Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

maar weer eens een bijbels onderwerp

• theo

Laten we Lucas 14 eens onder de loep nemen.

De gelijkenis van de verontschuldigingen.

Een paar dingen die mij opvallen:

Jezus is genodigd voor een maaltijd en klaagt de mensen aan die op zoek zijn naar de hoogste plaats.

In vers 15 is er een vrome ( een slijmbal??) die die zegt dat het wel fantastisch zal zijn om brood te eten in het koninkrijk van God.

Dan volgen er drie voorbeelden van mensen die op stompzinnige wijze de uitnodiging afslaan.

Of is er een prikker die kan geloven dat dat iemand een akker of ossen heeft gekocht zonder die eerst te bekijken?

Of dat iemand op zijn vrouw moet passen?

Ik denk dat dit humor is van Jezus, zijn toehoorders hebben vast ook een glimlach moeten onderdrukken, of hebben dat niet nagelaten natuurlijk.

Dan worden de zieken en lammen en bedelaars geroepen, in de NBG staat (vers 23) : dwing ze om in te gaan zo ook in de Naardense. in de NBV en de Friese vertalingstaat het minder nadrukkelijk.

Ik ben van mening dat bedoeld is: ze durven eigenlijk niet zo goed, zijn zij OOK genodigden?

Waar we nu even teruggaan naar naar vers 1 - 6 waar Jezus een waterzuchtige heeft genezen op de sabbath.

Ieder heeft een uitnodiging gekregen.

Er zijn er die zich zelf ontzettend belangrijk vinden, er zijn er die er niet op rekenen en niet durven maar ook zij krijgen een uitnodigen want Gods huis MOET vol worden.

Haal ze van de straten, de met zichzelf ingenomen lieden staan in hun hemd .

Het staat niet zo in de bijbel maar zouden de toehoorders ook kwaad zijn geweest?

theo

• Kwint

Ik denk dat dit humor is van Jezus

Is vers 33 ook humor van Jezus ? ' Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn

• theo

Ik denk:

Dat;

Wanneer iemand alleen maar aan zichzelf denkt en allen maar materialistisch is ingesteld en DUS egoistisch is , ten diepste geen vrede heft met zichzelf en ten slotte zeer eenzaam sterft.

Dan kun je inderdaad zijn discipel niet zijn, dat lukt je gewoon niet.

Of dat nou humor is?

theo

• Kwint

Wanneer iemand alleen maar aan zichzelf denkt en allen maar materialistisch is ingesteld en DUS egoistisch is , ten diepste geen vrede heft met zichzelf en ten slotte zeer eenzaam sterft

Je gaat nu wel van het ene uiterste naar het andere.

• theo

Kwint schreef:

>

> Wanneer iemand alleen maar aan zichzelf denkt en allen maar

> materialistisch is ingesteld en DUS egoistisch is , ten

> diepste geen vrede heft met zichzelf en ten slotte zeer

> eenzaam sterft

>

> Je gaat nu wel van het ene uiterste naar het andere.

Dat begrijp ik niet.

Ik denk dat het zo is zoals ik schreef, wat heeft dat met het ene naar het andere uiterste te maken?

Of ken jij geen mensen die alleen maar aan zichzelf denken?

theo

• Karel

theo schreef:

>

> Ik denk:

>

> Dat;

>

> Wanneer iemand alleen maar aan zichzelf denkt en allen maar

> materialistisch is ingesteld en DUS egoistisch is , ten

> diepste geen vrede heft met zichzelf en ten slotte zeer

> eenzaam sterft.

>

> Dan kun je inderdaad zijn discipel niet zijn, dat lukt je

> gewoon niet.

>

> Of dat nou humor is?

>

> theo

En ben je dan voorgoed verloren, Theo?

• theo

Karel schreef:

>

> theo schreef:

> >

> > Ik denk:

> >

> > Dat;

> >

> > Wanneer iemand alleen maar aan zichzelf denkt en allen maar

> > materialistisch is ingesteld en DUS egoistisch is , ten

> > diepste geen vrede heft met zichzelf en ten slotte zeer

> > eenzaam sterft.

> >

> > Dan kun je inderdaad zijn discipel niet zijn, dat lukt je

> > gewoon niet.

> >

> > Of dat nou humor is?

> >

> > theo

>

> En ben je dan voorgoed verloren, Theo?

Dat staat er niet bij.

Wat denk jij ?

theo

• Karel

Nee maar als het er niet bij staat zou het toch zomaar zo kunnen zijn Theo, want gestel dat het niet zo zou zijn wat maakt het feitelijk dan uit, want een mensenleven is niets in de eeuwigheid, sterker nog het zou onmeetbaar zijn.

• Kwint

Er zat zat mensen die alleen maar aan zichzelf denken

Ik denk dat het zo is zoals ik schreef, wat heeft dat met het ene naar het andere uiterste te maken? (theo)

Ik had het over de uitspraak van Jezus

' Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.

en dan kom jij met materialisme en egoisme

• theo

Karel schreef:

>

> Nee maar als het er niet bij staat zou het toch zomaar zo

> kunnen zijn Theo, want gestel dat het niet zo zou zijn wat

> maakt het feitelijk dan uit, want een mensenleven is niets in

> de eeuwigheid, sterker nog het zou onmeetbaar zijn.

Nou ja, jij weet natuurlijk ook dat ik van mening ben dat Gods barmhartigheid geen grenzen heeft.

Wat het uitmaakt en als ik je goed begrijp: We komen toch in de hemel dus leef er maar op los??

Inderdaad, we mogen er op los leven maar dan wel in positieve zin.

Als we weet hebben van een bevrijdende God MAG j er op los Leven ( inderdaad met een hoofdletter) maar niet ten koste van anderen.

Als je weet hebt van een bevrijdende God KUN je niet meer egoistisch leven.

theo