep van 25 tot 30 jaar alleen
> dienst
> > deden wanneer de tabernakel eenmaal opgericht
> was
> > op de plaats waar het volk zich legerde.
>
> De verklaring van hierboven staat dus nergens in
> de hele Tora, bovendien geen andere rabbijnen als
> commentaar op dat van Ezra en Rashbam dat de
> kracht van iemand van 25 niet minder is dan van
> iemand van 30. Wat er wel staat is namelijk dat er
> in Numeri 4 gesproken wordt over
> ‘dienstplichtigheid’ en in Numeri 8 niet.
>
> > Degenen die de zienswijze huldigen dat de
> levieten
> > pas op de leeftijd van 30 jaar zwaardere taken
> > mochten verrichten, voeren als reden aan dat de
> > betrokkenen op deze leeftijd over meer kracht,
> > geestelijke rijpheid en een gezonder oordeel
> > beschikten.
>
> De verklaring van hierboven staat dus nergens in
> de hele Tora en bovendien geloof ik niet dat een
> 30 jarige sterker is dan een 25 jarige. Wat er wel
> staat is namelijk dat er in Numeri 4 gesproken
> wordt over ‘dienstplichtigheid’ en in Numeri 8
> niet. Bovendien is het een bekende feit dat des te
> jonger men is, des te beter men bij zijn
> bovenkamer is.
Nou dat denk ik niet. Op de leeftijd van 20 zijn de hersenen nog niet geheel gerijpt. Bepaalde verbindingen in de hersenen zijn nog niet aangelegd. Daardoor kunnen ‘jongeren’ onverantwoordelijk gedrag vertonen. De hersenen rijpen nog een aantal jaren na.
Ook hier in Nederland was men tot voor enkele decenia geleden op zijn 30ste pas echt volwassen en konden de ouders tot het 30ste jaar nog bezwaar maken tegen b.v. een huwelijk of een zakelijke transactie. (ik heb die tijd nog meegemaakt) Dus toen was men op zijn 21ste volwassen en verantwoordelijk voor zichzelf, maar had men pas op zijn 30ste echt zelfbeschikkingsrecht.
Nu hoort het bij nog niet geheel gerijpte hersenen te denken dat men zelf geweldiger functioneerd als ouderen. Hiervan komt men later helemaal terug 
Bovendien: wat heeft de wereld aan een onrijpe vrucht die dat van zichzelf niet weet.
Nog even over die Tempeldienst. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de priesters die Tempeldienst doen / deden verantwoordelijk en zorgvuldig waren.
Er zijn in de schrift wel een paar voorbeelden te noemen dat degenen die niet zorgvuldig waren hun leven verloren, denk aan de 2 zonen van Aäron en de man die de Tabernakel wilde tegenhouden.
Ik ben het eens met de gedachte dat vanaf 25 jaar het een aanloop en leertijd is geweest en vanaf 30 werkelijke dienst.
Ik vind het trouwens best wonderlijk dat zaken uit de Torá in deze tijd wetenschappelijk bewezen zijn.
Nog even terugkomend op ‘beter in de bovenkamer zijn’; volgens mij als het goed gaat en iemand zuipt niet teveel en zo, dan is een mens wat betreft zijn bovenkamer tussen de 50 en de 60 op zijn hoogtepunt. Dus de lichamelijke kracht neemt af maar de geestelijke kracht neemt toe. Het compenseerd elkaar.
Ellen
>
> > De Griekse Septuaginta vermeldt zowel in Numeri
> > 4:3 als in 8:24 de leeftijd van 25 jaar.
>
> Het gaat om de Hebreeuwse tekst en niet om de
> Griekse LXX, bovendien staat er in het hele Numeri
> 4 dat de Levieten vanaf hun 30-ste dienstplichtig
> waren en niet alleen in Numeri 4:3.
>
> Florin