Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wie is een dief of een rover?

• Ferry

Precies.

• Jos

David schreef:

>

> Wie zijn de dieven en de rovers die zonder Jezus Christus

> gered willen worden?

Niet wie zijn, maar wie waren.

Een quote van ergens tussen de door jou geposte versen:

“Allen, zovelen als er voor Mij zijn gekomen, zijn dieven en moordenaars; maar de schapen hebben hen niet gehoord.”

Oftewel, de dieven en rovers zijn de dwaalleraren van Israël welke er voor Jezus waren. De Bijbel noemt er volgens mij legio.

Dat dit het geval is blijkt uit een later vers:

“ heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder.”

De andere schapen welke niet van deze stal zijn: lijkt mij een typisch geval van de gelovigen onder de heidenen.

Daarnaast ben je ook nog een stukje uit vers 9 vergeten:

“Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.”

Let wel, de persoon die ingaat door de Deur is behouden, maar kan wel degelijk ingaan en uitgaan. En weide vinden? Dat doe je niet in de schaapskooi, maar juist daarbuiten.

Hierbij heb ik dan direkt een vraag:

Stel, ik ben ooit in de schaapskooi geweest, door de Deur naar binnen gegaan.

Maar daarna ben ik weer naar buiten gegaan en heb ik weide gevonden. Ik weet dat ik beschermd wordt door de Herder, ondanks dat ik me regelmatig wat ver van de kudde begeef.

Is het dan voor een ‘buitenstaander’ of iemand die nooit gelijktijdig met mij in de schaapskooi geweest is mogelijk om te beoordelen of ik behouden ben of niet?

Overigens hebben we hier ook nog met een heel aparte herder te maken:

“En wanneer hij zijn schapen uitgedreven heeft, zo gaat hij voor hen heen; en de schapen volgen hem, overmits zij zijn stem kennen.”

De schapen volgen de (stem van de ) herder. Da's een interessante uitspraak.

Want schapen zijn niet zo volgzaam. Vandaar ook dat moderne schaapherders een hond gebruiken om schapen te drijven en de stok en slinger in het verleden een middelen waren om schapen te drijven (de stok overigens niet om mee te slaan, slaan is vrijwel nooit nodig bij schapen).

Oftewel, het stuk levert iets meer vragen en gedachten op als in eerste instantie lijkt.

• David

Jos schreef:

>

>

> Oftewel, het stuk levert iets meer vragen en gedachten op als

> in eerste instantie lijkt.

Zeker. Dat is ook waar dit prikbord primair voor bedoeld is.

Thomas haalt er ook weer nieuwe denkbeelden uit.

Waar je het mee eens of niet eens kan zijn.

Zo zijn voor mij de schapen inderdaad de wedergeborenen.

Degenen die verbonden zijn met de herder.

Waar je ook gaat die stem zal je op de Weg leiden.

Ga je de verkeerde weg dan heb je de zekerheid dat de Herder je zal zoeken totdat hij je gevonden heeft.

Je staat onder bescherming en daardoor hebben de rovers en dieven geen vat op je omdat je de juiste Stem herkent.

De stal is dus niet het koninkrijk maar een plaats waardoor je met de Herder verbonden bent. De weide is de wereld waarin we leven.

Wie die andere schapen zijn welke niet van deze stal zijn.

Jij zegt de heidenen .Het WTG zegt de grote schare.

Maar bedoelde Jezus niet gewoon de wilde schapen die Hem nog niet kenden en die nog geen stal hebben?

David ;)