Wat is de betekenis van het jodendom voor de mens en voor de wereld ?
Ik ben benieuwd naar jouw beantwoording van deze vraag ?
Met een groet,
Michiel
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlMichiel schreef:
>
> Wat is de betekenis van het jodendom voor de mens en voor de
> wereld ?
Bs'd
Wat is de betekenis van een dominee of pastoor voor een christen?
Dat is een geestelijk leider.
Zo is het joodse volk de geestelijk leider van de hele mensheid.
En dat is dan ook de reden dat de halve wereld (2 miljard christenen en meer dan een miljard moslims) momenteel gelooft dat de hebreeuwse bijbel door God geinspireerd is.
God heeft het joodse volk uitverkoren om de geestelijk leiders te zijn van de hele wereld: “En gij zult Mij een koninkrijk van priesters zijn en een heilig volk.”
Aldus sprak de Almachtig over Israel in Ex 19:6.
En door het joodse volk zal de hele wereld gezegend worden: “Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken, en met u zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden.” Gen 12:3
Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H
“Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”
Deut 6:4
“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”
Micha 4:5
Bs'd
Ik geloof niet dat de mensheid een reden nodig heeft om de joden te haten, dat doen ze toch wel.
“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”
Hoop je dat, zodat de slachtofferrol je beter bevalt? Doe niet zo zelfdestructief, je werkt het gewoon lekker in de hand en dat valt op. Je geniet ervan (zo te lezen) en wentelt je erin. Ga je gang zou ik zeggen. Als dit iets met God te maken heeft, is het een God die ik niet ken en niet WIL kennen. Neen, deze woorden van jou zijn geen woorden om mensen tot inzicht te brengen.
Douce
Bs'd
Ik citeer slechts de Torah.
Ik begrijp dat er een hoop mensen zijn die de pest in hebben als ze er achter komen dat de joden een stapje hoger op de economische en spirituele ladder staan dan een ander, maar daar is een oplossing voor.
Ik heb die oplossing ook gebruikt, namelijk: Jood worden.
Maar als je geen zin hebt om je in te spannen en je leven aan God te wijden, dan moet je ook niet gaan jammeren als anderen die dat wel doen dichter tot God komen dan jouw.
Lees een stukje van een jood (Rabbijn Soetendorp) in mijn topic. Daar heb ik meer affiniteit mee, dan dit hoogmoedige geblaat.
God is voor mij geen “streven om er beter en hoogstaander” van te worden, ik ben ook geen naprater van andere mensen en ook geen naprater van een boek. Ik zie en ervaar God niet op deze manier. En, wat ik betwijfel, als je af en toe mijn postings had gelezen, had je minimaal een graantje op kunnen pikken van mijn ervaringen met de Allerhoogste…..die uiteindelijk juist in de gewoonste zaken te vinden is, bereikbaar voor iedereen.
Douce
Douce schreef:
>
> Lees een stukje van een jood (Rabbijn Soetendorp) in mijn
> topic. Daar heb ik meer affiniteit mee, dan dit hoogmoedige
> geblaat.
Bs'd
Soetendorp is liberaal, daar heb ik weer geen affiniteit mee.
En ik vind het niet hoogmoedig om de torah te citeren.
> God is voor mij geen “streven om er beter en hoogstaander”
> van te worden, ik ben ook geen naprater van andere mensen en
> ook geen naprater van een boek. Ik zie en ervaar God niet op
> deze manier. En, wat ik betwijfel, als je af en toe mijn
> postings had gelezen, had je minimaal een graantje op kunnen
> pikken van mijn ervaringen met de Allerhoogste…..die
> uiteindelijk juist in de gewoonste zaken te vinden is,
> bereikbaar voor iedereen.
Ik ontken niet dat God te vinden is voor iedereen. Ik schrijf in mijn homepage:
“In de Midrasj-literatuur verklaart een Rabbijn: (Tana De Bei Elijahu Rabba) ”Ik roep hemel en aarde als getuigen: Ieder individu, ongeacht jood of niet-jood, man of vrouw, knecht of dienstmaagd, kan de goddelijke aanwezigheid op hem brengen, in overeenkomst met zijn daden."
Maar het is wel weer zo: Wat je er in stopt, dat krijg je er uit. Als je er veel energie in steekt, dan bereik je meer dan als je er weinig energie in steekt.
Het is voor elk wat wils.
Eliyahu schreef:
>.
>
> Zo is het joodse volk de geestelijk leider van de hele
> mensheid.
Jammer hé dat je niet tot dat volk behoort !
Maar het is natuurlijk van de gekke om zo'n uitspraak te doen. Gelukkig dus maar dat je niet écht tot het joodse volk behoort. Want er zijn maar heel weinig joden die zó denken en als ze wel zo denken zijn ze geen haar beter dan de eerste de beste moslim terrorist !!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?