Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Knielen

• DmB

Ik las in een ander topic dat het over het katholicisme ging. Toevallig was ik gisteren bij een katholieke begrafenis. Er werd oa. geknield viel mij op. Toen ik ooit met een vriend bij een dienst van de Apostolische kerk was gebeurde dat niet voor zo ver ik mij kan herinneren. Wanneer en waarom zijn deze verschillen ontstaan ?

• Cor

Ik heb geen idee wanneer de apostolischhe kerk ontstaan is, Esther

dat moet wellicht te vinden zijn op google.

En knielen is 'n heel oud gebruik in de r.k.kerk

dat je bijv. knielt wanneer de zegen wordt gegeven!

• DmB

Dat is duidelijk Cor alleen het waarom is me niet duidelijk. Dus wel dát men knielt maar niet de reden waarom men dat doet.

• baldu

Hoi Esther

Even een vrije interpretatie:

knielen staat voor mijn gevoel symbool voor ‘nederigheid’ t.a.v. God. D.w.z. dat de mens zich geplaatst ziet voor het hogere en ervaart dat hij daar niet op ‘gelijke’ hoogte mee staat en zich dan ook ‘klein’ maakt door buigen of knielen.

In andere tradities kan het zijn dat de mens geheel plat gaat liggen, danwel op de knieen nog eens naar voren buigt naar de aarde.

Indien de mens blijft staan kan dat opgevat worden als een uiting van hoogmoed t.o.v. een hoger geplaatste of God Zelf. D.w.z. 'hij, blijft in de verheven staat staan'.

In de oude mysteriescholen was het gebruikelijk, dat de mens om inwijding te verkrijgen door een nauwe doorgang moest, meestal in een berg, die toegang gaf tot een inwidingsgrot. D.w.z. dat de mens zich nederig moest opstellen. Dit moest verder blijken uit zijn hele levenshouding t.a.v. God en zijn naasten, waardoor hij blijk gaf van een voortdurende nederigheid daar hij zich ervan bewust was dat God alles in allen was.

De traditie van knielen is in verschillende othodoxe kerken en rk-kerk bewaard gebleven, en eigenlijk vind ik dit wel een kernachtige traditie, waar de mens tegenover God staat, nederig om te mogen Ontvangen, de Genade van de Godheid.

Ik denk dat we met ons allen mogen knielen, voor Dat wat Leven Geeft en Ontvangt, als we het in onszelf en anderen, en in de hele schepping mogen waarnemen als Dat wat Eeuwig en Onvergankelijk IS, Dat wat als onzichtbaar Blijft als verdwijnt wat zichtbaar is.

Baldu

• CU

In de bijbel komt het knielen niet al te veel voor. Een keer of twaalf gaat het over knielen of knielden. Het ligt er ook aan welke vertaling je hebt.

Meestal gaat het knielen dan gepaart met vooroverbuigen of nederwerpen als een soort van eerbetoon tonen.

In het NT is het maar één keertje beschreven, in Handelingen 21:5, maar dan wel zonder nederwerpen en vooroverbuigen.

Met groet, CU.

• ¥ Lotje ­­¥

dat je bijv. knielt wanneer de zegen wordt gegeven!

Bij het er uit gaan van de kerk . valt op dat ze gaan staan.

Knielen heb ik nog wel eens bij het halen van de communie . Dan gaan ook veel mensen zitten . ik kniel altijd nog . Vroeger zaten de mensen altijd op de knieën . in de kerk . Ook vrouwen en mannen zaten apart . nu ook allang door elkaar. Wat op viel bij mij maar dat is niet over de kerk of knielen . is dat ze tegenwoordig in een ziekenhuis bij elkaar liggen . Voor heen was het ook mannen en vrouwen apart . toen kwam er door elkaar maar wel zo . aparte mannen kamers en vrouwen . nu liggen de vrouwen en mannen door elkaar. Mijn zwager lag laatst naast een marokkaanse vrouw . Voor die mensen helemaal vreemd natuurlijk….

• ¥ Lotje ­­¥

Eerbied denk ik Esther .

• DmB

Bedankt CU

• DmB

Bedankt Baldu voor deze uitleg.

Kan je misschien dan ook uitleggen waarom dode mensen bij de ( meeste of misschien bij alle ???????????????) Christenen worden opgebaard. Vind ik zo vreemd. Sterker nog ik vind dit zo bizar en oneerbeedig. Is daar ook een religieuze gedachte bij

• DmB

Oneerbeedig- moet zijn oneerbiedig .