Sell. schreef:
>
>
>
> Ik hoop voor jullie allemaal een gelukkige zondag! Wees
> vrede, alsjeblieft.
mooi, dat ‘wees vrede’. Nog eens iets extra's dan alleen de vredewens. WEES vrede:)
>
>
> *** Je eerste natuur is onvoorwaardelijk lief te hebben.
> Je tweede natuur is ervoor te kiezen je eerste natuur, je
> ware natuur, bewust tot uitdrukking te brengen. ****
>
> Bladzijde 160, Van dag tot dag.
>
> Mooi stukje tekst waarvan ik me goed kan voorstellen dat het
> woorden zijn die God tegen ons zegt. Ik doe mijn best om
> onvoorwaardelijk lief te hebben maar vertrouwen op mensen is
> een gegeven waar ik het nogal moeilijk mee heb.
Hoi Sell, de eerste reden waarom je er vanuit mag gaan dat je sowieso onvoorwaardelijk lief kunt hebben, is het besef dat je ‘besloten hebt’ te leven bij ons, in onze tijd. Niet voor niets vieren we verjaardagen, en is het altijd weer een ontroerend moment als we oog in oog “staan” met een pasgeboren baby.
Doordat een mens op aarde ‘komt’, maakt hij duidelijk zonder voorwaarden vooraf een leven lang met ons te willen zijn.
Is er een duidelijker bewijs van onvoorwaardelijkheid in onze liefde?
Iets anders wat ik in dit verband wil benadrukken is dat dit zondermeer voor iedereen geldt! Zelfs al groeit uit zoiemand later de grootste misdadiger - hij is begonnen met onvoorwaardelijk bij ons aanwezig te zijn.
Iemand zal zeggen: hoho….onvoorwaardelijk? Een baby doet niets ander dan voorwaarden stellen. Een baby moet gevoed worden, gekleed etc.
Dat is zo. Maar dat komt omdat een baby juist vanwege zijn baby-zijn tot sommige dingen nog niet in staat is. Het zijn geen voorwaarden die het kindje stelt, het zijn eigenschappen die het met zich mee brengt. En laten we eerlijk zijn …. hebben wij niet steeds en voortdurend anderen nodig op zoveel punten van ons bestaan? Niet voorniets ervaren we opsluiting als straf, omdat we daarmee afgezonderd worden. En mensen die langdurig om andere redenen afgezonderd worden, merken dit ook in hun bestaan.
We hebben elkaar nodig.
Niet als voorwaarde, maar als eigenschap.
Dat ‘eigenschap ipv voorwaarde’ wil ik ook nog benadrukken vanwege de heilzame waarde die deze eigenschap heeft.
Ik bedoel: wie naar de woorden van Jesus in Mth 25 handelt, de gestraften niet alleen laat, de zieken bezoekt, de vreemdeling huisvest, de hongerigen en dorstigen voedt, merkt dat deze daden niet alleen maar problemen van zijn naaste oplost, maar vooral ook zélf innerlijk groeit.
> Toch wil ik graag op een onbevangen manier door mijn leven
> gaan en blijf ik volhouden om mijn eerste natuur tot uiting
> te brengen.
> God dank gaat het steeds beter en God dank voor liefdevolle
> gedachten.
> Fijne zondag allemaal en alle goeds en vrede.
Ik wens je hetzelfde, Sell,
jouw broer
carl