Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoe.....

• Douce.

;)

• theo

Dankjewel voor je reactie maar ik mis je (poetische) bijdragen wel.

theo

• CU

Ha die Theo.

Natuurlijk heb ik cultuur gesnoven, maar vooral cultuur van het uit eten.

De tortels eten net als hier maar wat graag duivenvoer. Daarmee lokten we ze tot bijna onder de luifel van de caravan. De vinken waren niet te tellen , zo om ons heen.

We zitten daar altijd een 100 km van de zuidkust af, dwz. 80 km vanaf Avignon en Nimes, 90 km vanaf het Arles van Vincent van Gogh en 20 km van Ales. Dus midden tussen de oostelijke bergen van de Cevennes, het oorspronkelijke land van de Hugenoten.

Opvallend is in die streek het relatief hoge aantal protestanten en zelfs de hervormden doen daar aan de zogenaamde grootdoop, zomaar in de rivier de Céze of in de Gagniëres.

• theo

Kijk, dat doet me goed.

EN..heb jij je ook laten dopen?

theo

• CU

Dopen?

Ja, dat was vroeger, ongeveer 35 jaar geleden

Maar of het geholpen heeft?

• theo

CU Schreef:

——————————————————-

> Dopen?

>

> Ja, dat was vroeger, ongeveer 35 jaar geleden

>

> Maar of het geholpen heeft?

Wat vond je destijds en vind je nu ?

Of het geholpen heeft dus?

Waarvoor dan wel of niet geholpen?.

theo

• CU

Destijds was ik ervan overtuigd dat grootdoop de enige weg was, de enige waarheid. Welliswaar een beetje die kant op gedrukt door een enigzins gedreven evangelist.

Pas veel later daarna heb ik me echt verdiept in de bijbel en ben , mede door diverse situaties, daarna tot de conclusie gekomen dat zeer velen de bijbel niet lezen en zomaar een podiumman nalopen. Zeer veel christenen vertonen hun christen zijn door uiterlijke schijn, mede door christelijke sociale controle van familie en hun omgeving.

Zo was er helemaal niemand die op mijn vraag in een topic van twee maanden geleden dorst te zeggen dat ie een echte christen was.

Het dopen destijds heeft dus echt, op termijn, geholpen om met twee benen op de grond te blijven staan en niet mezelf te laten meeslepen in de waan van een geloof. In de waan van een God die mensenoffers verlangt en niet anders is dan een God van de Azteken, die ook mensen offerden.

• Anna Lieze

Zeer veel christenen vertonen hun christen zijn door uiterlijke schijn, mede door christelijke sociale controle van familie en hun omgeving. CU

Helemaal waar