Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waar is een mens eigenlijk toe in staat ?

• Stefan

Houtm035 Schreef:

——————————————————-

> > Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij

> gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen,

> en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader;

>

> Dus een mens kan doen wat Jezus deed.

>

>

> 14 Want indien gij de mensen hun overtredingen

> vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven;

> 15 maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal

> ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.

>

> Dus God zal je nooit veroordelen als je zelf niet

> oordeelt..

> Maar als God je zou veroordelen omdat jij

> oordeelt, zou God zelf oordelen ?!

> Tenzij je God als Zijns-toestand ziet; Dat je pas

> een met/in God bent, als je lief hebt zonder

> oordeel.

Joh. 16

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;

11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Het veroordelen is een daad zonder Liefde. Het veroordelen op zich, is gelijk aan de heerser van de wereld zelf, omdat deze zich afgescheiden heeft van het Licht; de natuurlijke mens. Liefhebben zonder oordeel is uit God, en inderdaad de Zijns-toestand van Hem.

• baldu

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Je kunt niet liefhebben zonder oordeel, Hout.

Dat is onwaar Carl

> Je

> kunt uberhaupt niets doen zonder oordeel.

Sterker nog: je doet helemaal niets, de enige Doener is God

> Elke

> handeling van jou heeft een oordeel over iets als

> oorzaak.

Wie is de ‘jou’?

Deze is on-echt, dus waarom zou dat waar zijn?

Baldu

• LeSage

Als het je lukt om onder woorden te brengen wat je duidelijk prbeert te maken, doe dat en dan praten we verder.

• LeSage

:S

• Houtm035

perihelium Schreef:

——————————————————-

> ‘Ontzag voor de Heer – dat is wijsheid;

Aangezien dit uit het ouden testament komt, heb ik de neiging om dit te lezen als gebaseerd op angst voor de Heerser.

En dan ben ik het er niet mee eens. God is voor zover ik weet Liefde. Hoe kun je ontzag hebben voor Liefde ?

> het kwaad mijden – dat is inzicht.’

Kwaad mijden is anders dan kwaad kunnen accepteren omdat je weet dat het in onwetendheid is.

• Houtm035

ok. Maar in hoeverre denk je dat de mens tijdens zijn leven alhier tot die Zijns-toestand kan komen?

• Stefan

In hoeverre hangt af van de mens zelf, maar is mogelijk in ‘'één aards leven’', dit huidige leven dus. Daar doelde ik ook op, met een discussiemogelijkheid tussen Jan65 en Theo, over geloof-beleving in het nu, nu ondergaan, in plaats van ‘'na de dood van dit huidige leven van pak hem beet 75 jaar’'. http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14561752/14564957/re-boaz-samuel-florin–peri–(ea)#msg-14564957

Jezus zei al; wees heilig, want Ik ben heilig. Het streven om de Wil van de Vader te doen, zal bepalen hoe het verdere verloop zich ontwikkelt. Het is zoals 2 Petrus 1 schrijft, dat vanuit het geloof de Weg zich zal gaan openbaren, en de mens dát te geven wat hiervoor nodig is, zowel het lijden als de uiteindelijke overwinning en verheerlijking. Maar het is een lijden niet van vlees en bloed, maar van mededogen, zien en vergeven van wat je bent en bent geweest, en daarmee de ander, en de (matrix)wereld die dit voortgebracht heeft, en dankbaar voor wat komen gaat.Mat 6:14-15

14 Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven;

Het is een proces. En zij die zich in dit proces bevinden, zien(hebben de rode pil gekozen). Zien ook, dat elk mens die deze strijd aangaat of ondergaat, innerlijk weet wat hen te wachten staat, en daarop verder gaan.

Dat is het vertrouwen op Hem; ‘'de rups(natuurlijk-mens) zich als pop(b.v.Paulus) ontwikkelt, en van binnen weet dat Hij vlinder (Geest-Mens, Opstanding) worden zal’'.

12 Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?

13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.

14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.

15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Die Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.

16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.

17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.

18 Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.

19 Indien wij alleen in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.

20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden van hen, die ontslapen zijn.

21 Want daar de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een ieder in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij te niet gedaan zal hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden aan Hem, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

29 Anders, wat zullen zij doen, die voor de doden gedoopt worden, indien de doden in het geheel niet opgewekt worden? Waarom worden zij voor de doden ook gedoopt?

30 Waarom zijn ook wij elk uur in gevaar?

31 Ik sterf alle dagen, hetwelk ik betuig bij onze roem, die ik heb in Christus Jezus, onze Heere.

• Houtm035

bedankt voor je reactie.

'k zal die vers nog een tweede keer door moeten lezen ;-)