Mattheus 4:
18 Toen Hij nu langs de zee van Galilea ging, zag Hij twee broeders, Simon, die Petrus genoemd wordt, en Andreas, diens broeder, een net in zee werpen; want zij waren vissers. 19 En Hij zeide tot hen: Komt achter Mij en Ik zal u vissers van mensen maken. 20 Zij nu lieten terstond hun netten liggen en volgden Hem.
21 En vandaar verder gegaan zijnde, zag Hij nog twee broeders, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broeder, in het schip met hun vader Zebedeüs, terwijl ze bezig waren hun netten in orde te brengen, en Hij riep hen. 22 Zij lieten dan terstond het schip en hun vader achter en volgden Hem.
Bovenstaande is een bekend verhaal (neem ik aan).
Het woordje volg mij is niet geheel juist zo heb ik begrepen( Florin of David??).
Wat te denken: je hebt een paar kinderen die je in je bedrijf laat meewerken zodat ze later het bedrijf voort kunnen zetten.
Komt er een onbekende (bevlogen en carismatisch?) “'figuur”" langs en die zegt: Volg mij.
Ik vind het maar wonderlijk dat ze Jezus zomaar volgen, dat ze zomaar zonder boe of ba hun vader en hun werk in de steek laten.
Als een kind van mij dat zo zou doen dan zou ik toch stevig proberen hem over te halen om het vooral NIET te doen.
“”Je weet niet eens wie hij is, welke ideeen hij voorstaat. Alles in de steek laten, ben je wel goed bij je hoofd? Hoe moet het nu met het bedrijf en julie toekomst. Weer een secteleider, hij manipuleert jullie“”
In dit geval ook nog twee kinderen uit één gezin.
Hoe zouden jullie reageren als het jullie als vader of moeder zou overkomen?