Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waar Geloof

• Allen

Vr.21. Wat is een waar geloof?

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78

Vr.22. Wat is dan een Christen nodig te geloven?

Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt a, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.

a Joh 20:31 Mt 28:19 Mr 1:15

Vr.23. Hoe luiden die Artikelen?

Antw.

1. Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.

2. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;

3. Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;

4. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;

5. ten derden dage wederom opgestaan van de doden;

6. opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;

7. vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

8. Ik geloof in den Heiligen Geest.

9. Ik geloof een heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;

10. vergeving der zonden;

11. wederopstanding des vleses;

12. en een eeuwig leven.

Heidelberger Catechismus

Allen:)

• Steven

Bedankt voor het plaatsen Allen. Heb je misschien een bronvermelding en kan je de Bijbelcitaten geven ipv de versnummers? Ik denk niet dat er al te veel hier de moeite nemen dat op te zoeken.

<><

• thomas

´´Vr.21. Wat is een waar geloof?

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.´´

Nou, mooi hoor.

Laat zien en lezen zou ik zeggen..;)

• Kwint

Eindelijk weer eens een kwaliteitstopic uit jouw koker en geen oproep tot het stenigen van spotters.

't is ook heel duidelijk en goed leesbaar :D

Goed zo kerel , chapeau ! :)

• David

Ik kan me goed vinden in deze uitgangspunten.

Maar geloven is niet weten maar doen. Vooral vertrouwen hebben in God.

En dat betekent ook dat je naar het voorbeeld van Christus gaat leven.

Of beter gezegd: dat Christus in je gaat leven.

David ;)

• Douce

Dat staat eronder, de Heidelberger Catechismus.

Douce

• Cor

Daar gelooft ook de Katholiek in Allen

• boerenkool

ik weet het niet Allen,

Het is niet verwijtend bedoeld maar jouw belijdenis is mij te abstract. Alsof je in een deistische god gelooft. Hoe zit het bijvoorbeeld met de 3-eenheid? Ik geloof daar niet meer in. Je zegt niets over de familiale relatie van God.

wat vind je van deze belijdenis?

http://greater-emmanuel.org/jg/2002/jg_02_06.html

gr.

• Douce

Moet onder Steven.

• Douce

Dat staat eronder, de Heidelberger Catechismus.

Douce