Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

nieuwe haring

• ­­¥ Lotje ­­¥

Haar vriendin zat met rode konen tegenover haar en met weidse armgebaren probeerde ze haar verhaal kracht bij te zetten. ‘Stel je nu eens voor dat jouw lieve kat, morgen bij de slager verkrijgbaar is, in kleine porties gesneden en gemarineerd. Dat wil je toch ook niet? Besef je wel dat er jaarlijks, in Nederland, 500 miljoen dieren onder erbarmelijke omstandigheden worden gefokt en geslacht? En dat zelfs vissen levend worden ingevroren? Kijk, daarom ben ik op een gegeven moment gestopt met vlees en vis eten, ik kan het gewoon niet meer. Er zijn genoeg alternatieven: noten, tofu, kaas …’

Haar koddige kat streek langs haar benen en ze kreeg een rilling over haar rug toen ze dacht dat die bij de slager verkrijgbaar zou zijn, walgelijk! Maar het vegetarisme van haar beste vriendin kwam toch een beetje haar keel uit … wat maakt een kip of varkentje meer of minder nou uit? Trouwens, ze at ook niet zo veel vlees maar een hamburger of broodje warm vlees kon ze niet versmaden. En een haring ook niet.

Ze dacht na. En antwoordde: ‘In de bijbel staat toch dat God de mens laat heersen over alle dieren? En Jezus zegt dat wat een mens uitgaat hem onrein maakt, zoals slechte gedachtes, maar niet wat een mens ingaat. Dus hij zegt eigenlijk dat je alles mag eten. Dus waar maak je je druk om? ’

Haar vriendin keek haar niet-begrijpend aan. 'Natuurlijk kan ik dat niet ontkennen, maar in de tijd van Jezus was er geen bio-industrie en mensen aten niet iedere dag vlees, dat was te duur. Men at eerder vis en ook toen ging het er met de visvangst anders aan toe dan nu. We kunnen de gruwelen van de bio-industrie niet goedpraten, ook niet met de bijbel in de hand.

Ze keken elkaar een moment mokkend aan. Ze besloot: ‘Okee, ik ga een maand geen vlees eten, misschien bevalt het me wel.’ Haar vriendin keek haar dankbaar aan en nam met een brede glimlach een hap van haar worteltje.

De bijbel wordt nog wel eens gebruikt om onszelf te rechtvaardigen. Maar wat de doorslag zou moeten geven is de liefde, leiding van de Heilige geest en gezond verstand. Op die manier komen we in balans en kunnen er geen rigide dogma's ontstaan waarmee we onszelf en anderen klemzetten en verlammen.

bron::Bijbelteksten: Genesis 1:26, 1:29, Matteus 15:10-11, 1 Corintiërs 8:13.

• CU

Vanavond hadden we spareribs en patat.

Morgen lotgenoten.:)

• BOAZ

Ik ben ook tegen de bio-industrie, iedereen die er tegen is moet ook geen huisdieren nemen zoals honden en katten:D

Boaz.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Vissen mag dat wel ? die zwemmen bij ons vrij rond in de vijver ;)

• CU

Moeten dan wel vissen met schubben zijn, die mag je eten.

• kees

Schelpdieren en paling ook niet.

Dat eet ik dus ook niet.

• BOAZ

­­¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> Vissen mag dat wel ? die zwemmen bij ons vrij rond

> in de vijver ;)

Neem maar een haring, naar mijn inzicht de gezondste vis in Nederland!

Boaz.

• ­­¥ Lotje ­­¥

hi , die zwemmen nou weer niet in de vijver .:D

• CU

En wat is je mening over parels dan? Het zijn immers producten van een onrein dier, dus gooi ze gerust zonder spijt voor de zwijnen.:D

• Marjorie

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Ik ben ook tegen de bio-industrie, iedereen die er

> tegen is moet ook geen huisdieren nemen zoals

> honden en katten:D

>

> Boaz.

Ik begrijp wat je bedoelt. Honden- en kattenvoer. Maar jij hebt/ had toch ook een kat/ katten? Wat voer jij ze?

Mijn keuze is om bijna geen vlees te eten (en al helemaal geen kiloknallers) Ik maak sowieso zoveel mogelijk gebruik van ‘biologische’ produkten.