Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De zomer van naastenliefde

• perihelium

Het is eind mei… begin van de zomer… Pinksteren.

Pinksteren is een belangrijke feestdag voor Christenen-zeker voor een kerk als de onze die zichzelf ‘50’ noemt (wat de vertaling van het Griekse woord Pentecost is)..

Dus vandaag maken we van de gelegenheid gebruik om Pinksteren te vieren, maar ook om strategisch over de komende zomer na te denken.

Handelingen 2:1-12

Jeruzalem was een stad vol mensen en een stad vol spanning… Dan opeens is er tenmidden van dit alles een enorme “Whooosh” die vanuit de hemel naar beneden komt en het geluid (als van een hevige windvlaag) daalt neer op een huis. Het is nogal een gebeurtenis als je erover nadenkt!

Iedereen is volkomen verbaasd. Ze vragen zich af ‘hoe kan dit?’ en ‘wat kan dit betekenen?’

Handelingen 2:22-41

Petrus legt precies uit wat dit betekent: Petrus vat de kern van de Christelijke boodschap samen. Dit is het nieuwe begin dat we vieren op de dag van 50.

De volgelingen van Jezus in Jeruzalem waren gewone mensen - maar God veranderde hen op de Dag van Pinksteren en liet hen een buitengewone kracht worden om de wereld te veranderen.

Wij hebben dezelfde hoop voor vandaag, zelfs hier in het 21e eeuwse Amsterdam.

Handelingen 2:42-47

Een krachtig beeld van wat het leven in geloof zou kunnen zijn: Geen eenzaamheid, geen zelfzuchtigheid, geen materialisme. Een echt gevoel van gemeenschap, God ervaren en ware groei, ontwikkelingen en veranderingen zien.

Maar hoe doen we dat?

De aankomende zomer geeft ons veel mogelijkheden. Als kerk willen we graag een motto voor deze zomer ‘adopteren’ (dat een sterk versimpelde weergave van Handelingen 2 is):

“WEES EEN NAASTE”

Dit is wat we zien in Handelingen 2. Ze deelden maaltijden..ze deelden bezittingen..ze delen verhalen…ze brengen veel tijd met elkaar door, zowel bij elkaar thuis als op openbare plekken… Klinkt dat niet als het ideaal van naaste zijn?

Dus, deze zomer kunnen we ons richten op vriendelijk zijn, beschikbaar zijn en naaste zijn.

We hoeven geen bepaalde agenda te hebben, maar hier zijn wat ideeën voor hoe je deze zomer een naaste kan zijn:

- picknick veel in parken

- houd altijd een fles rose koud in je koelkast, zodat je altijd meteen weg kunt als de mogelijkheid zich voordoet.

- breng veel tijd door met vrienden op je balkon, buiten op het terras of op de stoep voor je huis.

- sport samen

Maar… terwijl we ons gevoel van gemeenschap en onze communicatie binnen de kerk verbeteren deze zomer, willen we het daar niet bij laten. Er is een stad vol naasten daar buiten!

- waarschijnlijk heb je al een stel vrienden door de hele stad heen. Maak er een doel van om ze deze zomer beter te leren kennen.

- leer de namen van je buren kennen.

- leer hallo te zeggen in de taal van je buren.

- maak er geen ongemakkelijke situatie van. Houd het gesprek op het niveau dat past bij de relatie (behalve natuurlijk als je voelt dat God je leidt om een stap verder te gaan). Zorg gewoon dat het leuk is.

- Het belangrijkste idee hier, als het gaat om het leren kennen van je buren is om initiator te zijn; degene die ermee begint.

Je kunt waarschijnlijk veel ideeën verzinnen om een naaste te zijn, maar je moet er waarschijnlijk wat moeite en energie insteken om er mee te beginnen.

Misschien denk je nu bij jezelf: ‘Echt waar? Is dit alles?’

Rondhangen in het park en op mijn balkon; wijn drinken met m'n vrienden… Wat is daar zo geestelijk aan? Waarom hebben we het eigenlijk over dit soort dingen in de kerk? Is dat echt wat Handelingen 2 ons leert? Of kiezen we gewoon voor de makkelijkste oplossing?

Als je terug kijkt naar Handelingen 2, zie je dan hoe het verhaal zich voortbeweegt door het hoofdstuk? Hoe besluit Petrus om het evangelie te presenteren? Hoe komt de uitdaging voor de luisteraars om je te bekeren en je tot Jezus te keren tot uiting?

Al deze ontwikkelingen kwamen voort als antwoord op de vragen die de mensen in de stad stelden. ‘Hoe kan dit gebeuren? Wat kan dit betekenen? Broeders, wat moeten we doen?’

Petrus was niet degene die het gesprek op gang bracht. De Christenen waren niet degene die hun mening aan iedereen opdrongen. Ze reageerden slechts op de vragen die opkwamen toen de mensen getuige waren van hun leven van bovennatuurlijke blijdschap en gemeenschap met God en met elkaar…

Dus als je ‘een naaste’ bent deze zomer, en als er vragen opkomen, wees dan niet verschrikt. De heilige Geest is met je en Hij geeft je de juiste woorden om op het juiste moment te spreken. ..

Laten we er een fantastische zomer van maken. Laten we voortgaan vanaf vandaag -de Dag van Pinksteren- klaar om het leven van blijdschap te omarmen. En laten we God blijven vragen en vertrouwen om dat te doen.

Eric Asp (Zolder50)

<><

• Sytse Kees

Je kunt de pot op met je gekrakeel.

S.C

• carl

perihelium schreef:

(….)

> Dus, deze zomer kunnen we ons richten op vriendelijk zijn,

> beschikbaar zijn en naaste zijn.

doe je dat ook bij ons hier op het prikbord, Steven?

je broer

carl

• perihelium

Kan je ook ergens op ingaan zonder meteen persoonlijk te worden?

<><

• carl

Ik ben het in grote lijnen met het stuk van Eric wel eens. Ik zou het alleen hier niet zo snel posten, omdat het niet echt diskussiegericht is, maar hel praktische aanwijzingen bevat. Die alleen maar goed zijn.

En ik ben blij dat jij het zelf kennelijk ook in praktijk wilt gaan brengen.

oefen vast eens op ons zou ik zeggen voor zover dit op dit bord natuurlijk kan, en van toepassing is.:)

We zouden dan ineens iets heel anders zien dan we van je gewend zijn.

je broer

Carl

• perihelium

nee dus..

<><

• Kwint

haha ! :D

• Marjorie

Carl schreef: “We zouden dan ineens iets heel anders zien dan we van je gewend zijn.”

We?

• Mar

Steven, sorry, je stukjes lees ik maar het raakt me niet echt. Ik weet niet waarom dat zo is. Ik geloof ook, ik geloof in God. Maar hoe ik ook lees, ik kan geen aansluiting vinden in hoe jij het geloof ervaart. Dat kan natuurlijk omdat we heel erg verschillende mensen zijn.

Voor anderen die Steven afkraken: laat hem toch schrijven wat hij kwijt wil, hij doet er niemand kwaad mee.

Voetnoot: ik hou niet van dat schelden wat je doet Steven.

• Cor

Jij hangt hier de Prediker uit maar het zijn hollee woorden, Peri