baldu Schreef:
——————————————————-
> LeSage Schreef:
> ————————————————–
> —–
>
> > Vragen die er nav dit gedeelte bij mij rijzen,
> > zijn:
> > 1 - is God rechtvaardig door toe te staan dat
> de
> > dood over allen van Adam - Mozes heerst? Waarom
> > trekt Paulus de grens bij Mozes - betekent het
> > geven van de wet dat de heerschappij van de
> zonde
> > daar ineens stopt?
>
> Nee, maar wel dat de mens kennis maakt met de
> wet uit monde van Mozes.
> Vanaf dat moment is de keuze te maken zonder
> de mogelijke ontkenning iets te weten.
Dat is waar - maar waar ik nu even op “mik”, is het element van dat heersen van de zonde. Dat woord ‘heersen’ heeft toch een element van machtelooshid in zich. Zoals Jezus in het Joh. ev. ook zegt: wie de zonde doet is een slaaf der zonde.
Ik snap niet waarom Paulus hier niet een begrip gebruikt wat gerelateers is aan het kennis hebben van de zonde, maar wel het begrip heersen gebruikt.
>
> > 2 - wat betekent het dat er staat dat de zonde
> > HEERST?? Hebben we geen eigen wil meer dan?
>
> Ook Paulus zei: 'wat ik wil dat doe ik niet, en
> wat ik doe dat wil ik niet'
hmm…. het zou natuurlijk zomaar kunnen dat kennis hierbij een rol speelt.
> Het is hierin de kleine menselijke wil die
> overschaduwd wordt door begeerten, door
> aantrekkingskracht
> van innerlijke krachten op gelijkaardige krachten
> om allen heen.
> Zolang de kleine wil niet overgegeven wordt aan de
> Wil Gods, d.w.z. hierin opgaat
> zal de begeerte-aard van de mens telkens weer de
> leiding nemen over zijn denken,
> woorden en daden.
>
Wat is het essentielerschil tussen mijn wil en Gods wil, Baldu?
e v>
> > 3 - waarom staat God toe dat mensen in zonden
> > ‘ontvangen en geboren worden’?
>
> De mens heeft een vrije keuze, onwetend of wetend
> de gevolgen van elke gedachte, woord en daad, al
> dan niet
> in weten gedaan, zijn altijd dat er karma
> ontstaat
wat bedoel je met ‘vrije keuze’?
In hoeverre ben je vrij? En in hoeverre ben je vrij zonder kennis?
En kun je een bijbeltekst aanreiken die hier licht op werpt?
> Dat waaruit wij geboren worden, is enerzijds de
> Liefde
> tot de ziel, en anderzijds de bundel karmische
> zaden
> die tot uitwas moeten komen in een volgend leven
> Dat gaat net zolang door tot de mens zich daarvan
> weet te bevrijden, door alles over te geven aan
> God
> waardoor Christus in hem gewekt/geboren wordt.
>
Als het zo is zoals jij zegt, dat van die bundel karmische zaden vooral - wie ben ik dan?
Ben ik wel LeSage?
Wat is een mens dan eigenlijk in diepere zin volgens jou?
> > 4 - hebben wij bij dit stuk ook de vrijheid om
> te
> > kiezen tussen een letterlijke en een
> symbolische
> > opvatting?
>
> Jij mag alles, maar niet alles is nuttig
Da's zeker waar.
Misschien laat ik het allemaal wel voor wat het is - ik kan er immers niets aan veranderen - wat het ook is.
>
> > 5 - vers 18: kun je nu ook stellen dat, zoals
> de
> > zonde van Adam AUTOMATISCH de dood van een
> ieder
> > betekent,
>
> Adam is de mensheid die ervoor koos onder te
> duiken
> in het grote experiment van dualiteit
> Adam is de ziel van de mensheid, die zich
> opsplitste
> in fragmemten waarin elk fragment het geheel
> beinvloedt
Waarom geef je ‘dat’ de naam Adam en niet Christus?
> Wat erdoor gebeurd is fysiek, astraal en etherisch
> is verdeeldheid
> en veelheid, wat er weer gebeuren moet is 'return
> to' Eenheid.
>
> > de rechtvaardigheid van Jezus OOK
> > AUTOMATISCH een nieuw leven voor ieder inhoudt?
>
> Nee, Jezus was de Voorganger in dezen.
Paulus lijkt het wel als automatisme te zien. Ik stel de vraag niet voor niets 
> Hij toonde wat elke mens te doen had Eén te
> worden met de Vader en entte op die
> manier de olijf van het innerlijk weten in het
> mensenhart dat
> zich voor die Intentie openstelde.
Mooi gezegd. Is het terecht om hierbij aan het hogepriesterlijk gebed te denken (ofschoon de authenticiteit ervan nogal onder vuur ligt?
> Dit is wat toen en heden nog altijd gebeuren kan
> en gebeurd
> daar de Christus die de mens Jezus overschaduwde
> alomtegenwoordig is en de hele schepping
> doorstraalt en omvat, en onmiddelijk
> acteert zodra de mens zich tot Hem richt.
Als de hele schepping daardoor wordt overstraald - is het dan mogelijk om je NIET tot Christus te richten? Denk daarbij bv aan de figuren God en satan die in het OT nogal eens verwisseld worden
> Dat houdt in, dat de Deur geopend wordt tot het
> nieuwe leven, maar ook dat
> om hiertoe toegang te krijgen alle ongoddelijke
> elementen in de mens
neem nu het kwaad als ‘ongoddelijk’ instrument.
Is het kwaad toch uiteindelijk ijet net zo goed een middel om te scheppen, dus ook te herscheppen?
> op het altaar van overgave geofferd moeten
> worden.
> Verover het Koninkrijk met kracht, waren dan ook
> zijn woorden, immers
> het Koninkrijk is niet voor de zwakken en
> week-hartigen.
hmmm…..een loflied op het recht van de sterke?
>
> > Doet het er ja/nee nog wat toe of je daar in
> > gelooft of niet en waarom wel/niet?
>
> Nee, het gaat altijd om het aanvoelen in het hart
> van wat gedaan moet worden
> en hoe het leven ingericht moet worden. Het is de
> Waarheid die tot de mensen komt
> en hen shockeert door het een of het ander.
> Dagelijks worden voortdurend gelegenheden
> geschapen in elk
> mensenleven die ertoe kunnen bijdragen de
> Goddelijke Vonk in beweging te brengen. Die GV is
> de kiem,
> die door de Geest van Waarheid ahw bevrucht wordt.
> Daar de GV zich in het hart-heiligdom van elke
> mens bevindt
> dat volstrekt zuiver is, wordt deze aanraking of
> bevruchting de maagdelijke geboorte genoemd.
>
> Het maakt niet uit of je religieus bent, en al
> zeker niet of je christelijk bent, het evangelie
> namelijk
> is een Universele Boodschap van God aan de mens,
> in de gestalte van de mens die toont
> dat het Koninkrijk in hem is, en dat daarmee God
> onder de mensen woont, niet ver weg op een wolk of
> troon
> Waar het om gaat is de innerlijke gesteldheid van
> de mens, en de nood waaruit deze mens acteert
> is de verwekker van de intentie God te zoeken en
> te vinden waar Hij IS.
>
> > 6 - waarom staat er ‘alle mensen’ in vers 19
> als
> > de bijbel elders spreekt over de reddende
> kracht
> > van het geloof?
>
> Met het geloof wordt niet sec gedoeld op dat wat
> de kerken prediken, maar op een innerlijke
> toestand en erkennen van het ‘weten’ en niet
> afgescheiden zijn van God.
> Alle mensen is ook allen die in die staat verkeren
> vanwege de nood waarin de ziel zichzelf
> weet en erkent te zijn. Als de ziel ervaringsrijp
> is, is de toestand ideaal daarvoor
> Velen zijn nog niet ervaringsrijp, en zullen in
> opgaande zin ervaring moeten opdoen in
> alle toestanden en staten van bewustzijn, tot men
> werkelijk beseft dat geen eigen inspanning hem
> tot God kan brengen of hem gelijk aan Hem maken
> kan.
> Dan moeten alle dualistische tralies herkend en
> erkend worden, en de mens zich bewust worden
> van wat hij werkelijk wil. Dan klinkt de Roep in
> het hart hoorbaar, in beginsel uit de ziel, maar
> vervolgens
> ook door de persoonlijkheid.
> Zij die hier willen blijven en genieten van alle
> wereldse ervaringen omdat zij toevallig tot die
> groep horen
> die met weelde bekleed is, zullen in een volgende
> ronde anders-soortige ervaringen moeten opdoen.
>
> > Er zijn immers vele ongelovigen.
>
> Ja, maar dat ‘ongelovig’ zijn duidt meer op een
> staat van bewustzijn, dan op religie
> Er zijn vele mensen aangesloten bij een religie en
> die noemen zich dan gelovig
> Echter, tussen deze vele ‘gelovigen’ bevinden zich
> grote groepen ongelovigen
> in die context.
>
> > 7 - vers 21: ……Zoals de zonde heeft
> geheerst
> > en tot de dood heeft geleid, zo moest door de
> > vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige
> > leven leiden
>
> > Wat een merkwaardige zin. Dus niet de dood van
> > Jezus is cruciaal, maar het vrijspreken van
> God.
>
> Ja, en dat gebeurd innerlijk.
Ontroerend om dat zo te stellen.
> Toch is die dood
> wel degelijk belangrijk, want ook de
> Sufi spreekt over ‘sterven eer je sterft’.
Het zou dan zelfs beter zijn om te stellen: sterven eer je leeft.
> Het
> duidt hier op de zo noodzakelijke dood
> van het ego
daarissieweer haha….
> zoals het is als bundel overtuigingen
> en instincten die zichzelf tot een soort
> entiteit gevormd hebben die slechts kunstmatig is.
de omscrijving ‘bundel karmazaden’ is voor mij veel acceptabeler dan het centrum van kracht en wil als plaats van misdaad neerzetten 
> De robot moet sterven in behouds-intentie
> en transparant worden, d.,w.z. dat de kleine wil
> van de mens moet oplossen in de Wil Gods
> zoals Jezus dat steeds demonstreerde.
Kun je daarvan voorbeelden geven?Van die demonstraties van Jezus dus.
> Het bloed
> zweten van Hem in getsemane duide erop
> dat de laatste stuiptrekkingen van het kunstmatige
> ego erop gericht waren toch nog
> een uitweg te zoeken. Toch moest het laatste
> restje behouds-intentie uit het zielewezen
> van Jezus verwijderd worden, dus gekruisigd werd
> het leven, om zo het Leven binnen te gaan.
>
Nounounounou……de man was gewoon doodsbang.
Baldu, wat denk jij…..is Jezus fysiek herrezen?
> > Wat betekent dat voor jou in het kader van deze
> > hele passage?
>
> Zie boven
>
> >
> > 7 is een mooi symbolich getal. Maar….. als
> > jullie nog meer vragen hebben: graag 
>
> Goeie vragen Carl
> Ik hoop dat je wat hebt aan mijn best grove
> schetsen
> Ik reik ze aan als concept, ter verder onderzoek,
> niet als de ene Waarheid
>
> Baldu
Dank voor je reaktie. Zoals altijd zijn jouw inzichten zeker waard om over na te denken. Het biedt in ieder geval een rijke interpretatie van de bijbel