Alleen geloof? Ligt dat niet wat genuanceerder?
Jak 2,14
Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?
Jak 2,17
Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.
Jak 2,22
Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken;
Jak 2,26
Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.
Wat wordt met werken bedoelt? Dat is het uitvoeren van de leefregels zoals je die kunt vinden inj de TORA. Dat zijn de eerste 5 boeken van de Bijbel, van Mozes. Die voorschriften samen gevat lees je in de tien geboden. Daarom heten die werken de werken der wet. Omdat niemand die wet heeft nageleefd staat ieder mens schuldig. Alleen Jezus heeft de wet vervuld en staat niet schuldig tegenover de wet. Mensen die de wet van God niet kennen denken meestal van zichzelf dat zij goed genoeg zijn.
God echter is volkomen gerechtigheid. Daarom zouden alle mensen verloren gaan ware het niet dat God redding biedt.
Vandaar zegt de Bijbel: Galaten 2,16
wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.
Hoe kan ik dan weten dat ik gerechtvaardigd tegenover God mag staan? Dat lezen we in Johannes 3,16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Wanneer ik weet hoe groot het lijden van Jezus was om mij vrij te pleiten, dan begrijp ik de uitspraak: Jezus lijdt tot aan de voleinding. Verkeerde daden verzwaren a.h.w. het lijden van Christus, dat is een gedachte van Blaise Pascal. Wie dat inziet weet hoe belangrijk het is goed te doen. Vandaar is het toon je geloof door je werken.
De werkelijke redding/vrijspraak is vanwege Gods wege, dat heet vrije genade. De gelijkenis van de verloren zoon laat zien hoe groot Gods genade is.
Jezus naam betekent van God is het heil, God redt. Jezus maakt zijn naam waar.
Shalom,
Theo Bert