Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Uit een Evangelie

• theo

Verbaasd Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het HAD in de bijbel kunnen staan.

> >

> > Toch?

> >

> > theo

>

> Ja, maar de samenstellers van de bijbel wilden de

> mensen liever dom houden.

O ja?

Hoe kom je op die gedachte?

De bijbel zoals die nu

> is, was veiliger voor de kerk. Mensen mochten

> beslist niet dieper nadenken. Jezus had dit allang

> door.

>

Ben je van mening dat het stuk waaruit Baldu citeerde niet overeenkomt met bepaalde teksten uit de bijbel zoals wij die kennen?

> Wee u, schriftgeleerden en farizeeën,

> schijnheiligen; u sluit het koninkrijk der hemelen

> voor de mensen. Want u gaat er zelf niet binnen en

> u verhindert de mensen die erin willen, om binnen

> te gaan.*

>

> Blinde leiders zijn jullie, die uit hun drank

> de muggen ziften, maar een kameel wegslikken.

>

> En dit slaat natuurlijk ook op die geweldige

> mensen die de bijbel hebben samengesteld.

jij hebt niet zo'n hoge pet op van die samenstellers begrijp ik, kun je uitleggen hoe je daar toe bnet gekomen?

> Gr. Majorie

Ook Gr, theo

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Verbaasd Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > theo Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Het HAD in de bijbel kunnen staan.

> > >

> > > Toch?

> > >

> > > theo

> >

> > Ja, maar de samenstellers van de bijbel wilden

> de

> > mensen liever dom houden.

>

> O ja?

> Hoe kom je op die gedachte?

Theo, dat is nu anno 2009 zo en dat was toen ook zo. Dat wat (wereld)leiders graag willen is mensen aan zich binden, afhankelijk houden. Het draait allemaal om macht. Wij weten maar zeer weinig van wat er zich werkelijk afspeelt achter de schermen in de wereldpolitiek.

Om maar een heel simpel voorbeeld te geven. Televisiebeelden die ons het een en ander tonen. Spreek ik iemand die er daadwerkellijk was, blijkt het toch heel anders te zijn. Wij krijgen te zien wat de ander wil dat wij moeten zien.

Zo ook met de bijbel. Jezus zei toch niet voor niets tegen de farizeeën en schriftgeleerden dat zij de mens beletten Gods Koninkrijk binnen te gaan. Wat denk je dat er gebeurt als de mens zich eindelijk bewust wordt, of beseft, wat het is om Gods Koninkrijk binnen te gaan? (uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde)

> > De bijbel zoals die nu

> > is, was veiliger voor de kerk. Mensen mochten

> > beslist niet dieper nadenken. Jezus had dit

> allang

> > door.

> >

>

> Ben je van mening dat het stuk waaruit Baldu

> citeerde niet overeenkomt met bepaalde teksten uit

> de bijbel zoals wij die kennen?

Jazeker wel, maar dat geldt bv ook voor het Thomasevangelie. Het staat er anders en veel diepzinniger. En dat is wat vooral tegengehouden moest worden.

>

>

> > Wee u, schriftgeleerden en farizeeën,

> > schijnheiligen; u sluit het koninkrijk der

> hemelen

> > voor de mensen. Want u gaat er zelf niet binnen

> en

> > u verhindert de mensen die erin willen, om

> binnen

> > te gaan.*

> >

> > Blinde leiders zijn jullie, die uit hun

> drank

> > de muggen ziften, maar een kameel wegslikken.

> >

> > En dit slaat natuurlijk ook op die geweldige

> > mensen die de bijbel hebben samengesteld.

>

>

> jij hebt niet zo'n hoge pet op van die

> samenstellers begrijp ik, kun je uitleggen hoe je

> daar toe bnet gekomen?

Nee, dat heb ik niet. Waarom denk je dat er bepaalde geschriften verstopt zijn (en gelukkig weer na eeuwen gevonden en gelukkig diegenen die de waarde er wel van inzagen en deze geschriften hebben verstopt.). Waarom bepaalde geschriften niet opnemen? Het was allemaal eigen belang. Die hele bijbel had er op deze manier niet eens moeten komen vind ik. Het heeft mensen in het verleden meer kwaad dan goed gedaan.

Ik heb Jezus ook nergens zien zeggen dat het een en ander maar gebundeld moet worden in een boek. Ik vind dat alles destijd voor iedereen toegankelijk had moeten zijn en niet alleen de bijbel. Wij zijn nu gelukkig vrij om alles te lezen, maar vroeger belandde je gewoon op een brandstapel.

>

>

> > Gr. Majorie

>

>

> Ook Gr, theo

• theo

Ik vind je erg negatief over onze voorouders en hun misschien wel oprechte bedoelingen.

Maar goed, we zullen nooit precies weten wat drijfveren zijn geweest en nog zijn bij veel mensen.

Ik ben wel van mening dat er veel mensen NU leven die vinden dat wij verlichte mensen zijn en zeer intullugendt terwijl de geschiedenis bewijst dat de mensen vroeger ook niet dom waren, al zou je alleen maar kijken naar de prachtige bouwwerken uit vroeger eeuwen.

Wat men vroeger kon zonder al die moderne hulpmiddelen die we nu hebben zegt al genoeg over kennis intelligentie.

theo

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Ik vind je erg negatief over onze voorouders en

> hun misschien wel oprechte bedoelingen.

Het komt bij jou misschien negatief over, maar zo zie ik het nou eenmaal. Ik zelf zie het niet negatief. Eerlijk gezegd sta ik er ook niet echt bij stil. Het is dat jij ernaar vroeg. Het is zoals het is en het is gegaan zoals het is gegaan. Daar kan niemand iets aan veranderen.

> Maar goed, we zullen nooit precies weten wat

> drijfveren zijn geweest en nog zijn bij veel

> mensen.

> Ik ben wel van mening dat er veel mensen NU leven

> die vinden dat wij verlichte mensen zijn en zeer

> intullugendt terwijl de geschiedenis bewijst dat

> de mensen vroeger ook niet dom waren, al zou je

> alleen maar kijken naar de prachtige bouwwerken

> uit vroeger eeuwen.

Maar ik heb ook niet gezegd dat mensen toen dom waren. Ik heb gezegd dat de kerk de mens op geestelijk gebied dom wilde houden. Dat wil zeggen, de mens de kans niet gaven geestelijk te groeien. De angst voor hel en verdoemenis zat er goed in. Dat is nu niet meer zo erg gelukkig.

>

> Wat men vroeger kon zonder al die moderne

> hulpmiddelen die we nu hebben zegt al genoeg over

> kennis intelligentie.

Ik had het dus niet over die kennis en intelligentie, als je begrijpt wat ik bedoel.

Misschien had ik ipv “dom houden”, “onwetend houden” moeten zeggen.

Gr. Majorie

• theo

Ja hoor, ik begrijp je wel.

Mijn voorbeeld over intelligentie en jouw “”macht“” gaat ook wel wat mank eerlijk gezegd.

Maar ik denk inderdaad dat de samenstellers van de bijbel destijds ook niet helemaal gek waren en volgens mensen die er voor hebben doorgeleerd is wel duidelijk dat er A ) in een bepaalde “”richting“” is gedacht en is daarnaar gehandeld ( is daar iets mis mee ?)

En B) Dat de toengenomen beslissingen wel degelijk goede argumenten hadden.

Maar we mogen ook blij zijn met alle buitenbijbelse bronnen toch?

We mogen blij zijn met de oude geschriften die zijn gevonden zo'n 50 jaar geleden?

Er is nu eenmaal geen enkele origineel geschrift bekend ( tot nu toe) en we moeten het doen met de bijbel en de daarnaast gevonden geschriften.

Voor sommigen is de bijbel voldoende, voor anderen zijn de daarnaast gevonden geschriften zeeeer waardevol en voor anderen satanisch of iets dergelijks.

God heeft ons mensen verschillend geschapen met alle onze (on) hebbelijkheden.

theo

• M*j*r**

Zo is het maar net Theo. :)

Eigenlijk zou het maar saai zijn als we allemaal hetzelfde waren en dachten.

Gr. Majorie

• baldu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

>

> Bami swami Baldu natuurlijk.

> Bovendien ben jij een leugenaar.

> Plaats het geschrevene tussen de Evangelieen uit

> de Bijbel en er is alléén maar afwijking

> zichtbaar.

>

> Boaz.

>

Ik ga denk ik maar een chinees-indisch restaurant openen

jij bent alvast uitgenodigd om mijn eerste “bami swami baldu” te proeven :D

Baldu

• baldu

Had zeker gekund Theo :)

Baldu

• baldu

Wat mij zo opvalt, is dat juist die strijd en conflicten, dit bord zo tekenen. Zoals Jakobus zegt in:

Jak 4:1 Waar komt al die strijd, waar komen al die conflicten bij u toch uit voort? Is het niet uit de hartstochten die strijd leveren in uw binnenste?

Vraag: hoe kunnen we dit voorkomen, welke houding zouden wij aan moeten nemen om dit tegen te gaan?

Wat ook opvalt is dat er vreemde namen opduiken, zodra iemand zich ergens teweer stelt. Worden deze mensen soms uitgenodigd door anderen?

Kennelijk roepen sommige reacties van alles op, en de gieren wachten erop het aas te vreten dat hen wordt voorgeworpen.

Ik heb wat teksten verzameld hiervoor:

Gal 6:4 Laat iedereen zijn eigen daden toetsen, dan heeft hij misschien iets om trots op te zijn, zonder zich er bij anderen op te laten voorstaan.

Jak 4:16 Maar u slaat een hoge toon aan en bent daar nog trots op ook. Dat soort trots is volkomen ongepast

Tit 3:2 dat ze van niemand mogen kwaadspreken, vredelievend en vriendelijk moeten zijn en zich tegenover iedereen zachtmoedig moeten gedragen.

Ef 4:2 wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.

Petr 3:16 Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect, houd uw geweten zuiver; dan zullen de mensen die zich honend over uw goede, christelijke levenswandel uitlaten, zich schamen over hun laster.

Bescherm mij, uw dienaar, en laat hoogmoed niet over mij heersen, dan zal ik volmaakt zijn en bevrijd van grote zonde. Ps 19:14

Spr 29:23 De hoogmoed van een mens brengt hem ten val, eer is weggelegd voor wie bescheiden is.