Hallo allemaal
In de afgelopen 10 jaar bezoek ik zo nu en dan dit prikbord. Sommigen van jullie ken ik nog. Anderen niet.
Maar in diezelfde 10 jaar heb ik een ontwikkeling ondergaan in mijn geloofsleven met een focus op kerk en christendom in het algemeen.
Waar ik voorheen geloofde dat het christendom haar wortels in de bijbel had, is mij nu duidelijk dat dat absoluut niet het geval is.
Wat is mijn punt van deze posting?
* het jodendom heeft opgehouden te bestaan door de verwoesting van de tempel (maar eigenlijk al door het verbreken van het oude verbond Jer 31:32)
* het christendom heeft nooit enige bijbelse grondslag gekend, want God heeft nooit een nieuwe religie geïntroduceerd.
* God heeft een nieuw verbond gesloten met het huis Israel. Hetzelfde huis als waarmee hij destijds ook het oude verbond sloot
* In Christus krijgt iedereen die Hem aanneemt deel aan dat huis van Israel. Dit heeft niets maar dan ook niets van doen met het christendom.
Ik herinner mij een discussie met een joodse prikborder (ik meen Elijahu), waarin ik stelde dat het joodse geloof niet meer bestaat of kan bestaan sinds de verwoesting van de tempel in 70 AD. Het is daarmee voor een jood immers onmogelijk geworden om uitvoering te geven zijn geloof, door het ontbreken van een plaats waar offers gebracht kunnen worden. Het brengen van offers is onlosmakelijk verbonden met de wet van Mozes, of beter, het priesterschap van Aäron.
Nu het onmogelijk is gewoprden om invulling te geven aan het priesterschap van Aäron, is het dus onmogelijk geworden voor een religieuze jood om invulling te geven aan zijn geloof volgens de wetten van Mozes.
Maar hetzelfde geldt voor het christendom. Velen zullen denken dat Jezus de grondlegger van het christendom is. En vele aanhangers van dat christendom zijn overtuigd dat hun religie of kerk de belichaming is van het nieuwe verbond dat God met de mens heeft gesloten in Christus.
Maar in feite heeft God nooit ook maar één verbond gesloten met het christendom of vertegenwoordigers daarvan. Ook heeft Jezus nooit de grondslag gelegd voor een nieuwe religie. Keizer Constantijn heeft immers in de 4de eeuw na Christus het christendom gesticht.
Wat heeft Jezus dan wèl gedaan? En met wie is dat nieuwe verbond gesloten?
Hebr 8:10 (verwijzend naar Jer 31:33) vermeldt:
“Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.”
Met wie wordt het nieuwe verbond gesloten? Met het huis van Israel.
Let wel, hier staat niet “het volk” of “de natie”, maar “het huis”.
Over de joden, de niet-joden en het huis van Israel geeft Paulus de vergelijking van de olijfboom en de takken in Rom 11:23-24:
“En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten. Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.”
Nakomelingen van “het volk” Israel hebben niet van nature deel aan “het huis” van Israel, maar enkel door geloof in Jezus Christus.Door geloof in Jezus Christus kunnen zelfs niet-joden deel krijgen aan “het huis” van Israel.
Dus nogmaals wat is mijn punt?
* het jodendom heeft opgehouden te bestaan door de verwoesting van de tempel (maar eigenlijk al door het verbreken van het oude verbond Jer 31:32)
* het christendom heeft nooit enige bijbelse grondslag gekend, want God heeft nooit een nieuwe religie geïntroduceerd.
* God heeft een nieuw verbond gesloten met het huis Israel. Hetzelfde huis als waarmee hij destijds ook het oude verbond sloot
* In Christus krijgt iedereen die Hem aanneemt deel aan dat huis van Israel. Dit heeft niets maar dan ook niets van doen met het christendom.
Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
Groetjes
W@lter