Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1Kor. 15 ...

• Simon E.

Beste mensen,

Onderstaande passages uit de Naardense Bijbel intrigeren mij. Met name waar het de uitleg over een ‘ verborgenheid’ betreft. In andere vertalingen wordt ook wel gesproken van ‘geheimnis’.

Het lijkt erop dat een deel van de mensheid dat nog niet is gestorven met onvergankelijkheid bekleed zal worden. De dood zou dan zijn overwonnen!

Kan iemand mij hier meer over vertellen? Er lijkt eerst aan een of meer voorwaarden te moeten zijn voldaan (zie mijn onderstreping in vers 54).

Vriendelijke groet,

Simon E.

1Korintiërs 15:51 - 55:

15:51 Zie, wat ik zeg is een verborgenheid:

wij zullen niet allen ontslapen

maar wel allen veranderd worden,

15:52 in ‘een punt des tijd’, in een oogwenk,

bij de laatste bazuin;

de bazuin zal immers schallen

en de doden zullen worden opgewekt

tot onvergankelijkheid

en wij, wij zullen worden veranderd.

15:53 Want dit vergankelijke

moet worden bekleed

met onvergankelijkheid

en dit sterfelijke

moet worden bekleed met onsterfelijkheid.

15:54 Maar wanneer dit vergankelijke

bekleed zal zijn met onvergankelijkheid

en dit sterfelijke

bekleed zal zijn met onsterfelijkheid,

dan zal het woord geschieden

dat geschreven is:

15:55 'verzwolgen is de dood

door de overwinning'

• Stefan

Hallo Simon.

Het handigste is misschien om een stukje uit de bijbel te retourneren, waarin het één en ander uitgelegd wordt.

Het is de Geest van Christus, wat ´´het onvergankelijke kleed´´ is wat je zoekt, en verkregen kan worden door je eigen/vergankelijke-kleed over te geven aan de Geest.

De verborgenheid of geheimnis is een innerlijk proces, een innerlijke strijd in de mens die van ´´kleding moet wisselen om voor het Bruiloftsfeest geschikt bevonden te worden.´´

De Geest der aanneming

Romeinen 8

1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor hen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.

2

Want de wet van de Geest des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.

3

Want hetgeen voor de wet onmogelijk was, omdat zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid van het zondige vlees, en dat voor de zonde,

de zonde veroordeeld in het vlees,

4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.

5

Want die naar het vlees zijn, bedenken wat van het vlees is; maar die naar de Geest zijn, bedenken, wat van de Geest is.

6 Want het bedenken van het vlees is de dood; maar het bedenken van de Geest is het leven en vrede;

7 Daarom dat het bedenken van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich aan de wet Gods niet; want het kan ook niet.

8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

9 Doch gij zijt niet in het vlees, maar in de Geest, indien tenminste de Geest Gods

in u woont. Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

10 En indien Christus in u is, zo is wel het lichaam dood om de zonden; maar de geest is leven om de gerechtigheid.

11 En indien de Geest van Hem, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont,

zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.

12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.

13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen van het lichaam doodt, zo zult gij leven.

14

Want zovelen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

15

Want gij hebt niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid weer tot vreze,

maar gij hebt ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!

16

Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus;

indien wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

• Simon E.

Bedankt voor je reactie, Thomas. Ik heb er ook even de vertaling van de Naardense bij gepakt en deze naast de tekst die jij hebt geplaatst gelegd. Ik geloof net als jij dat hier gesproken wordt over een innerlijk proces, waarbij overgave aan Geest een centrale rol speelt. In het Johannes-evangelie wordt hier ook van gesproken.

In de Naardense lees ik de volgende verzen vol belofte :)

8:15 Ge hebt niet een geest van knechtschap

ontvangen

om u opnieuw vrees aan te jagen,

nee, ge hebt ontvangen

een geest van aanneming

tot zonen-en-dochters,

door wie wij schreeuwen:

Abba!, Vader!

8:16 De Geest zelf betuigt mee met onze geest

dat wij kinderen van God zijn.

Deze vertaling is iets anders dan de jouwe, en spreekt meer direct tot mij. Maar dit zal persoonlijk zijn.

Groet,

Simon E.

• Stefan

8:16 De Geest zelf betuigt mee met onze geest

dat wij kinderen van God zijn.

Mooi .

Ook mooi omdat laatst in een draadje, wat helaas weggebleven is in de overgang naar dit nieuwe-stijl bordje, er een vraag was omtrent onze talenten in relatie met de overgave van het ´ik´. Zeg maar het afleggen van de kleding van het eigen.

Want wat blijft er dan over van onze zogenaamde talenten die we geacht worden in te zetten.

Ik lees in deze tekst, dat Geest door ons heen Zich toont. En dat kan dan heel goed via onze geest, dus via onze talenten.

En daarbij zal ´ons talent´ door de overgave aan de Geest een dienende geworden zijn, ipv een bezit/eigendom van en voor mijzelf om het zelf te verrijken/verheerlijken.

Wat zou ´mijn´ talent toch zijn, om te laten gebruiken door de Geest voor God?

Oei…

• Simon E.

Bij het kopiëren is vers 17 weggevallen:

Rom. 8:17 Indien kinderen, dan ook erfgenamen:

erfgenamen van God

en mede-erfgenamen met Christus,

daar we immers mét hem lijden om ook

mét hem verheerlijkt te worden.

Frappant hoe de kinderen Gods op één lijn worden gesteld met Christus, nietwaar?

Groet, Simon E.

• Douce.

Waarom frappant, dat is toch de exacte boodschap van de Bijbel d.w.z. het NT?

Douce

• Stefan

Frappant in de zin van; frappant dat dit vaak niet zo gezien wordt.

Het lijkt heiligschennis als het wordt aangehaald..

• Simon E.

thomas Schreef:

——————————————————-

> 8:16 De Geest zelf betuigt mee met onze geest

> dat wij kinderen van God zijn.

>

> Mooi .

>

> Ook mooi omdat laatst in een draadje, wat helaas

> weggebleven is in de overgang naar dit

> nieuwe-stijl bordje, er een vraag was omtrent onze

> talenten in relatie met de overgave van het

> ´ik´. Zeg maar het afleggen van de kleding van

> het eigen.

> Want wat blijft er dan over van onze zogenaamde

> talenten die we geacht worden in te zetten.

>

> Ik lees in deze tekst, dat Geest door ons heen

> Zich toont. En dat kan dan heel goed via onze

> geest, dus via onze talenten.

>

> En daarbij zal ´ons talent´ door de overgave aan

> de Geest een dienende geworden zijn, ipv een

> bezit/eigendom van en voor mijzelf om het zelf te

> verrijken/verheerlijken.

>

> Wat zou ´mijn´ talent toch zijn, om te laten

> gebruiken door de Geest voor God?

>

> Oei…

Die discussie heb ik helaas gemist. Mij lijkt dat wij in dit aardse leven een aantal talenten ontwikkelen door vele ervaringen heen (met vallen en opstaan). Eerst zullen deze vooral ten eigen bate worden aangewend, eventueel worden deze ook ingezet voor het welzijn van onze (directe) naasten. Het leidend principe is dan nog steeds de stoffelijke mens (ofwel het ‘ vlees’).

Pas wanneer Gods Wil onze wil langzaamaan gaat vervangen en door ons heenwerkt, zullen deze talenten anders worden aangewend, in dienstbaarheid aan de mensheid.

Simon E.

• Stefan

Je leest als de brandweer Simon, mooi..;)

• Simon E.

thomas Schreef:

——————————————————-

> Frappant in de zin van; frappant dat dit vaak niet

> zo gezien wordt.

>

> Het lijkt heiligschennis als het wordt

> aangehaald..

Juist.

Simon E.