Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wapen tegen geweld is compassie!

• Douce

In een favoriet magazine van me, las ik het volgende stuk van Rabbijn Awraham Soetendorp, het maakte indruk op me en ik wil dit graag met jullie delen:

Toen ik drie maanden oud was, drong de Gestapo ons huis binnen. Een van hen pakte mij en keek in mijn ogen. “jammer dat het een joods kind is,’ zei hij. :Gelukkig groeit hij niet op als het kind van een moordenaar,” zei mijn vader terug. De man liet mij los, draaide zich om en verliet met de anderen ons huis.

Sinds ik dit verhaal over mezelf ken, weet ik zeker dat de blik van een baby kan doordringen in een hart en haat en slechtheid kan keren. De blik van een baby gaat dwars door je ziel. Met de gebeurtenissen in Gaza nog vers in het geheugen, vechten mijn tranen tegen alle mensen die zichzelf en anderen opblazen. Hoe ouder ik word, hoe zekerder ik ben dat het enige wapen daartegen het vermogen tot compassie is. Doordat mededogen en zachte krachten mijn leven hebben gered, ben ik ervan overtuigd dat die krachten uiteindelijk zullen overwinnen. Een prachtig gebed uit de joodse liturgie zegt: “ Ik geloof met een volstrekt geloof dat de Messias (of Messiaanse krachten) komt, en ook al draalt hij, wacht ik nog elke dag op zijn komst”. Ik zeg dat met heel mijn wezen.

Op dit moment in mijn leven weet ik zeker dat wij op weg zijn naar een wereld van compassie. We er klaar voor zijn. Nu bepaalde fundamenten in de wereld aan het wankelen zijn –economische structuren, milieu, werkgelegenheid- worden we wel gedwongen om ons op alles te heroriënteren. Ieder mens moet zijn eigen ziel onderzoeken en is genoodzaakt zich bezig te houden met verandering. De essentie daarbij is het gemogen om jezelf in de plaats van de ander te kunnen stellen.

Laatst nam ik deel aan deen indrukwekkende bijeenkomst onder leiding van Karen Armstrong waarbij vijftien mensen van verschillende leeftijden en uit alle delen van de wereled een council of consciense, een raad van het geweten, vormen. De raad wil een beweging in gang zetten die Afghaan en Talib, Israëli en Palestijn door een nauwelijks waarneembare fluistering van mededogen dichter bij elkaar brengt. De sleutel daarvan is het vermogen tot zelfkritiek en nederigheid, die als wij dat noemen “a whisper of truth” de wereld in stuurt.”

unquote

Met groet Douce

• Gonnie

Het is een ontroerend verhaal van een zachtmoedig mens die dat als baby al in zich had maar dat is niet ieder mens gegeven Douce,het is moeilijk om te oordelen over mensen dat niet zo in zich hebben, maar toch wel bezig zijn om in het leven het goede te doen,en zich wel eens struikelen daar in.

Gr,Gonnie.

• perihelium

Gonnie schreef:

>

> Het is een ontroerend verhaal van een zachtmoedig mens die

> dat als baby al in zich had maar dat is niet ieder mens

> gegeven Douce,het is moeilijk om te oordelen over mensen dat

> niet zo in zich hebben, maar toch wel bezig zijn om in het

> leven het goede te doen,en zich wel eens struikelen daar in.

>

> Gr,Gonnie.

Gonnie, het spijt me dat ik van de week niet zo aardig tegen je was en je een muts noemde wat je niet bent. Dat moet ik toch eens afleren om zo te reageren als ik me aangevallen voel of niet serieus genomen. Ik hoop dat we gewoon verder kunnen praten en dat jij niet het gevoel heb dat ik je aanval, maar dat ik echt interesse heb in je antwoorden.

Zo vraag ik me nu echt af wat je standaard is om goed te doen. Wie of wat bepaald voor je wat goed is en wat niet?

<><

• Jenny

:)

Dit vind ik nou klasse van je Steven!

Jenny

• Gonnie

Steven nu vind ik je weer zo'n lieverd,en ik heb ondanks dat ik vaak boos op jou reageerde altijd beweerd dat ik toch een zwak voor je had.Hoe lelijk ik ook deed tegen jou uiteindelijk wilde ik dat je een gelukkig mens zou zijn.

Mijn standaard om goed te doen? Ik ben nogal een emotieel mens,maar een ding weet ik wel ik wil een ander geen kwaad doen,maar als een ander mij kwetst dan ben ik geen heilige dan komt het lelijke bij mij naar boven en kwets ik terug.

Maar ik was heus niet boos of gekwetst dat jij mij voor domme muts uitmaakte hoor, ook niet als iemand mij voor een oude taart uitmaakt. Dat vergeet ik zo. Erger is het als er leugens vertelt wordt over iemand.Dat vind ik wel erg.

Gr Gonnie.

• Channah

Wat is dat favoriete magazine? Met andere woorden: wat is de bron?

• Douce

http://www.happinez.nl/

• Kwint

Dit vind ik een mooi voorbeeld van een charme-offensief

• Channah

Dankjewel.

• perihelium

Gonnie schreef:

>

> Steven nu vind ik je weer zo'n lieverd,en ik heb ondanks dat

> ik vaak boos op jou reageerde altijd beweerd dat ik toch een

> zwak voor je had.Hoe lelijk ik ook deed tegen jou

> uiteindelijk wilde ik dat je een gelukkig mens zou zijn.

> Mijn standaard om goed te doen? Ik ben nogal een emotieel

> mens,maar een ding weet ik wel ik wil een ander geen kwaad

> doen,maar als een ander mij kwetst dan ben ik geen heilige

> dan komt het lelijke bij mij naar boven en kwets ik terug.

> Maar ik was heus niet boos of gekwetst dat jij mij voor domme

> muts uitmaakte hoor, ook niet als iemand mij voor een oude

> taart uitmaakt. Dat vergeet ik zo. Erger is het als er

> leugens vertelt wordt over iemand.Dat vind ik wel erg.

> Gr Gonnie.

Dank je. Op de een of andere manier vind ik het moeilijker om te antwoorden als iemand aardig doet of een compliment geeft dan om te bidden. Ik zeg dan, Papa die mijn gebeden verhoort, bedankt dat Gonnie niet haatdragend is maar vergevingsgezind en dat ze de wil heeft om goed te doen. Wilt U haar goedheid zijn en de maatstaf waar ze op mag rekenen, tot in de eeuwigheid. Ik vraag U de leugenstemmen en boze geesten te doen verstommen en haar te beschermen tegen het kwaad en te omringen met Uw waarheid en liefde. Ontvouw Uw plan voor haar en schenk Uw Geest en alle beloften omdat ze een kind van U is, in Jezus naam.

<><