theo Schreef:
——————————————————-
> Verbaasd Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > theo Schreef:
> >
> ————————————————–
>
> > —–
> > > Het HAD in de bijbel kunnen staan.
> > >
> > > Toch?
> > >
> > > theo
> >
> > Ja, maar de samenstellers van de bijbel wilden
> de
> > mensen liever dom houden.
>
> O ja?
> Hoe kom je op die gedachte?
Theo, dat is nu anno 2009 zo en dat was toen ook zo. Dat wat (wereld)leiders graag willen is mensen aan zich binden, afhankelijk houden. Het draait allemaal om macht. Wij weten maar zeer weinig van wat er zich werkelijk afspeelt achter de schermen in de wereldpolitiek.
Om maar een heel simpel voorbeeld te geven. Televisiebeelden die ons het een en ander tonen. Spreek ik iemand die er daadwerkellijk was, blijkt het toch heel anders te zijn. Wij krijgen te zien wat de ander wil dat wij moeten zien.
Zo ook met de bijbel. Jezus zei toch niet voor niets tegen de farizeeën en schriftgeleerden dat zij de mens beletten Gods Koninkrijk binnen te gaan. Wat denk je dat er gebeurt als de mens zich eindelijk bewust wordt, of beseft, wat het is om Gods Koninkrijk binnen te gaan? (uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde)
> > De bijbel zoals die nu
> > is, was veiliger voor de kerk. Mensen mochten
> > beslist niet dieper nadenken. Jezus had dit
> allang
> > door.
> >
>
> Ben je van mening dat het stuk waaruit Baldu
> citeerde niet overeenkomt met bepaalde teksten uit
> de bijbel zoals wij die kennen?
Jazeker wel, maar dat geldt bv ook voor het Thomasevangelie. Het staat er anders en veel diepzinniger. En dat is wat vooral tegengehouden moest worden.
>
>
> > Wee u, schriftgeleerden en farizeeën,
> > schijnheiligen; u sluit het koninkrijk der
> hemelen
> > voor de mensen. Want u gaat er zelf niet binnen
> en
> > u verhindert de mensen die erin willen, om
> binnen
> > te gaan.*
> >
> > Blinde leiders zijn jullie, die uit hun
> drank
> > de muggen ziften, maar een kameel wegslikken.
> >
> > En dit slaat natuurlijk ook op die geweldige
> > mensen die de bijbel hebben samengesteld.
>
>
> jij hebt niet zo'n hoge pet op van die
> samenstellers begrijp ik, kun je uitleggen hoe je
> daar toe bnet gekomen?
Nee, dat heb ik niet. Waarom denk je dat er bepaalde geschriften verstopt zijn (en gelukkig weer na eeuwen gevonden en gelukkig diegenen die de waarde er wel van inzagen en deze geschriften hebben verstopt.). Waarom bepaalde geschriften niet opnemen? Het was allemaal eigen belang. Die hele bijbel had er op deze manier niet eens moeten komen vind ik. Het heeft mensen in het verleden meer kwaad dan goed gedaan.
Ik heb Jezus ook nergens zien zeggen dat het een en ander maar gebundeld moet worden in een boek. Ik vind dat alles destijd voor iedereen toegankelijk had moeten zijn en niet alleen de bijbel. Wij zijn nu gelukkig vrij om alles te lezen, maar vroeger belandde je gewoon op een brandstapel.
>
>
> > Gr. Majorie
>
>
> Ook Gr, theo