Wat mij zo opvalt, is dat juist die strijd en conflicten, dit bord zo tekenen. Zoals Jakobus zegt in:
Jak 4:1 Waar komt al die strijd, waar komen al die conflicten bij u toch uit voort? Is het niet uit de hartstochten die strijd leveren in uw binnenste?
Vraag: hoe kunnen we dit voorkomen, welke houding zouden wij aan moeten nemen om dit tegen te gaan?
Wat ook opvalt is dat er vreemde namen opduiken, zodra iemand zich ergens teweer stelt. Worden deze mensen soms uitgenodigd door anderen?
Kennelijk roepen sommige reacties van alles op, en de gieren wachten erop het aas te vreten dat hen wordt voorgeworpen.
Ik heb wat teksten verzameld hiervoor:
Gal 6:4 Laat iedereen zijn eigen daden toetsen, dan heeft hij misschien iets om trots op te zijn, zonder zich er bij anderen op te laten voorstaan.
Jak 4:16 Maar u slaat een hoge toon aan en bent daar nog trots op ook. Dat soort trots is volkomen ongepast
Tit 3:2 dat ze van niemand mogen kwaadspreken, vredelievend en vriendelijk moeten zijn en zich tegenover iedereen zachtmoedig moeten gedragen.
Ef 4:2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.
Petr 3:16 Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect, houd uw geweten zuiver; dan zullen de mensen die zich honend over uw goede, christelijke levenswandel uitlaten, zich schamen over hun laster.
Bescherm mij, uw dienaar, en laat hoogmoed niet over mij heersen, dan zal ik volmaakt zijn en bevrijd van grote zonde. Ps 19:14
Spr 29:23 De hoogmoed van een mens brengt hem ten val, eer is weggelegd voor wie bescheiden is.