Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Chagrijnige profeten

• boerenkool

dominees moeten vaker donald duck lezen

Ik voel meer sympathie voor Donald Duck dan voor Jezus met zijn eeuwige “vergeving dit, vergeving dat.” En met zijn vrome blik in zijn ogen. Waarom vinden we nergens in de bijbel een vieze mop of een mop die “op het randje is?” Het zijn alleen maar van die vrome verstandige woorden die Jezus spreekt. De enige in de bijbel die een beetje op Duck lijkt is Jona; een heuse mopperpot die helemaal geen zin heeft om Gods wil te doen. En het werkt: Jona bekeert meer mensen dan Jezus.

Jona of Jezus?

Wie was effectiever met bekeren? Jona of Jezus?

Antwoord: Jonah; hij bekeerde 120.000 mensen in 1 klap. Jezus slechts een handvol. En dat terwijl Jezus het met plezier deed en Jonah met morrende tegenzin God probeerde te ontvluchten.

Laten we hedendaagse evangelisten citeren:

Met zwaaiende armen en handen en voeten schreeuwen ze dit soort onzin:

“U bent zondig en gaat eeuwig naar de HEL als u zich niet ogenblikkelijk bekeert tot de here Jezus. Voordat u thuis bent, kunt u een ongeluk krijgen en DOOD zijn. Dan is het voor EEUWIG afgelopen met u!!!”

Dit soort getier maakt op zich niet zoveel indruk op de hedendaagse moderne mens. Maar als je er flink bij zwaait met je armen en benen en een hoop bombarie maakt met muziekinstrumenten willen voorbijgangers zo’n enge boodschap nog wel eens serieus nemen.

Hoe contrastrijk is de opmerking van Jezus in Gethsemané tegen de soldaten die hem willen pakken: “Ik ben Hem die u zoekt.”

Jezus wappert niet met zijn armen en maakt geen rare danspasjes met zijn voeten. Desondanks vallen de soldaten steil achterover. Kijk, zo moet het.

Dan Jonah; die had helemaal geen zin om naar Niniveh te gaan.

God: beste Jonah, wil je naar Niniveh? Mensen bekeren?

Jona: Godverdegodverrrr…….

Een paar weken draaikont hij over een manier om aan God te ontsnappen. Misschien vergeet God de opdracht wel. Hij besluit het ruime sop te kiezen en gaat aan boord van een houten boot, een soort ark! Dat zal god leren. God vindt hem nooit in zo’n houten boot, midden op zee. Een paar dagen rond dobberen dan weer terug en God is alles vergeten.

Inderdaad kostte het God enkele uren om Jonah op zee te vinden. God had nog geen moderne tomtom en dus moest Hij zelf rond koekeloeren op zee. En zie daar: was Jonah! God zou hem krijgen en zond een grote storm op Jonah af om de opdracht een beetje avontuurlijk te maken. Dat was tenslotte wat jonah wou: avontuur. Jonah werd in zee gekukeld en nu zond God weer een grote vis op hem af die hem opslokte. Als je een slechte dag hebt, kun je het beste maar worden opgeslokt door een grote vis. Die kotst je 3 dagen later weer uit op een zonnig strand.

Jonah in de buik van de vis: Godverdegodverrr…….

God droeg Jonah opnieuw op om Niniveh te bekeren. Jonah had nu zijn lesje geleerd en zag er veel meer de zin van in dan eerst. Wat niet betekende dat hij de opdracht leuk hoefde te vinden.

Jona: Godverdegodverrrr…. ik ga naar Niniveh, doe mijn werk en dan ajuus, snel weer weg.

Stinkend naar vis, doodmoe, depressief en met de pest in ging hij naar Niniveh, met de boodschap: over 40 dagen zal Niniveh verwoest worden. Welke dominee doet hem dit na? Welke dominee gaat stinkend naar vis met een chagarijnige smoel op de kansel staan en roept: over 40 dagen gaat de hele stad naar de verdoemenis! Zonder orgelmuziek, avondmaal, liturgie, ceremonie of liederen zingen.

Toen geloofden de inwoners van Niniveh Jonah, geteld 120.000 stuks. Ze waren zo overtuigd bekeerd dat God Niniveh spaarde.

Maar jonah zelf werd boos! Godverdegodverrrr…….

Wat een geweldig einde voor een vernederd mens. Dit einde zegt veel over de manier waarop god mensen uitkiest om het evangelie te brengen.

• perihelium

klik

• boerenkool

nou moet jij mij eens 1 reden geven waarom dit geklikt moet worden. Ik moet nou toch eindelijk eens met jouw dominee praten. Want het gaat niet goed met jou.

* hee webmaster, die codes zijn onleesbaar!

• perihelium

boerenkool Schreef:

——————————————————-

> nou moet jij mij eens 1 reden geven waarom dit

> geklikt moet worden. Ik moet nou toch eindelijk

> eens met jouw dominee praten. Want het gaat niet

> goed met jou.

Dat domme geleuter van je is al erg genoeg, maar dat gevloek hoeven we niet te lezen. Praat eens met een dominee over God ipv over anderen, Hij is er ook voor jou!

• Carl

Je draaft een beetje nogal door, boerenkool, maar met wat je eigenlijk wil zeggen ben ik het eens.

Om het maar eens in míjn taalgebruik te zeggen: de bijbel is vaak een nogal moraliserend en inkonsekwent boek, en evangelisten zijn vaak eigenwijze betweters die onder het mom van te luisteren en in gesprek te gaan, slechts hun eigen praatje willen verkopen.

Mijn opa zei dan het volgende: evangelisten (die je ook toen al had, Billy Graham bv die Nixon steunde in zijn bombardementen op noord vietnam) geven antwoord op vragen die niet gesteld worden.

Ik wil echter een positief vervolg geven aan jouw klacht:

het hele leven (geboorte, ziekte, gezondheid, natuur, eten en drinken, vriendschap, liefde en sex, ruzie, geweld etc. etc. etc.) is een openbaring van God. En als zodanig is het leven in al zijn volheid een openbaring van God van een veel hoger nivo dan welke verzameling heilige boeken ook.

Misschien dat je het leven op zich een wat vrolijker geheel kunt vinden dan de bijbel?

• boerenkool

ook jij moet vaker de DD lezen

• perihelium

Carl Schreef:

——————————————————-

> Om het maar eens in míjn taalgebruik te zeggen:

> de bijbel is vaak een nogal moraliserend en

> inkonsekwent boek, en evangelisten zijn vaak

> eigenwijze betweters die onder het mom van te

> luisteren en in gesprek te gaan, slechts hun eigen

> praatje willen verkopen.

De wet en verkeersregels zijn ook moraliserend en toch moet je je daar aan houden om er beter uit te komen en ben je verloren als ze er niet zouden zijn. Het gaat er om of je de keuze maakt om te volgen, er nederig voor te zijn, of er tegenin te gaan en de regels inconsequent noemen. Dat getuigt niet van respect voor de maker. Als we andere of eigen regels gaan volgen dan staat ons niet veel goeds te wachten en dat is dan eigen schuld dikke bult. Daarom loop ik zo in je oor te tetteren en als het ff kan sleur ik je weg voor de poort van de hel, in Jezus naam.

> het hele leven (geboorte, ziekte, gezondheid,

> natuur, eten en drinken, vriendschap, liefde en

> sex, ruzie, geweld etc. etc. etc.) is een

> openbaring van God.

die dualistische new-age god van je is gelukkig niet de Bijbelse liefdevolle en rechtvaardige God. Bekeer je tot Hem.

• ¥ Lotje ­­¥

Hoi

Ik vind dat jij goed wakker bent ;)

Niet over het gevloek wat er in staat , maar dat je altijd zo droog uit de hoek komt . :)

Heb je verschillende dromen gezien in je droom

Boerenkool :D .

God spaart je als je goed doet / bent . Maar straf vast en zeker ook ……. ;)