Laten we Lucas 14 eens onder de loep nemen.
De gelijkenis van de verontschuldigingen.
Een paar dingen die mij opvallen:
Jezus is genodigd voor een maaltijd en klaagt de mensen aan die op zoek zijn naar de hoogste plaats.
In vers 15 is er een vrome ( een slijmbal??) die die zegt dat het wel fantastisch zal zijn om brood te eten in het koninkrijk van God.
Dan volgen er drie voorbeelden van mensen die op stompzinnige wijze de uitnodiging afslaan.
Of is er een prikker die kan geloven dat dat iemand een akker of ossen heeft gekocht zonder die eerst te bekijken?
Of dat iemand op zijn vrouw moet passen?
Ik denk dat dit humor is van Jezus, zijn toehoorders hebben vast ook een glimlach moeten onderdrukken, of hebben dat niet nagelaten natuurlijk.
Dan worden de zieken en lammen en bedelaars geroepen, in de NBG staat (vers 23) : dwing ze om in te gaan zo ook in de Naardense. in de NBV en de Friese vertalingstaat het minder nadrukkelijk.
Ik ben van mening dat bedoeld is: ze durven eigenlijk niet zo goed, zijn zij OOK genodigden?
Waar we nu even teruggaan naar naar vers 1 - 6 waar Jezus een waterzuchtige heeft genezen op de sabbath.
Ieder heeft een uitnodiging gekregen.
Er zijn er die zich zelf ontzettend belangrijk vinden, er zijn er die er niet op rekenen en niet durven maar ook zij krijgen een uitnodigen want Gods huis MOET vol worden.
Haal ze van de straten, de met zichzelf ingenomen lieden staan in hun hemd .
Het staat niet zo in de bijbel maar zouden de toehoorders ook kwaad zijn geweest?
theo