Elohim versus YHWH; ruimte versus tijd
Elohim is God in zijn relatie met ruimte. In Gen. 1:1 lezen we: in het begin schiep Elohim de hemel en aarde. Hij schiep het decor waartegen de mensheid haar tragedie zou beleven. Als dit decor gereed is, wordt de schepping vanuit het perspectief van de tijd bezien.
YHWH Elohim vormde de mens uit de aarde en de mens werd een levende ziel. Hier begint de geschiedenis van de mens. De klok begint te tikken en het verhaal van de mens begint zich te ontvouwen. Hiervoor is behalve ruimte ook tijd nodig.
De titel YHWH is een nieuwe dimensie van Gods persoonlijkheid. YHWH drukt tijd uit:
Toekomende tijd: Ik Zal Zijn
Tegenwoordige tijd: Ik Ben/Zijn
Verleden tijd: Ik Was.
Dit is de Hebreeuwse volgorde. Maar als zijn equivalent Jezus aan ons geopenbaard wordt, zal de toekomende tijd niet meer aan het begin staan maar aan het eind. Er vindt een verschuiving plaats van de toekomt naar het heden.
Bij de profeten was de naam YHWH synoniem voor hoop op de toekomst. Ze keken vooruit. Maar als de Dag van YHWH komt, zal de nadruk op de tegenwoordige tijd liggen: Hij IS!. Alles wat er vanaf dan gebeurt vindt zijn grond in het feit dat Hij dan IS. De hele toekomende tijd valt dan weg, alles gebeurt dan vanuit het ZIJN van YHWH. Ook de verleden tijd valt weg: Openbaring 11:17 en 16:5. Hoop maakt plaats voor realisatie. De aard van YHWH is dus vergankelijk. Wat overblijft is Elohim. YHWH is de aionische god, de god van de tijdperken. Voorbij de laatste 2 aionen heeft de titel YHWH geen waarde meer. Het is dan weer Elohim die regeert.
Tenslotte: De Dag van YHWH is voor Israël en voor de God van Israël.
Het griekse woord The- van Theos duidt ook op plaats. De griekse equivalent van Elohim is “plaatser.” Dit duidt erop dat Elohim de god van het universum is. Verleden en toekomst bestaan niet meer; alles IS. YHWH is de god van Israël, Elohim van de schepping. Israël heeft dan nog wel een dominante politieke invloed in de wereld maar haar priesterschap ebt weg. In het begin voor het verbond met Abraham, Isaac en Jacob wandelde God direct en zonder tussenkomst met de hele mensheid. Zal zal het ook weer zijn in de laatste aion.