Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Licht

• Stefan

Joh.1:

1 In

den beginne was het Woord, en het Woord was

bij God, en het Woord was God.

2

Dit was in den beginne bij God.

3

Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4

In Hetzelve was het Leven, en

het Leven was het Licht der mensen.

5

En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.

22 De kaars van het lichaam is

het oog; indien dan uw oog –eenvoudig– is, zo zal uw gehele lichaam verlicht wezen;

23 Maar indien uw oog boos is, zo zal geheel uw lichaam duister zijn. Indien dan het licht, dat in u is, duisternis is, hoe groot zal de duisternis zelf zijn!

24

Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal de ene haten en de andere liefhebben, of hij zal de ene aanhangen en de andere verachten; gij kunt niet God dienen en de Mammon.

Joh.17:

21 Opdat zij allen

één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24

Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, vóór de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader,

de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend,

en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmee Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

Joh.8

Jezus het licht der wereld

12 Jezus dan sprak weer tot hen, zeggende:

Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.

13 De Farizeeën dan zeiden tot Hem: Gij getuigt van Uzelf; Uw getuigenis is niet waarachtig.

14 Jezus antwoordde, en zeide tot hen:

Hoewel Ik van Mijzelf getuig, zo is nochtans Mijn getuigenis waarachtig; want Ik weet, van waar Ik gekomen ben, en waar Ik heenga; maar gij weet niet, van waar Ik kom, en waar Ik heenga.

15 Gij oordeelt naar het vlees; Ik oordeel niemand.

16 En indien Ik ook oordeel, Mijn oordeel is waarachtig; want Ik ben niet alleen, maar Ik en de Vader, Die Mij gezonden heeft.

Joh.9

4

Ik moet werken de werken van Hem, Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, wanneer niemand werken kan.

5 Zolang Ik in de wereld ben, zo ben Ik

het Licht der wereld.

• perihelium

Nog steeds Thomas, als je hier iets duidelijk wilt maken kan je dat beter vermelden dan ons te laten raden wat je wilt zeggen. Het lijkt er een beetje op dat je je eigen gnostische evangelie wilt onderstrepen aan de hand van willekeurige Bijbel teksten ipv je verstand te laten vernieuwen door de Bijbel en het Bijbelse evangelie te omarmen. Waarom ben je nu hypocriet door alleen Bijbel teksten te plaatsen terwijl je hoog opgeeft van buiten Bijbelse geschriften die niet voor het Bijbelse evangelie staan? Hoe zie je dat ivm het dienen van twee heren en licht en duisternis?

• Stefan

In het licht van deze teksten, zie ik in dat het oordelen over de ander een eigenschap is in de mens, wat het Licht nog niet bereikt heeft.

• perihelium

nog steeds thomas Schreef:

——————————————————-

> In het licht van deze teksten, zie ik in dat het

> oordelen over de ander een eigenschap is in de

> mens, wat het Licht nog niet bereikt heeft.

Wil je beweren dat in het licht geen oordeel is?

Joh 3:19

Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht.

• Stefan

Precies.

Het is de keus die de mens maken kan; het Licht weer willen toelaten, of Dit niet willen toelaten.

• Stefan

En met precies..dat slaat op de tekst die je geeft:

´´Joh 3:19

Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht.

• Sytse Kees

Mooi dat er nu energie zuinige lampen zijn

kun je het licht wat langer laten branden.

S.C

• perihelium

——————————————————-

> Precies.

>

> Het is de keus die de mens maken kan; het Licht

> weer willen toelaten, of Dit niet willen toelaten.

'weer' willen toelaten? Herinner je dan ineens je trillingsgetal weer ofzo? ;)

Dat buiten Bijbelse gedoe is soms zo komisch als wat, maar het blijft wrange humor..

• Stefan

On topic blijven steven, lees in vers 4;

Joh.1:

1 In

den beginne was het Woord, en het Woord was

bij God, en het Woord was God.

2

Dit was in den beginne bij God.

3

Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4

In Hetzelve was het Leven, en

het Leven was het Licht der mensen.

5

En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.

• perihelium

——————————————————-

> 3

> Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder

> Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

> 4

> In Hetzelve was het Leven, en

> het Leven was het Licht der mensen.

> 5

> En het Licht schijnt in de duisternis, en de

> duisternis heeft het niet begrepen.

En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren.

Romeinen 1:18-23

Maar kom nu overeind, sta op, want ik ben aan je verschenen om je aan te stellen als mijn dienaar, opdat je bekend zult maken dat je mij hebt gezien en zult getuigen van alles wat ik je nog zal laten zien. Ik zal je daarbij beschermen tegen je eigen volk en tegen de heidenen, naar wie ik je uitzend om hun de ogen te openen, zodat ze zich van de duisternis naar het licht keren, en van de macht van Satan naar God. Door het geloof in mij zullen ze vergeving krijgen voor hun zonden, en samen met allen die mij toebehoren zullen ze deel krijgen aan mijn koninkrijk.”

Handelingen 26:16-18

Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid, want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.

Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen. Zo kan geen mens zich tegenover God op iets beroemen. Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost, opdat het zal zijn zoals geschreven staat: ‘Wil iemand zich op iets beroemen, laat hij zich op de Heer beroemen.’

1 Korintiërs 1:21-31

NBV