Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Kwaadsprekerij en haar essentie

• baldu

Essentie van kwaadsprekerij

Zonder het op te zoeken komen we maar al te gemakkelijk terecht in een omgeving waar gekletst wordt, waar het spreken over anderen belangrijker is dan het bij jezelf te rade gaan om een beter mens te worden. Wat is dat eigenlijk, roddel en kwaadspreken? Lesjon hara, oftewel een kwade tong, is volgens de joodse traditie een van de grootste zonden. Slecht over iemand denken, om vervolgens dit denken in woorden te uiten, is de basis van corruptie. Corruptie is de rot van een samenleving. En dat is precies wat kwaadspreken doet. Het maakt mensen kapot. Geen mens staat op zichzelf; uiteindelijk maakt het een gemeenschap kapot.

Niet alleen degene die het onderwerp van het kwaadspreken vormt wordt als object van het gesprek vernietigd; maar ook degene die kwaadspreekt en degene die het aanhoort. Zelfs slecht over iemand denken is al te veel: het bepaalt de houding waarmee men iemand anders tegemoet treedt. Omdat men niet graag alléén een bepaald beeld over een ander heeft, is het wel zo comfortabel medestanders te zoeken. De kwade gedachte over een ander zoekt dus contact en overeenstemming. Het begint makkelijk: met een grapje, een opmerking, een blik, een zucht. Voordat je het weet, wordt iemand geïsoleerd en is hij- of zijzelf en zijn of haar gezin en leven volledig geruïneerd. Hiermee is lesjon hara een onderdeel van de sinat chinam, de nodeloze haat, waarvan onze Wijzen zeggen dat dit de reden was van de verwoesting van de Tweede Tempel.

Bron: http://www.trouw.nl/religie-filosofie/interactief/vraag-en-antwoord/article2736033.ece/Toelichting_rabbijn_Evers_op_kwaadsprekerij__vloeken_en_roddelen.html?all=true

• BOAZ

Ondanks jouw vrome woorden, zonet nog aan Teresa, ben jij de kwaadspreker en bedrieger.

Vandaag nog heb jij een ander evangelie geplaatst en toon jij jouw minachting voor Paulus Galaten 1:6-10 en zijn waarschuwing.

Petrus schrijft in 1 Petrus 2:1 Legt dan af alle kwaadwilligheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij

Daaraan voldoe jij door een ander evangelie te verkondigen die niet uitkomen bij de levende steen Jezus Christus volgens Petrus in vers 5-6.

Boaz

• Carl

Wat heeft kwaadspreken te maken met corruptie, Baldu?

Corruptie is toch het jezelf beschikbaar stellen voor omkoperij? Mij lijkt dat weinig met kwaadspreken te maken te hebben.

• baldu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> Ondanks jouw vrome woorden, zonet nog aan Teresa,

> ben jij de kwaadspreker en bedrieger.

Als jij dat vind…

> Vandaag nog heb jij een ander evangelie geplaatst

> en toon jij jouw minachting voor Paulus Galaten

> 1:6-10 en zijn waarschuwing.

Minachting?

Nee, want ik heb geen ander evangelie geplaatst

> Petrus schrijft in 1 Petrus 2:1 Legt dan af alle

> kwaadwilligheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst

> en alle kwaadsprekerij

Ja, dat is iets wat je ter harte zou mogen nemen BOAZ

> Daaraan voldoe jij door een ander evangelie te

> verkondigen die niet uitkomen bij de levende steen

> Jezus Christus volgens Petrus in vers 5-6.

Voor welke rechter zou ik nu worden opgeroepen BOAZ?

Baldu

• baldu

Dat kon ik ook niet zo goed plaatsen Carl

Maar misschien is het ergens wel zo, ik ben er ook nog niet uit

Baldu

• Stefan

Wiki;Corruptie is het politieke, sociale of economische verschijnsel waarbij iemand in een machtspositie ongeoorloofde gunsten verleent in ruil voor wederdiensten of als vriendendienst.

Je laat je be-invloeden door iets in je, wat (nog) verbonden is met het wereldse, en jouw leidt.

Mooi stuk verder.

En daar wil ik aan toe voegen, dat er dus simpelweg in elk mens corruptie is zolang deze Gods Wil niet doet, waardoor het ´´kwaadspreken´´ een standaard in de natuurlijke mens is, en in allerlei vormen de mond verlaat. Omdat het een spreken is in ruil voor wederdiensten of vriendendienst doordat dit van nature uit zelfbehoud of ego voort-komt.

Men kan geen twee heren dienen, en is overgave van dit spreken uit het ´ik´ door bv; nedergheid, vreedzaamheid en hierdoor arm van geest te worden, een heel pad wat te gaan is voor de Godgerichte mens.. Noem het maar een 8 voudig pad.

Wie o wie is de arbeider voor God anders,

dan de Geest alleen.

• ¥ Lotje ­­¥

Mooi stukje Baldu en zo waar bij sommige ;) Helaas is het zo op de wereld . Maar……. stevig in de schoenen blijven staan . is toch wel een optie . Je ziet het al gauw ( een goede ziender )en je weet al gelijk wat voor spek je in de kuip heb . ;) is toch een spreekwoord :)Sommige spreekwoorden zijn scherp.;)

Groet , Lotje . Die ga genieten van het mooie weer . latersssss…….

http://13221.freegoodies.nl/?cc=1

• perihelium

**Lotje** Schreef:

——————————————————-

> Mooi stukje Baldu en zo waar bij sommige ;) Helaas

> is het zo op de wereld . Maar……. stevig in de

> schoenen blijven staan . is toch wel een optie .

> Je ziet het al gauw ( een goede ziender )en je

> weet al gelijk wat voor spek je in de kuip heb .

> ;) is toch een spreekwoord :)Sommige

> spreekwoorden zijn scherp.;)

> Groet , Lotje . Die ga genieten van het mooie weer

> . latersssss…….

>

> http://13221.freegoodies.nl/?cc=1

Kwaad spreken over de doden is niet uit den boze? Hoe zie je dat ivm met die opmerking van je over Anne Frank? Dat was wel een duidelijk voorbeeld van een kwaadaardige opmerking en je reacties op de reacties getuigen niet van de wil om dat in te zien. Er staat wel het eea in de Bijbel over bekeren, maar ook over hen die niet bekeren en volharden in het kwaad. We moeten de keuze maken in Jezus naam.

De vraag is of we inzien en onze zonden voor God brengen (geen mens is zonder zonde).

Anders kunnen we vast wennen aan de hitte…

• baldu

Steven

Als iemand ooit iets verkeerd heeft gedaan in jouw ogen,

is het dan in Jezus' ogen goed deze daaraan te herinneren?

7x70x zei Jezus

Baldu

• perihelium

baldu Schreef:

——————————————————-

> Steven

>

> Als iemand ooit iets verkeerd heeft gedaan in jouw

> ogen,

> is het dan in Jezus' ogen goed deze daaraan te

> herinneren?

>

> 7x70x zei Jezus

>

> Baldu

‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt….' (Mat 18:21)

lijkt me hier niet van toepassing.