Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De bijbel.

• Florin

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Wat voor zin heeft de bijbel voor mensen die de

> Herbreeuwse taal niet heel goed kennen, niets

> toch, want het schijnt dat de vertalingen heel

> slecht zijn, met dien te gevolge dat men dan alles

> niet voor waar kan aannemen, en wordt men lelijk

> aangevallen door degenen die denken dat zij het

> Herbreeuwse taal volledig te beheersen.??

>

> Dus stop maar met de bijbel te lezen, want anders

> wordt men beschuldigt op leugens.

Vertalingen zoals de Staten en de NBG geven goed genoeg aan wat er in de Hebreeuwse tekst geschreven staat. Ik heb nergens geschreven dat de Staten en de NBG niet goed genoeg zouden zijn voor een gezond en serieus Bijbelonderzoek.

Wel, indien men de Bijbel niet in het Hebreeuws leest loopt men van de leukste dingen mis die gewoon in de NL vertalingen niet staan.

Florin

• Frederik D

Als bèta heb ik ook veel aan Grieks gedaan. Ik kan Homeros ongeveer dromen. Maar ondanks al die lesuren vind ik de Odyssee nog steeds prachtig, prachtiger dan de Bijbel.

Niemand eet oud ijs!

Het Griekse oudeis betekent niemand!

Odysseus noemde zich op een gegeven moment Oudeis. Wie heeft dat gedaan? Niemand!

Maar je hebt meer aan scheikunde, de wetten van Newton, het Periodiek Systeem (PS) en de differentiaalwiskunde dan aan Grieks en Latijn. Dat wel.

• Frederik D

Ja ja ja.

• Frederik D

Maar wil het echt leuk worden, lees dan de Odyssee van Homeros. En jawel, de Odyssee is een stuk leuker dan de Ilias.

• Florin

De NWV is geen slechte vertaling, sterker nog, op bepaalde punten zelfs heel boeiend, alleen zou ik het aan de meeste christenen, gezien dat ze van weinig tot geen Schriftkennis hebben, niet aanraden omdat het op bepaalde plaatsen bewust is gecorrumpeerd door leiders van de sekte.

Florin

• Frederik D

Ook dat onderschrijf ik.

In plaats van altijd te streven naar een objectieve vertaling is de NWV her en der aangepast aan de dogma's van Brooklyn. Bijvoorbeeld: ik zeg u heden dat …

Maar wees eens eerlijk, pas jij je vertalingen soms ook niet aan aan je geloofsdogmatiek? Staat er nou echt “kloot” in Jesaja?

• BOAZ

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je hebt niet gelezen wat ik schreef over de

> Septuagint in vergelijking met de Masoretische

> Tekst.

>

> Je vergist je deerlijk met je opvatting dat de MT

> de oertekst is.

>

> En wie vier woordjes Hebreeuws kent, is nog geen

> hebraïst. Hebraïst, een woord dat jullie niet

> kenden. Dus …

Ik wist wel dat jij blij was met het foute antwoord van David:D

Boaz.

• Frederik D

Waarom was het antwoord van David fout? Kun je uitleggen wat de vraag was, wat het antwoord van David was en waarom dat fout was? Overigens is David vaak een bezonnen mens. Maar goed, ook hij kan fouten maken. Net als ik.

• BOAZ

Waar maak jij je druk om.

Jij leest helemaal geen Bijbel.

Boaz.

• theo

HE, je kunt ook genuanceerd(er) schrijven dus !!

Goed zo.

Dat is aanmerkelijk beter dan:

Whaahahahahaha, waar heb je het allemaal over man !!!!