Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

IEDEREEN hoort erbij!

• boerenkool

IEDEREEN gaat naar de hemel!, ook PS, Esther, Majorie, Cor, Dick, etc. Ja, ook de planten en de dieren, de muggen en de begonia's. Waarom zat de Ark van Noach anders vol met dieren? Zie 1 Kor. 15:28

… omdat OOK de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt.

Romeinen 8: 21

“Ik wel, jij dus niet” – dat noemen we exclusief denken. Als het het een is, kan het nooit iets anders zijn. God is “de God van Israël” staat er honderden keren in de Bij-bel. Iemand die exclusief denkt, redeneert dan van: dus is God niet (!) de God van de andere volken hetgeen uiteraard klinkklare onzin is.

Als ik tegen mijn vrouw zeg: “je dochter is een leuke meid”, dan betekent dat exclusief gedacht dat haar dochter niet de mijne is. Die bewering valt met een DNA-test direct te ontzenuwen. Als de apostel Paulus het heeft over ‘broeders’ (zie hoe vaak hij dat doet in zijn brieven, lees de NBG-vertaling), bedoelt hij dan dat de zusters daar niet bijhoren? Zo ja, dan zou Paulus exclusief denken. De NBV-geeft al anders aan.

In Romeinen 8 worden wij aangezet tot inclusief geloven als het gaat over de komende heerlijkheid en luister die ons als kinderen Gods geschonken zal worden. “Hier beneden is het nog niet” en “de wereld bloedt uit duizend wonden” zal ieder beetje gelovige direct kunnen beamen. Door ons geloof in Christus vertrouwen we dank zij Gods Geest erop dat het met ons toch eens helemaal goed zal komen. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde zullen ons deel zijn. Betekent dat nu dat voor de rest van de schepping niets is weggelegd? Vroeger werd vaak een grapje gemaakt over leden van een bepaalde kerkgenootschap die dachten dat zij alleen in de hemel zouden komen. God laat hen wanneer ze in de hemel zijn, in die illusie. Geldt dat nu ook voor alle gelovigen of heeft de rest van de schepping die lijdt onder de dood toch nog een bepaalde glorieuze toekomst?

In Romeinen 8 vers 21 staat het woordje “OOK”. Daar mag je nooit overheen lezen. Hier geeft Paulus een mooi staaltje weg van inclusief geloven. Ja, zeker: de kinderen van God, wij gelovigen, wij zullen een toekomst hebben waarbij al het lijden hier beneden op aarde het niet eens waard is om daarmee vergeleken te worden (zie vers 18). En dan komt de klap op de vuurpijl: ook de schepping zal hierin met ons delen (zie vers 21). God is de God van de gelovigen, ja DUS ook (!) van alle mensen hoe gelovige of ongelovig zij zijn, ja, DUS ook (!) de God van de dieren, planten en de godganse schepping. Alles moet eraan geloven: de luister van Gods kinderen straalt op al het andere af. Evangelie betekent “goed nieuws”. Ik kan me geen mooiere boodschap voorstellen. Deze inclusiviteit van het evangelie is zonder meer exclusief in de goede zin des woords!!

Iedereen hoort erbij!!

* alleen Perihelium, Eliyahu en Boaz moeten nog een Cito-test doen, dan mogen ze ook naar binnen.

• ¥ Lotje ­­¥

haha .. En dat al op de vroege morgen :):) hoe meer zielen hoe meer vreugd ;)

• jongecor@xs4all.nl

Haha, Cor met Dick samen in de hemel?

dan moet er heel wat water door de hemelse Rijn vloeien

voordat ik daar instap! :D :+….. brrr

• boerenkool

De Gihon stroomt door het hemelse jeruzalem en niet de rijn. En het zou me niets verbazen als jullie straks buren zijn en samen de schutting verven. Maar ach, hoe het er daar boven uit zal zien, weet niemand. Maar als straks de adder bij de zuigeling ligt dan gaat zelfs Anne Frank bij Mengele op de koffie. En IK ga met haar mee. Het mooie van 1 Kor. 15:28 is dat alles hersteld zal worden.

• ¥ Lotje ­­¥

:D Anne Frank zou nu 80 zijn hahah . Tja op een ouwe fiets leert men het oefffffffffff.

Ow Boeren kool ik reageerde op jou bericht en toevallig kwam het op de radio dat anne Frank 80 geworden zou zijn als ze geleefd had . ik heb niks tegen anne Frank . ik vind het erg zat wat er gebeurd is . Maar om dat jij schreef over koffie drinken . ik zag het voor me en net gehoord van 80 jaar zo doende dit spreekwoord van op een oude fiets moet je het leren . En dat er zo ,n ophef over gemaakt word zijn net de rad draaiers . Een daarvan stalkt onzettend zelfs in mijn mail maar dat is verder niet van toepassing word aan gewerkt .

Daarom laat ik de uitdrukking ook staan en is helemaal niet mijn bedoeling om daar Anne Frank mee aan te geven . Maar het spreekwoord. ;)

Groet . Lotje

• Gonnie

**Lotje** Schreef:

——————————————————-

> :D Anne Frank zou nu 80 zijn hahah . Tja op een

> ouwe fiets leert men het oefffffffffff.

Is dit nu domheid of een gebrek aan fatsoen van jou Lotje.

Ter verduideling, Anne Frank is op 15 jarige leeftijd omgekomen in een concentratiekamp

met haar moeder en haar zus Margot, en ik vind het ongepast om daar zo,n opmerking over te maken.

• Carl

Het klopt dat iedereen naar de hemel gaat, al was het alleen maar om de simpele reden dat God het voor ons mogelijk gemaakt heeft om, als we dat willen, een hel te ervaren zonder dat er objectief een hel bestaat.

Bijvoorbeeld dit voorbeeld: iemand die anderen het leven zuur maakt (en zulke mensen bestaan er) merkt vroeg of laat de gevolgen. De volkswijsheden zijn er te over (boontje komt om zijn loontje, de kruik gaat net zolang te water tot hij breekt, etc. etc.) en we hebben allemaal diep in ons de wetenschap dat je ooit eenmaal beloond zult worden voor je daden. Het christendom, het jodendom, het boeddhisme, het hindoeisme, en de islam kent deze gedacht: het is basaal menselijk en algemeen verspreid. De bijbel zegt daarover: wie het zwaard ter hand neemt, zal door het zwaard vergaan. Voor wat mij betreft erkent de bijbel hiermee datgene wat in hindoeisme en boeddhisme ‘karma’ genoemd wordt; het idee dat alles wat je doet een reractie oproept, in dit leven of een ander.

De inlossing van karma kan duren; het is echter bekend dat mensen die een ander kwaad berokkenen daarvan vrij snel de innerlijke gevolgen ervaren. Gevoelige jonge mensen kunnen daardoor fors ontsporen en uitgroeien tot hardvochtige sadisten en komen terecht in een neerwaartse psychologische cirkelgang.

Zij zijn het die de hel ervaren. En dat kan lang duren. Heel lang.

Toch weten we dat God zijn kind niet eeuwig laat lijden.

En ook al schrijven wij mensen af: God schrijft niemand af. Ook al duurt het een eeuwigheid.

Hé….misschien heb ik nu wel een mooie definitie van genade gemaakt?

• PS

Een duidelijke tekst pro alverzoening, dunkt me.

Als ik jou later in het hemels hiernamaals zal ontmoeten, dan gaan we samen boerenbool eten. Met worst. En een lekkere wijn.

PS

:)

• PS

Je mist elementair fatsoen, Lotte.

• boerenkool

dat jij daar zult rond wandelen is zo zeker als wat. Maar ik ga liever met een lekkere meid uit. Jouw huis in het hemelse jeruzalem is al gereed en de deur staat open. Eens zul je naar binnen gaan. En weet je wat het mooie is? Je hoeft er NIETS voor te doen. Bij alle andere religies moet je iets doen maar bij Jezus niet.