Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Respect voor de mening van een ander ?

• Florin

Hoe vaak horen we wel niet hier op de PB en om ons heen dat we respect en acceptatie moeten betonen aan een ander ?

Ik heb een hekel an die onlogische uitspraak en ik zal uitleggen waarom. Laten we als voorbeeld nemen het feit dat Theo niet gelooft dat de eerste 11 Hoofdstukken van het Boek Genesis historisch waargebeurd zijn. Ik geloof, en trouwens geloof ik dat niet alleen maar ik weet het zeker, dat waar hij voor staat niet waar is oftewel een leugen is. Hoe kan ik nou respect hebben voor waar hij voor staat als het voor mij een leugen is ? Zeg ik wel respect te hebben voor waar Theo voor staat dan zeg ik eigenlijk respect te hebben voor leugens, lekker logisch is dat.

En nu hoe ik tegen aankijk als bijvoorbeeld iemand zo iets gelooft.

Ik moet maar mee leven, let op : ik gebruikt niet het woordje ‘respect’ , dat Theo niet gelooft wat er geschreven staat maar ik accepteer niet waar hij voor staat en heb en zal daar nooit respect voor hebben.

Florin

• Stefan

Als ik nu schrijf dat ik respect voor jouw mening heb, dan accepteer ik hoe jij over Theo denkt.

Prima Florin.

En jouw mening mag hoop ik wel ter discussie gesteld worden, zeg maar uit respect voor jouw mening?

Ik vind jouw mening tav Genesis maar niks…

:D

• Florin

Thomas, heb jij respect voor bijvoorbeeld boeddha beelden en het boeddhisme ?

Florin

• baldu

Florin Schreef:

——————————————————-

> Hoe vaak horen we wel niet hier op de PB en om ons

> heen dat we respect en acceptatie moeten betonen

> aan een ander ?

Heel vaak.

> Ik heb een hekel an die onlogische uitspraak en ik

> zal uitleggen waarom.

> Laten we als voorbeeld nemen

> het feit dat Theo niet gelooft dat de eerste 11

> Hoofdstukken van het Boek Genesis historisch

> waargebeurd zijn.

Ik kan me grotendeels wel in die visie vinden Florin.

> Ik geloof, en trouwens geloof ik

> dat niet alleen maar ik weet het zeker, dat waar

> hij voor staat niet waar is oftewel een leugen is.

Als je iets zeker weet, heb je gewoon een overtuiging

Een overtuiging is niet bij voorbaat de waarheid

> Hoe kan ik nou respect hebben voor waar hij voor

> staat als het voor mij een leugen is ?

Dat ligt bij jezelf Florin, immers het oordeel dat iets een leugen

zou zijn komt voort uit het feit dat je niet wenst te tornen aan je eigen overtuiging

Dat maakt dat je met hand en tand zult verdedigen waarvan jij overtuigd bent.

Dat zegt dus veel meer over hoe jij je nog vasthoudt aan bepaalde zaken dan

over iets van de ander die iets anders vindt.

Vertel eens, hoe kun je weten of die verhalen ook geschiedenis zijn, als je als kind

al in de wieg geprogrammeerd bent juist dat alles aan te nemen als de enige waarheid?

> Zeg ik wel

> respect te hebben voor waar Theo voor staat dan

> zeg ik eigenlijk respect te hebben voor leugens,

Nee, je hebt dan respect voor een mening of een visie

dat iets een leugen zou zijn valt niet eens te bewijzen, maar ook Theo zal

het niet kunnen weerleggen. Dus waar sta je dan? Tegenover elkaar!!

Oog om oog, tand om tand. De reden is: ‘ik vind dit, en jij vind dat’

> lekker logisch is dat.

Niet echt, als het echt een leugen zou zijn, dan is het maar de vraag wie van

jullie 2 op overige vlakken in leugens gelooft die de ander dan weer als een leugen verslijt.

> En nu hoe ik tegen aankijk als bijvoorbeeld iemand

> zo iets gelooft.

Als naar een mens, zoals jij er ook een bent. Niet meer- niet minder

> Ik moet maar mee leven,

Daar klinkt wel iets dwangmatigs, iets machteloos zelfs

Lastig he? Als mensen iets anders vinden dan jij? Lijkt me erg lastig allemaal.

Dat heb ik nu nooit, dat mensen een andere mening hebben, nog nooit meegemaakt :)

> let op : ik gebruikt niet

> het woordje ‘respect’ , dat Theo niet gelooft wat

> er geschreven staat maar ik accepteer niet waar

> hij voor staat en heb en zal daar nooit respect voor hebben.

Ach, dat is jouw kruis dan Florin, zwaar hoor.

God tuchtigt de kinderen die Hij liefheeft, staat ook ergens.

Maar weet je ook, dat je jezelf hiermee tuchtigt?

groet

Baldu

• Frans

Je kan Theo's mening afkeuren, misschien weerleggen of het er gedeeltelijk dan wel letterlijk mee eens zijn.

Het is zijn mening, daar heeft hij net als jij recht op.

Een interpretatie kan je als fout beschouwen zonder die daarom leugen te noemen.

• Florin

Frans Schreef:

——————————————————-

> Je kan Theo's mening afkeuren, misschien

> weerleggen of het er gedeeltelijk dan wel

> letterlijk mee eens zijn.

> Het is zijn mening, daar heeft hij net als jij

> recht op.

>

> Een interpretatie kan je als fout beschouwen

> zonder die daarom leugen te noemen.

Hallo Frans, als jij ergens niet achterstaat daar sta jij daar niet achter omdat je denkt en soms zeker weet dat het niet waar is, iets wat niet waar is, is't een onwaarheid en dus een leugen.

Bijbels gezien hebben wij niet het recht om zomaar van alles te geloven wat wij maar willen maar wij moeten geloven wat Jahweh in Zijn Woord zegt. Theo heeft letterlijk gezegd de evangelisten op bepaalde punten niet te geloven, dus maakt hij ze indirect voor leugenaars uit, lekker gelofwaardig is Theo nog…

Florin

• Stefan

Wat hebben beelden nu met respect te maken.

Zelfs een Jezus-beeld is iets, wat vele meningen losmaakt en vele tongen in beweging zet. Maar is dat het beeld of is dat de mens zelf die spreekt.

Het boeddhisme is hetzelfde als het christendom, oftewel als het beeld zoals jij het ziet.

Welk beeld men heeft, is het beeld dat men belijdt, zolang het beeld vertroebelt wat geen beeld kan beschrijven..;)

• Frans

Florin Schreef:

——————————————————-

> Hallo Frans, als jij ergens niet achterstaat daar sta jij daar niet achter omdat je denkt en soms zeker weet dat het niet waar is, iets wat niet

> waar is, is't een onwaarheid en dus een leugen.

Niet waar zijn kan betekenen dat de betrokkene het verkeerd begrepen heeft. Leugen betekend dat deze bewust tegen beter weten in zijn/haar fout niet WIL toegeven.

Ik laat even in het midden wie van jullie gelijk zou hebben, dat heet dan weer bemiddelen i.p.v. slijmen. Begrijp je?

>

> Bijbels gezien hebben wij niet het recht om zomaar van alles te geloven wat wij maar willen maar wij moeten geloven wat Jahweh in Zijn Woord zegt.

> Theo heeft letterlijk gezegd de evangelisten op bepaalde punten niet te geloven, dus maakt hij ze indirect voor leugenaars uit, lekker geloofwaardig is Theo nog…

>

> Florin

Als alles letterlijk genomen moest worden dan krijg je echt bijbelse tegenstrijdigheden Florin. Waren het drieduizend mensen volgens de ene evangelist of juist vijfduizend, wat die andere zegt. Zo zijn er erg veel voorbeelden waar vaak misbruik van gemaakt wordt, dat neemt niet weg dat deze verschillen in de bijbel staan.

• Ellen-Josee

Respect hebben voor iemand is (volgens mij) iemand in zijn of haar waarde laten.

Ongeacht of iemand andere geloofsopvattingen of een andere mening heeft.

Het kan zelfs zijn dat je iemand nog in zijn waarde laat als hij / zij dronken in de bosjes ligt, want jij weet niet de reden hoe dat gekomen is.

Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan.

Ellen

• Stefan

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14585496/14590186/re-het-ik-als-volgeling-de-imitatie#msg-14590186