Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbelstudie Romeinen 5

  • LeSage

    Romeinen 5

    12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. 14 Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. 15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. 17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. 18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden. 20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.

    Vragen die er nav dit gedeelte bij mij rijzen, zijn:

    1 - is God rechtvaardig door toe te staan dat de dood over allen van Adam - Mozes heerst? Waarom trekt Paulus de grens bij Mozes - betekent het geven van de wet dat de heerschappij van de zonde daar ineens stopt?

    2 - wat betekent het dat er staat dat de zonde HEERST?? Hebben we geen eigen wil meer dan?

    3 - waarom staat God toe dat mensen in zonden ‘ontvangen en geboren worden’?

    4 - hebben wij bij dit stuk ook de vrijheid om te kiezen tussen een letterlijke en een symbolische opvatting?

    5 - vers 18: kun je nu ook stellen dat, zoals de zonde van Adam AUTOMATISCH de dood van een ieder betekent, de rechtvaardigheid van Jezus OOK AUTOMATISCH een nieuw leven voor ieder inhoudt? Doet het er ja/nee nog wat toe of je daar in gelooft of niet en waarom wel/niet?

    6 - waarom staat er ‘alle mensen’ in vers 19 als de bijbel elders spreekt over de reddende kracht van het geloof? Er zijn immers vele ongelovigen.

    7 - vers 21: ……Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden

    Wat een merkwaardige zin. Dus niet de dood van Jezus is cruciaal, maar het vrijspreken van God. Wat betekent dat voor jou in het kader van deze hele passage?

    7 is een mooi symbolich getal. Maar….. als jullie nog meer vragen hebben: graag :)

  • baldu

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Vragen die er nav dit gedeelte bij mij rijzen,

    > zijn:

    > 1 - is God rechtvaardig door toe te staan dat de

    > dood over allen van Adam - Mozes heerst? Waarom

    > trekt Paulus de grens bij Mozes - betekent het

    > geven van de wet dat de heerschappij van de zonde

    > daar ineens stopt?

    Nee, maar wel dat de mens kennis maakt met de

    wet uit monde van Mozes.

    Vanaf dat moment is de keuze te maken zonder

    de mogelijke ontkenning iets te weten.

    > 2 - wat betekent het dat er staat dat de zonde

    > HEERST?? Hebben we geen eigen wil meer dan?

    Ook Paulus zei: ‘wat ik wil dat doe ik niet, en wat ik doe dat wil ik niet’

    Het is hierin de kleine menselijke wil die overschaduwd wordt door begeerten, door aantrekkingskracht

    van innerlijke krachten op gelijkaardige krachten om allen heen.

    Zolang de kleine wil niet overgegeven wordt aan de Wil Gods, d.w.z. hierin opgaat

    zal de begeerte-aard van de mens telkens weer de leiding nemen over zijn denken,

    woorden en daden.

    > 3 - waarom staat God toe dat mensen in zonden

    > ‘ontvangen en geboren worden’?

    De mens heeft een vrije keuze, onwetend of wetend

    de gevolgen van elke gedachte, woord en daad, al dan niet

    in weten gedaan, zijn altijd dat er karma ontstaat

    Dat waaruit wij geboren worden, is enerzijds de Liefde

    tot de ziel, en anderzijds de bundel karmische zaden

    die tot uitwas moeten komen in een volgend leven

    Dat gaat net zolang door tot de mens zich daarvan

    weet te bevrijden, door alles over te geven aan God

    waardoor Christus in hem gewekt/geboren wordt.

    > 4 - hebben wij bij dit stuk ook de vrijheid om te

    > kiezen tussen een letterlijke en een symbolische

    > opvatting?

    Jij mag alles, maar niet alles is nuttig

    > 5 - vers 18: kun je nu ook stellen dat, zoals de

    > zonde van Adam AUTOMATISCH de dood van een ieder

    > betekent,

    Adam is de mensheid die ervoor koos onder te duiken

    in het grote experiment van dualiteit

    Adam is de ziel van de mensheid, die zich opsplitste

    in fragmemten waarin elk fragment het geheel beinvloedt

    Wat erdoor gebeurd is fysiek, astraal en etherisch is verdeeldheid

    en veelheid, wat er weer gebeuren moet is ‘return to’ Eenheid.

    > de rechtvaardigheid van Jezus OOK

    > AUTOMATISCH een nieuw leven voor ieder inhoudt?

    Nee, Jezus was de Voorganger in dezen.

    Hij toonde wat elke mens te doen had Eén te worden met de Vader en entte op die

    manier de olijf van het innerlijk weten in het mensenhart dat

    zich voor die Intentie openstelde.

    Dit is wat toen en heden nog altijd gebeuren kan en gebeurd

    daar de Christus die de mens Jezus overschaduwde

    alomtegenwoordig is en de hele schepping doorstraalt en omvat, en onmiddelijk

    acteert zodra de mens zich tot Hem richt.

    Dat houdt in, dat de Deur geopend wordt tot het nieuwe leven, maar ook dat

    om hiertoe toegang te krijgen alle ongoddelijke elementen in de mens

    op het altaar van overgave geofferd moeten worden.

    Verover het Koninkrijk met kracht, waren dan ook zijn woorden, immers

    het Koninkrijk is niet voor de zwakken en week-hartigen.

    > Doet het er ja/nee nog wat toe of je daar in

    > gelooft of niet en waarom wel/niet?

    Nee, het gaat altijd om het aanvoelen in het hart van wat gedaan moet worden

    en hoe het leven ingericht moet worden. Het is de Waarheid die tot de mensen komt

    en hen shockeert door het een of het ander. Dagelijks worden voortdurend gelegenheden geschapen in elk

    mensenleven die ertoe kunnen bijdragen de Goddelijke Vonk in beweging te brengen. Die GV is de kiem,

    die door de Geest van Waarheid ahw bevrucht wordt. Daar de GV zich in het hart-heiligdom van elke mens bevindt

    dat volstrekt zuiver is, wordt deze aanraking of bevruchting de maagdelijke geboorte genoemd.

    Het maakt niet uit of je religieus bent, en al zeker niet of je christelijk bent, het evangelie namelijk

    is een Universele Boodschap van God aan de mens, in de gestalte van de mens die toont

    dat het Koninkrijk in hem is, en dat daarmee God onder de mensen woont, niet ver weg op een wolk of troon

    Waar het om gaat is de innerlijke gesteldheid van de mens, en de nood waaruit deze mens acteert

    is de verwekker van de intentie God te zoeken en te vinden waar Hij IS.

    > 6 - waarom staat er ‘alle mensen’ in vers 19 als

    > de bijbel elders spreekt over de reddende kracht

    > van het geloof?

    Met het geloof wordt niet sec gedoeld op dat wat de kerken prediken, maar op een innerlijke

    toestand en erkennen van het ‘weten’ en niet afgescheiden zijn van God.

    Alle mensen is ook allen die in die staat verkeren vanwege de nood waarin de ziel zichzelf

    weet en erkent te zijn. Als de ziel ervaringsrijp is, is de toestand ideaal daarvoor

    Velen zijn nog niet ervaringsrijp, en zullen in opgaande zin ervaring moeten opdoen in

    alle toestanden en staten van bewustzijn, tot men werkelijk beseft dat geen eigen inspanning hem

    tot God kan brengen of hem gelijk aan Hem maken kan.

    Dan moeten alle dualistische tralies herkend en erkend worden, en de mens zich bewust worden

    van wat hij werkelijk wil. Dan klinkt de Roep in het hart hoorbaar, in beginsel uit de ziel, maar vervolgens

    ook door de persoonlijkheid.

    Zij die hier willen blijven en genieten van alle wereldse ervaringen omdat zij toevallig tot die groep horen

    die met weelde bekleed is, zullen in een volgende ronde anders-soortige ervaringen moeten opdoen.

    > Er zijn immers vele ongelovigen.

    Ja, maar dat ‘ongelovig’ zijn duidt meer op een staat van bewustzijn, dan op religie

    Er zijn vele mensen aangesloten bij een religie en die noemen zich dan gelovig

    Echter, tussen deze vele ‘gelovigen’ bevinden zich grote groepen ongelovigen

    in die context.

    > 7 - vers 21: ……Zoals de zonde heeft geheerst

    > en tot de dood heeft geleid, zo moest door de

    > vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige

    > leven leiden

    > Wat een merkwaardige zin. Dus niet de dood van

    > Jezus is cruciaal, maar het vrijspreken van God.

    Ja, en dat gebeurd innerlijk. Toch is die dood wel degelijk belangrijk, want ook de

    Sufi spreekt over ‘sterven eer je sterft’. Het duidt hier op de zo noodzakelijke dood

    van het ego zoals het is als bundel overtuigingen en instincten die zichzelf tot een soort

    entiteit gevormd hebben die slechts kunstmatig is. De robot moet sterven in behouds-intentie

    en transparant worden, d.,w.z. dat de kleine wil van de mens moet oplossen in de Wil Gods

    zoals Jezus dat steeds demonstreerde. Het bloed zweten van Hem in getsemane duide erop

    dat de laatste stuiptrekkingen van het kunstmatige ego erop gericht waren toch nog

    een uitweg te zoeken. Toch moest het laatste restje behouds-intentie uit het zielewezen

    van Jezus verwijderd worden, dus gekruisigd werd het leven, om zo het Leven binnen te gaan.

    > Wat betekent dat voor jou in het kader van deze

    > hele passage?

    Zie boven

    >

    > 7 is een mooi symbolich getal. Maar….. als

    > jullie nog meer vragen hebben: graag :)

    Goeie vragen Carl

    Ik hoop dat je wat hebt aan mijn best grove schetsen

    Ik reik ze aan als concept, ter verder onderzoek, niet als de ene Waarheid

    Baldu

  • Stefan

    Prachtige antwoorden ook Baldu.

    LeSage schreef eerder;Wat wel belangrijk is, is de vaststelling van Paulus dat door de zonde de dood is doorgedrongen tot de mens, en dat daarom de dood van een rechtvaardige voor God nodig zou zijn. http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14561752/14566560/vergeving-van-zonden-woestijn-versus-golgotha-en-leeg-graf#msg-14566560

    Baldu schrijft antwoorden, die met de geboorte van de rechtvaardige van doen heeft; Dat gaat net zolang door tot de mens zich daarvan weet te bevrijden, door alles over te geven aan God

    waardoor Christus in hem gewekt/geboren wordt.

    > 7 - vers 21: ……Zoals de zonde heeft geheerst

    > en tot de dood heeft geleid, zo moest door de

    > vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige

    > leven leiden

    > Wat een merkwaardige zin. Dus niet de dood van

    > Jezus is cruciaal, maar het vrijspreken van God.

    en met de dood van de rechtvaardige, door de rechtvaardige; opdat de Sphinx herrijst uit het as van de dood, de vlinder vliegt.

    Baldu; Ja, en dat gebeurd innerlijk. Toch is die dood wel degelijk belangrijk, want ook de

    Sufi spreekt over ‘sterven eer je sterft’. Het duidt hier op de zo noodzakelijke dood

    van het ego zoals het is als bundel overtuigingen en instincten die zichzelf tot een soort

    entiteit gevormd hebben die slechts kunstmatig is. De robot moet sterven in behouds-intentie

    en transparant worden, d.,w.z. dat de kleine wil van de mens moet oplossen in de Wil Gods

    zoals Jezus dat steeds demonstreerde. Het bloed zweten van Hem in getsemane duide erop

    dat de laatste stuiptrekkingen van het kunstmatige ego erop gericht waren toch nog

    een uitweg te zoeken. Toch moest het laatste restje behouds-intentie uit het zielewezen

    van Jezus verwijderd worden, dus gekruisigd werd het leven, om zo het Leven binnen te gaan.

  • LeSage

    baldu Schreef:

    ——————————————————-

    > LeSage Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    >

    > > Vragen die er nav dit gedeelte bij mij rijzen,

    > > zijn:

    > > 1 - is God rechtvaardig door toe te staan dat

    > de

    > > dood over allen van Adam - Mozes heerst? Waarom

    > > trekt Paulus de grens bij Mozes - betekent het

    > > geven van de wet dat de heerschappij van de

    > zonde

    > > daar ineens stopt?

    >

    > Nee, maar wel dat de mens kennis maakt met de

    > wet uit monde van Mozes.

    > Vanaf dat moment is de keuze te maken zonder

    > de mogelijke ontkenning iets te weten.

    Dat is waar - maar waar ik nu even op “mik”, is het element van dat heersen van de zonde. Dat woord ‘heersen’ heeft toch een element van machtelooshid in zich. Zoals Jezus in het Joh. ev. ook zegt: wie de zonde doet is een slaaf der zonde.

    Ik snap niet waarom Paulus hier niet een begrip gebruikt wat gerelateers is aan het kennis hebben van de zonde, maar wel het begrip heersen gebruikt.

    >

    > > 2 - wat betekent het dat er staat dat de zonde

    > > HEERST?? Hebben we geen eigen wil meer dan?

    >

    > Ook Paulus zei: 'wat ik wil dat doe ik niet, en

    > wat ik doe dat wil ik niet'

    hmm…. het zou natuurlijk zomaar kunnen dat kennis hierbij een rol speelt.

    > Het is hierin de kleine menselijke wil die

    > overschaduwd wordt door begeerten, door

    > aantrekkingskracht

    > van innerlijke krachten op gelijkaardige krachten

    > om allen heen.

    > Zolang de kleine wil niet overgegeven wordt aan de

    > Wil Gods, d.w.z. hierin opgaat

    > zal de begeerte-aard van de mens telkens weer de

    > leiding nemen over zijn denken,

    > woorden en daden.

    >

    Wat is het essentielerschil tussen mijn wil en Gods wil, Baldu?

    e v>

    > > 3 - waarom staat God toe dat mensen in zonden

    > > ‘ontvangen en geboren worden’?

    >

    > De mens heeft een vrije keuze, onwetend of wetend

    > de gevolgen van elke gedachte, woord en daad, al

    > dan niet

    > in weten gedaan, zijn altijd dat er karma

    > ontstaat

    wat bedoel je met ‘vrije keuze’?

    In hoeverre ben je vrij? En in hoeverre ben je vrij zonder kennis?

    En kun je een bijbeltekst aanreiken die hier licht op werpt?

    > Dat waaruit wij geboren worden, is enerzijds de

    > Liefde

    > tot de ziel, en anderzijds de bundel karmische

    > zaden

    > die tot uitwas moeten komen in een volgend leven

    > Dat gaat net zolang door tot de mens zich daarvan

    > weet te bevrijden, door alles over te geven aan

    > God

    > waardoor Christus in hem gewekt/geboren wordt.

    >

    Als het zo is zoals jij zegt, dat van die bundel karmische zaden vooral - wie ben ik dan?

    Ben ik wel LeSage?

    Wat is een mens dan eigenlijk in diepere zin volgens jou?

    > > 4 - hebben wij bij dit stuk ook de vrijheid om

    > te

    > > kiezen tussen een letterlijke en een

    > symbolische

    > > opvatting?

    >

    > Jij mag alles, maar niet alles is nuttig

    Da's zeker waar.

    Misschien laat ik het allemaal wel voor wat het is - ik kan er immers niets aan veranderen - wat het ook is.

    >

    > > 5 - vers 18: kun je nu ook stellen dat, zoals

    > de

    > > zonde van Adam AUTOMATISCH de dood van een

    > ieder

    > > betekent,

    >

    > Adam is de mensheid die ervoor koos onder te

    > duiken

    > in het grote experiment van dualiteit

    > Adam is de ziel van de mensheid, die zich

    > opsplitste

    > in fragmemten waarin elk fragment het geheel

    > beinvloedt

    Waarom geef je ‘dat’ de naam Adam en niet Christus?

    > Wat erdoor gebeurd is fysiek, astraal en etherisch

    > is verdeeldheid

    > en veelheid, wat er weer gebeuren moet is 'return

    > to' Eenheid.

    >

    > > de rechtvaardigheid van Jezus OOK

    > > AUTOMATISCH een nieuw leven voor ieder inhoudt?

    >

    > Nee, Jezus was de Voorganger in dezen.

    Paulus lijkt het wel als automatisme te zien. Ik stel de vraag niet voor niets :)

    > Hij toonde wat elke mens te doen had Eén te

    > worden met de Vader en entte op die

    > manier de olijf van het innerlijk weten in het

    > mensenhart dat

    > zich voor die Intentie openstelde.

    Mooi gezegd. Is het terecht om hierbij aan het hogepriesterlijk gebed te denken (ofschoon de authenticiteit ervan nogal onder vuur ligt?

    > Dit is wat toen en heden nog altijd gebeuren kan

    > en gebeurd

    > daar de Christus die de mens Jezus overschaduwde

    > alomtegenwoordig is en de hele schepping

    > doorstraalt en omvat, en onmiddelijk

    > acteert zodra de mens zich tot Hem richt.

    Als de hele schepping daardoor wordt overstraald - is het dan mogelijk om je NIET tot Christus te richten? Denk daarbij bv aan de figuren God en satan die in het OT nogal eens verwisseld worden

    > Dat houdt in, dat de Deur geopend wordt tot het

    > nieuwe leven, maar ook dat

    > om hiertoe toegang te krijgen alle ongoddelijke

    > elementen in de mens

    neem nu het kwaad als ‘ongoddelijk’ instrument.

    Is het kwaad toch uiteindelijk ijet net zo goed een middel om te scheppen, dus ook te herscheppen?

    > op het altaar van overgave geofferd moeten

    > worden.

    > Verover het Koninkrijk met kracht, waren dan ook

    > zijn woorden, immers

    > het Koninkrijk is niet voor de zwakken en

    > week-hartigen.

    hmmm…..een loflied op het recht van de sterke?

    >

    > > Doet het er ja/nee nog wat toe of je daar in

    > > gelooft of niet en waarom wel/niet?

    >

    > Nee, het gaat altijd om het aanvoelen in het hart

    > van wat gedaan moet worden

    > en hoe het leven ingericht moet worden. Het is de

    > Waarheid die tot de mensen komt

    > en hen shockeert door het een of het ander.

    > Dagelijks worden voortdurend gelegenheden

    > geschapen in elk

    > mensenleven die ertoe kunnen bijdragen de

    > Goddelijke Vonk in beweging te brengen. Die GV is

    > de kiem,

    > die door de Geest van Waarheid ahw bevrucht wordt.

    > Daar de GV zich in het hart-heiligdom van elke

    > mens bevindt

    > dat volstrekt zuiver is, wordt deze aanraking of

    > bevruchting de maagdelijke geboorte genoemd.

    >

    > Het maakt niet uit of je religieus bent, en al

    > zeker niet of je christelijk bent, het evangelie

    > namelijk

    > is een Universele Boodschap van God aan de mens,

    > in de gestalte van de mens die toont

    > dat het Koninkrijk in hem is, en dat daarmee God

    > onder de mensen woont, niet ver weg op een wolk of

    > troon

    > Waar het om gaat is de innerlijke gesteldheid van

    > de mens, en de nood waaruit deze mens acteert

    > is de verwekker van de intentie God te zoeken en

    > te vinden waar Hij IS.

    >

    > > 6 - waarom staat er ‘alle mensen’ in vers 19

    > als

    > > de bijbel elders spreekt over de reddende

    > kracht

    > > van het geloof?

    >

    > Met het geloof wordt niet sec gedoeld op dat wat

    > de kerken prediken, maar op een innerlijke

    > toestand en erkennen van het ‘weten’ en niet

    > afgescheiden zijn van God.

    > Alle mensen is ook allen die in die staat verkeren

    > vanwege de nood waarin de ziel zichzelf

    > weet en erkent te zijn. Als de ziel ervaringsrijp

    > is, is de toestand ideaal daarvoor

    > Velen zijn nog niet ervaringsrijp, en zullen in

    > opgaande zin ervaring moeten opdoen in

    > alle toestanden en staten van bewustzijn, tot men

    > werkelijk beseft dat geen eigen inspanning hem

    > tot God kan brengen of hem gelijk aan Hem maken

    > kan.

    > Dan moeten alle dualistische tralies herkend en

    > erkend worden, en de mens zich bewust worden

    > van wat hij werkelijk wil. Dan klinkt de Roep in

    > het hart hoorbaar, in beginsel uit de ziel, maar

    > vervolgens

    > ook door de persoonlijkheid.

    > Zij die hier willen blijven en genieten van alle

    > wereldse ervaringen omdat zij toevallig tot die

    > groep horen

    > die met weelde bekleed is, zullen in een volgende

    > ronde anders-soortige ervaringen moeten opdoen.

    >

    > > Er zijn immers vele ongelovigen.

    >

    > Ja, maar dat ‘ongelovig’ zijn duidt meer op een

    > staat van bewustzijn, dan op religie

    > Er zijn vele mensen aangesloten bij een religie en

    > die noemen zich dan gelovig

    > Echter, tussen deze vele ‘gelovigen’ bevinden zich

    > grote groepen ongelovigen

    > in die context.

    >

    > > 7 - vers 21: ……Zoals de zonde heeft

    > geheerst

    > > en tot de dood heeft geleid, zo moest door de

    > > vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige

    > > leven leiden

    >

    > > Wat een merkwaardige zin. Dus niet de dood van

    > > Jezus is cruciaal, maar het vrijspreken van

    > God.

    >

    > Ja, en dat gebeurd innerlijk.

    Ontroerend om dat zo te stellen.

    > Toch is die dood

    > wel degelijk belangrijk, want ook de

    > Sufi spreekt over ‘sterven eer je sterft’.

    Het zou dan zelfs beter zijn om te stellen: sterven eer je leeft.

    > Het

    > duidt hier op de zo noodzakelijke dood

    > van het ego

    daarissieweer haha….

    > zoals het is als bundel overtuigingen

    > en instincten die zichzelf tot een soort

    > entiteit gevormd hebben die slechts kunstmatig is.

    de omscrijving ‘bundel karmazaden’ is voor mij veel acceptabeler dan het centrum van kracht en wil als plaats van misdaad neerzetten :)

    > De robot moet sterven in behouds-intentie

    > en transparant worden, d.,w.z. dat de kleine wil

    > van de mens moet oplossen in de Wil Gods

    > zoals Jezus dat steeds demonstreerde.

    Kun je daarvan voorbeelden geven?Van die demonstraties van Jezus dus.

    > Het bloed

    > zweten van Hem in getsemane duide erop

    > dat de laatste stuiptrekkingen van het kunstmatige

    > ego erop gericht waren toch nog

    > een uitweg te zoeken. Toch moest het laatste

    > restje behouds-intentie uit het zielewezen

    > van Jezus verwijderd worden, dus gekruisigd werd

    > het leven, om zo het Leven binnen te gaan.

    >

    Nounounounou……de man was gewoon doodsbang.

    Baldu, wat denk jij…..is Jezus fysiek herrezen?

    > > Wat betekent dat voor jou in het kader van deze

    > > hele passage?

    >

    > Zie boven

    >

    > >

    > > 7 is een mooi symbolich getal. Maar….. als

    > > jullie nog meer vragen hebben: graag :)

    >

    > Goeie vragen Carl

    > Ik hoop dat je wat hebt aan mijn best grove

    > schetsen

    > Ik reik ze aan als concept, ter verder onderzoek,

    > niet als de ene Waarheid

    >

    > Baldu

    Dank voor je reaktie. Zoals altijd zijn jouw inzichten zeker waard om over na te denken. Het biedt in ieder geval een rijke interpretatie van de bijbel

  • Richard II

    Hand. 26:24

    Festus: ‘U slaat wartaal uit, Paulus! Het vele studeren drijft u tot waanzin!’

  • perihelium

    Romeinen 5:1 - Waarom staat er in dit vers uit het geloof en niet door het geloof?

    Romeinen 5:2 - Waarom staat in dit vers Welken met een hoofdletter?

    Romeinen 5:5 - Hoe kan ik b.v. mijn kind een positieve levenshouding meegeven

    Romeinen 5:9 - Is het bloed de grondslag en het geloof het middel tot recht-

    Romeinen 5:10 - Waarom is voor de verzoening de dood van de Heer nodig en voor het behouden worden het feit dat de Heer leeft?

    Romeinen 5:11 - Waarom is dit het hoogste in vergelijking met roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods (vs.2) en roemen in de verdrukking (vs.3).

    Romeinen 5:11 - Wat betekent roemen in God?

    Romeinen 5:12 - De lijn van Adam tegenover de lijn van Christus. Kunt u dit nader uitwerken?

    Romeinen 5:12 - Klopt het wel wat in deze tekst staat? Henoch en Elia zijn immers niet gestorven?

    Romeinen 5:12 - De zonde is toch door Eva in de wereld gekomen, want zij at het eerst? Of telt de vrouw naar bijbelse normen niet mee?

    Romeinen 5:12 - Klopt het wel wat in deze tekst staat? Henoch en Elia zijn immers niet gestorven?

    Romeinen 5:12 - Niet alle mensen zondaars

    Romeinen 5:12 - Zondedaad

    Romeinen 5:12 - In Gn 3: 1 lezen we dat de slang de mens tot zonde verleidt. Dus was er al zonde voordat de mens zondigde. (Zie Rm 5: 12).

    Romeinen 5:12 - Verschil tussen zonde en overtreding

    Romeinen 5:13 - Waarom werd de eerste zonde wel toegerekend?

    Romeinen 5:14 - Worden hier babies bedoeld. Zo ja tot hoe oud?

    Romeinen 5:14 - Is dat dan eigenlijk niet onrechtvaardig?

    Romeinen 5:14 - Kun je deze uitdrukkingen dan ook op de toekomst laten slaan?

    Romeinen 5:14 - Kunt u dit vers verklaren?

    Romeinen 5:18 - Rechtvaardiging des levens

    Romeinen 5:18 - Gaat het in deze tekst om ‘eeuwig leven’?

    Romeinen 5:19 - Zeer velen

    Romeinen 5:20 - Zonde en overtreding

    Romeinen 5:20 - Is de wet gegeven opdat de mensen meer zouden zondigen?

    Romeinen 5:21 - Kunt u een verduidelijking van dit vers geven?

    Zie voor antwoorden op jouw en deze vragen: http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=categorietje&id=58&bijbelboek=45 http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Rm5.htm

  • LeSage

    als je jouw vragen en de antwoorden daarop dus al klaar hebt staan, waarom begin je voorts dan niet aan mijn vragen?

  • Ellen-Josee

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Romeinen 5

    > 12 Door één mens is de zonde in de wereld

    > gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood

    > voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft

    > gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat

    > de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de

    > zonde geen rekening bijgehouden. 14 Toch heerste

    > de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle

    > mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet

    > dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de

    > voorafbeelding van hem die komen zou. 15 Maar de

    > genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door

    > de overtreding van één mens moesten alle mensen

    > sterven, maar de genade die God aan alle mensen

    > schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel

    > overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van

    > de zonde van één mens verre te boven, want die

    > ene overtreding heeft tot veroordeling geleid,

    > maar de genade die na talloze overtredingen

    > geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. 17

    > Als de dood heeft geheerst door de overtreding van

    > één mens, is het des te zekerder dat allen die

    > de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed

    > hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige

    > leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. 18

    > Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens

    > ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld,

    > zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens

    > ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en

    > daardoor zullen leven. 19 Zoals door de

    > ongehoorzaamheid van één mens alle mensen

    > zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid

    > van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.

    > 20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de

    > overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam,

    > werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals

    > de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft

    > geleid, zo moest door de vrijspraak de genade

    > heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij

    > Jezus Christus, onze Heer.

    >

    > Vragen die er nav dit gedeelte bij mij rijzen,

    > zijn:

    > 1 - is God rechtvaardig door toe te staan dat de

    > dood over allen van Adam - Mozes heerst? Waarom

    > trekt Paulus de grens bij Mozes - betekent het

    > geven van de wet dat de heerschappij van de zonde

    > daar ineens stopt?

    Wat een domme vraag zeg! De wet werd bij Mozes gegeven omdat de Joden toen tot een volk geformeerd moesten worden, anders was het een zooitje ongeregeld. Er werden trouwens toen Noach uit de boot kwam ook al een paar elementaire wetten gegeven de z.g Noachidische wetten.

    Het had verder niets te maken met stoppen van de zonde, er staat dat er voor de Wet geen verantwoording van de zonde hoefde te worden afgelegd.

    > 2 - wat betekent het dat er staat dat de zonde

    > HEERST?? Hebben we geen eigen wil meer dan?

    Dat is inderdaad voor veel mensen wat moeilijker te begrijpen. Eerst had God de mens heerschappij gegeven over de aarde, maar toen ze geluisterd hadden naar satan kreeg satan de heerschappij. Dus satan = zonde en die heerst tot nu toe over deze wereld. Snappie 'm?

    > 3 - waarom staat God toe dat mensen in zonden

    > ‘ontvangen en geboren worden’?

    Wat bedoel je met die vraag? Gezien in het licht van mijn vorige antwoorden?

    > 4 - hebben wij bij dit stuk ook de vrijheid om te

    > kiezen tussen een letterlijke en een symbolische

    > opvatting?

    Wat heb je eraan om het symbolisch op te vatten? Dan kan je toch ook iets van Tolkien gaan lezen?

    > 5 - vers 18: kun je nu ook stellen dat, zoals de

    > zonde van Adam AUTOMATISCH de dood van een ieder

    > betekent, de rechtvaardigheid van Jezus OOK

    > AUTOMATISCH een nieuw leven voor ieder inhoudt?

    > Doet het er ja/nee nog wat toe of je daar in

    > gelooft of niet en waarom wel/niet?

    Het geloof doet er inderdaad toe omdat je het anders niet snapt. (hopelijk is het antwoord net zo duidelijk als de vraag)

    > 6 - waarom staat er ‘alle mensen’ in vers 19 als

    > de bijbel elders spreekt over de reddende kracht

    > van het geloof? Er zijn immers vele ongelovigen.

    Het gaat over allen die genade en vrijspraak van de Here Jezus hebben (willen) ontvangen (in vers 17)

    > 7 - vers 21: ……Zoals de zonde heeft geheerst

    > en tot de dood heeft geleid, zo moest door de

    > vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige

    > leven leiden

    > Wat een merkwaardige zin. Dus niet de dood van

    > Jezus is cruciaal, maar het vrijspreken van God.

    > Wat betekent dat voor jou in het kader van deze

    > hele passage?

    Er staat in dat vers: ‘dankzij Jezus Christus onze Heer’.

    Dus hoe kom je erbij dat de kruisiging niet cruciaal zou zijn?

    >

    > 7 is een mooi symbolich getal. Maar….. als

    > jullie nog meer vragen hebben: graag :)

    .

    Ellen

  • perihelium

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > als je jouw vragen en de antwoorden daarop dus al

    > klaar hebt staan, waarom begin je voorts dan niet

    > aan mijn vragen?

    Het gaat je niet om antwoorden. Die heb je vaker gekregen, op excact dezelfde vragen van je.

  • LeSage

    Daar gaat het me wél om.