Jullie zijn zo gespitst ( om niet te spreken over obsessie) dat alles wat er in de bijbel staat historische feiten (moeten) zijn.
Wanneer iemand er meer symbolische waarde aan hecht vinden jullie dat eigenlijk maar niks.
Persoonlijk vind ik dat de bijbelverhalen ons in het hier en nu moeten raken, het moet mensen in beweging zetten, de bijbelverhalen kunnen/MOETEN mensen troost geven.
Meermalen schreef ik hier dat geloof in God, of beter geschreven vertrouwen op God mensen troost biedt en moed,kracht en inspiratie geeft.
Mij in ieder geval wel.
Ook: Geloven is doen.
Ook: Geloven moet heilzaam zijn voor de mens zelf en zijn/haar naaste voor het hier en nu en mag niet “”alleen maar“” dienen als garantiebewijs voor een plekje in de hemel bij God na ons aards bestaan.
Theologie is leuk, is goed, is volgens mij ook noodzaak om al te simpele uitleggingen te voorkomen. Het is leuk en goed om aan tekstvergelijking te doen, wat staat er echt ( kennis van oude talen is een pre) -waar staan de komma's en de punten'.
Allemaal mooi en goed en leuk.
Echter; theologie is geen donder waard voor mensen in uiterste nood, op hun sterfbed, in het pastoraat, geloof wel !!!
Vraagje: Wat doet geloof, in dit geval christelijk geloof met jullie leven hier en nu, voor jezelf en de naaste??
Jullie geven steeds de indruk, (beter geschreven ik krijg steeds de indruk ) dat jullie het “”juiste “” geloof dermate belangrijk vinden dat de naastenliefde in een vergeethoekje weggedrukt wordt of geloofsuitingen/daden zoals b.v. in Galaten 5 ;22 staat omschreven bij jullie gemist wordt.
Jullie geven steeds de indruk of ik heb de indruk dat jullie vooral gelijk willen hebben bij bijbeluitleg.
Is jullie christelijk geloof “”behulpzaam“” voor jullie zelf en dienstbaar voor de naaste?
Geeft het jullie rust en vrede en moed en kracht en kracht en inspiratie of ????
Ik hoop dat jullie serieus willen reageren.
Ik zie het morgenavond wel.
Slaap lekker.
Of ;
goedemorgen: Hebben jullie goed geslapen?