Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De rechtvaardige koning

• Ellen-Josee

Jeremia 23: 5 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik aan Davids stam een rechtmatige telg laat ontspruiten, die als koning een wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven. 6 Dan wordt Juda verlost en zal Israël in vrede leven. Zijn naam zal zijn “De HEER is onze gerechtigheid”.

(NBV)

SV - De HEERE: ONZE GERECHTIGHEID

Hebreeuws: Yahweh tzedeknoe

Wat verstaan jullie onder gerechtigheid?

Welke koning wordt er bedoeld?

Tzedek - rechtvaardig komt in de Bijbel nogal vaak voor, in de eerste plaats is God rechtvaardig en wordt Hij rechtvaardig gevonden (diverse tekstplaatsen w.o. Jes 45: 21) De Knecht van God (Jes 53: 11) Zo ook was Noach rechtvaardig (Gen 6: 9), Jozef de man van Maria (Matt 1: 19), Zacharia en Elizabeth (Luc 1: 6), hun zoon Johannes (Marc 6: 20), Cornelius (Hand 10: 22) en uiteraard Jezus Christus (meerdere tekstplaatsen w.o. Joh 5:30)

Er worden aan rechtvaardigheid ook eigenschappen toegedicht die niet direct met rechtspreken te maken hebben, zoals: trouw (Neh 9: 8 en 33), zuiver (Job 25: 4 - Ps 19: 10), hij is een Heiland (Zach 9: 9), heiligheid (Marc 6: 20), godvrezend en geleid door de heilige Geest (Luc 2: 25), de wil van God doen, Gods geboden onderhouden ( o.a. Luc 1: 5 en Joh 5: 30) en verder goeddoen en geloof.

Ook interessant is dat de naam van Melchizedek, de mysterieuze koning van Salem, rechtvaardigheid in zijn naam had.

(Gen 14: 18 En Melchisedek, de koning van Salem, liet brood en wijn brengen. Hij was een priester van God, de Allerhoogste)

Melchi - koning, tzedek - rechtvaardig en Salem - vrede. De betekenis van zijn naam was dus; rechtvaardige koning en hij heerste over de vrede.

Ben benieuwd naar jullie reacties

Ellen

• Gonnie

Hoe durf jij, hoe durf jij nog over rechtvaardigheid te schrijven terwijl jij, (bij wijs van spreken) nog bloed aan jouw handen hebt.

Nogmaals jij bent de weg kwijt.

• Stefan

Jeremia 23: 5 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik aan Davids stam een rechtmatige telg laat ontspruiten, die als koning een wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven. 6 Dan wordt Juda verlost en zal Israël in vrede leven. Zijn naam zal zijn “De HEER is onze gerechtigheid”.

(NBV)

Het gaat in wezen steeds over hetzelfde, over de mens en wat deze in zijn diepste wezen is; http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14572162/14575178/re-uh-ik-hing-verkeerd#msg-14575178

Je moet de link maar even openen deze keer.

• Allen

Niet te geloven zeg,

wat een schijnheilig serpent ben jij.

AllenB)

• Frederik D

Rechtvaardigheid lijkt mij een beleid waarbij lasteraars worden opgepakt en worden opgesloten.

Gij zult niet lasteren, gij zult geen kwaadaardige leugens vertellen …

Mooi, he. Wel een beetje jammer voor dit prikbord, althans in sommige ogen. Want in de nor krijg je wel een maal, het zogeheten normaal, maar je kunt er niet internetten. Dus bepaalde figuren die gaarne de waarheid geweld aan doen, die zie je dan niet meer op dit prikbord.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Jezus zei: “Indien iemand naar mijn woorden hoort, maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft één, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage” (Johannes 12:47,48).

• Sietse 45

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Hoe durf jij, hoe durf jij nog over

> rechtvaardigheid te schrijven terwijl jij, (bij

> wijs van spreken) nog bloed aan jouw handen hebt.

>

> Nogmaals jij bent de weg kwijt.

Rustig aan je niet opwinden meiske dat is ze niet waard,

en het nadeel is ook nog je moet ook weer afdraaien.

• Stefan

Joh.12

43 Want zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God.

44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Hem, Die Mij gezonden heeft.

45 En die Mij ziet, die ziet Hem, Die Mij gezonden heeft.

46 Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een ieder, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.

47 En indien iemand Mijn woorden gehoord, en niet geloofd zal hebben, Ik oordeel hem niet; want Ik ben niet gekomen, opdat Ik de wereld oordele, maar opdat Ik de wereld zalig make.

• Ellen-Josee

Ik had op die link ter plekke al gereageerd voor ik nu je reactie hier zie. Dus zie daar…

Persoonlijk vind ik dat het wel enigszinds op deze topic slaat wat betreft ‘wie is de koning’ maar mijn vraag ‘wat versta je onder gerechtigheid’ is daar matig tot niet beantwoord.

Vgr, Ellen

• Sietse 45

­­¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

44 Jezus had luid en duidelijk gezegd: ‘Wie in mij gelooft, gelooft niet in mij, maar in hem die mij gezonden heeft,

45 en wie mij ziet, ziet hem die mij gezonden heeft.

46 Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in mij gelooft niet meer in de duisternis is.

> Jezus zei: "Indien iemand naar mijn woorden hoort,

> maar ze niet bewaart, Ik oordeel hem niet, want Ik

> ben niet gekomen om de wereld te oordelen, doch om

> de wereld te behouden. Wie Mij verwerpt en mijn

> woorden niet aanneemt, heeft één, die hem

> oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal

> hem oordelen ten jongsten dage" (Johannes

> 12:47,48).