Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Modern verhaaltje naar een oude gelijkenis van Jesus

• LeSage

In Rotterdam waren twee mensen onderweg naar een gebedsdienst. Een christen, en een jonge marokkaan.

De christen liep langs de moskee waar de jonge marokkaan naar binnen was gegaan. Hij zag de marokkaan gehurkt op zijn knieen en met zijn gezich in de richting van Mekka. Hij hoorde hem zeggen: “Allah, groot zijt gij” en hoorde hem belijden dat hij wist dat er veel vekeerd was gegaan tot nu toe. En ook dat hij zijn leven zou moeten veranderen, fors zou moeten veranderen. En hij hoorde hem Allah vragen om hulp bij de veranderingen die hij nodig had."

Toen kwam de christen bij zijn kerk aan, een gebouw van de Volle Evangeliegemeente. Hij begon spontaan te bidden, en hief zijn handen naar de hemel: 'Hemelse Vader, ik dank u dat ik geen marokkaan ben, maar dat het bloed van Jezus uw zoon mij beschermt tegen het kwaad! Dank u voor uw kruisdood Heer! Dank u dat u bent opgestaan, en U hebt de satan overwonnen Heer! Glorie voor Jézus!, en als vanzelf rolde er een sroom van verdere lofprijzingen over zijn lippen.

Aan welk gebed zou God nu het meeste genoegen beleven - en: waarom?

• perihelium

Carl Schreef:

——————————————————-

> Toen kwam de christen bij zijn kerk aan, een

> gebouw van de Volle Evangeliegemeente. Hij begon

> spontaan te bidden, en hief zijn handen naar de

> hemel: 'Hemelse Vader, ik dank u dat ik geen

> marokkaan ben, maar dat het bloed van Jezus uw

> zoon mij beschermt tegen het kwaad!

Lukas 18:9-19

Met het oog op sommigen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde hij de volgende gelijkenis. ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een farizeeër en de ander een tollenaar. De farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.” De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.” Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

Carl, waarom leg je in jouw verhaal een Christen de woorden van een farizeeër in de mond waar Jezus hier juist tegen waarschuwt?

• LeSage

Hoi Steven,

tegen welke woorden van de christen waarschuwde Jesus dan??? Hij looft en prijst de Heer nu juist voor het verlossende bloed dat hem beschermt etc. etc.

Iets waarvan ons marokkaantje zelfs nog niet eens gehoord lijkt te hebben!

Dus - mijn vaag blijft. Heb jij een antwoord?

• David.

Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. (Matt 7:21)

Wat is de wil van God?

Op een ander neerkijken?

Of berouw tonen van je fouten. en je willen bekeren?

Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

David ;)

• Stefan

Een gebed met God vind ik een innerlijk beleven; een doorlopend vragende en luisterende afstemming..

• perihelium

Ik weet niet waarom jij dit er in dit verband bij haalt en waar Carl het over heeft gaat niet in op het feit dat hij Christenen het gebed van de farizeeër in de mond legt in deze topic. Dat is het punt, het afvallen van Christenen.

• David.

Steven Schreef:

——————————————————-

> Dat is

> het punt, het afvallen van Christenen.

Als ik me zou herkennen in de christen waar Carl het over heeft zie ik het als een waarschuwing dat ik op de verkeerde weg ben.

Dan kan ik daar berouw over tonen en me hiervan bekeren.

en daar kan ik Carl alleen maar dankbaar voor zijn.

David ;)

• JosB

Kijk, die marrokaan heeft natuurlijk wel een zeker schuldbesef.

Maar dat is niet wat Jezus leert bidden (even de lofprijzing er af geknipt):

"Geef ons vandaag het brood

dat wij nodig hebben.

Vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij hebben vergeven

wie ons iets schuldig was.

En breng ons niet in beproeving,

maar red ons uit de greep van het kwaad."

Er staat nergens in dit gebed dat mensen hun leven moeten veranderen.

Wel dat ze zich bewust moeten zijn van de verhouding van hun eigen schulden en de schulden van anderen aan hen.

Een besef van afhankelijkheid van God voor het leven.

En een verzoek om redding uit ‘de greep van het kwaad’ (ook een afhankelijkheid van God).

Vergeef mij in dezelfde mate als ik anderen vergeef. Ik denk dat dat een redelijk goede strekking van een schuldbewust gebed is.

Anders is het misschien beter eerst de ander te vergeven en daarna pas te gaan bidden (kan ik ook nog wel een quote van uit de bijbel vissen als daar interesse in is).

• LeSage

Jammer….het is geen antwoord op mijn vraag.

• LeSage

De marokkaan vroeg Allah om hulp bij het veranderen van zijn leven. daar spreekt toch een besef van afhankelijkheid van Allah uit?