Essentie van kwaadsprekerij
Zonder het op te zoeken komen we maar al te gemakkelijk terecht in een omgeving waar gekletst wordt, waar het spreken over anderen belangrijker is dan het bij jezelf te rade gaan om een beter mens te worden. Wat is dat eigenlijk, roddel en kwaadspreken? Lesjon hara, oftewel een kwade tong, is volgens de joodse traditie een van de grootste zonden. Slecht over iemand denken, om vervolgens dit denken in woorden te uiten, is de basis van corruptie. Corruptie is de rot van een samenleving. En dat is precies wat kwaadspreken doet. Het maakt mensen kapot. Geen mens staat op zichzelf; uiteindelijk maakt het een gemeenschap kapot.
Niet alleen degene die het onderwerp van het kwaadspreken vormt wordt als object van het gesprek vernietigd; maar ook degene die kwaadspreekt en degene die het aanhoort. Zelfs slecht over iemand denken is al te veel: het bepaalt de houding waarmee men iemand anders tegemoet treedt. Omdat men niet graag alléén een bepaald beeld over een ander heeft, is het wel zo comfortabel medestanders te zoeken. De kwade gedachte over een ander zoekt dus contact en overeenstemming. Het begint makkelijk: met een grapje, een opmerking, een blik, een zucht. Voordat je het weet, wordt iemand geïsoleerd en is hij- of zijzelf en zijn of haar gezin en leven volledig geruïneerd. Hiermee is lesjon hara een onderdeel van de sinat chinam, de nodeloze haat, waarvan onze Wijzen zeggen dat dit de reden was van de verwoesting van de Tweede Tempel.
Bron: http://www.trouw.nl/religie-filosofie/interactief/vraag-en-antwoord/article2736033.ece/Toelichting_rabbijn_Evers_op_kwaadsprekerij__vloeken_en_roddelen.html?all=true