Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Onderscheid, de Heilige Geest

  • baldu

    Vanmorgen, al lezende in een boek over een ascetische monnik van onze tijd, stuitte ik op deze tekst, die mij bijzonder opviel vanwege haar eenvoud, een tekst die mij terzelfdertijd echt raakte.

    Vandaar dat ik deze tekst hier graag wil plaatsen.

    Baldu

    Wanneer de Heilige Geest heel de mens vervult met de zoetheid van Zijn Liefde, dan wordt de wereld volkomen vergeten en de ziel schouwt God in een onuitsprekelijke vreugde.

    Maar wanneer de ziel zich de wereld opnieuw herinnert, weent zij uit liefde voor God en uit medelijden met de mens en bidt zij voor de gehele wereld.

    Als zij zich heeft overgegeven aan tranen en aan het gebed voor de wereld, dat door de liefde ontstaat, kan de ziel omwille van de zoetheid van de Heilige Geest opnieuw de wereld vergeten en haar rust vinden in God.

    Als zij zich de wereld herinnert, zal zij opnieuw in grote droefheid onder tranen bidden en wensen dat allen worden gered.

    En dat is de ware weg die door de Heilige Geest wordt geleerd.

    De Heilige Geest is liefde, vrede en zoetheid. He Heilige Geest leert God lief te hebben en de naaste.

    Maar de geest van bekoring is een trotse geest. Hij spraat de mens en de andere schepsels niet, omdat hij niets heeft geschapen. Hij handelt als een dief en een rover en zijn weg is bezaaid met verwoesting.

    De geest der bekoring kan geen ware zoetheid geven; hij brengt slechts de onrustige zoetheid der ijdelheid; daarin is noch nederigheid, noch vrede, noch liefde; maar het is de koude onverschilligheid van de trots.

    De Heilige Geest leert de liefde van God en de ziel verlangt naar God en vervuld van zoetheid en onder tranen zoekt zij Hem dag en dacht, maar de vijand brengt zijn sombere zwaarmoedigheid die de ziel doodt.

    Met behulp van deze tekenen kan men duidelijk de genade van God onderscheiden van de bekoring van de vijand

    Uit: De Heilige Silouan. De Athoniet

  • thomas

    Inderdaad prachtig Baldu. Bedankt voor het delen.

    Het heeft een zelfde intentie en essentie in zich, als in het gebed in Joh 17, wat mij ook zo raakte:

    Het hogepriesterlijk gebed

    17

    1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar de hemel, en zeide: Vader,

    de ure is gekomen, verheerlijk Uw zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

    2

    Gelijk Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

    3 En

    dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt.

    4

    Ik heb U verheerlijkt op de aarde;

    Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

    5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid,

    die Ik bij U had, eer de wereld was.

    6 Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uwe, en Gij hebt ze Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

    7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

    8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen,

    en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

    9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen, die Gij Mij gegegeven hebt, want zij zijn Uwe.

    10 En

    al het Mijne is Uwe, en het Uwe is Mijne; en Ik ben in hen verheerlijkt.

    11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

    12

    Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam.

    Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat

    de Schrift vervuld worde.

    13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelf.

    14 Ik heb hun Uw woord gegeven;

    en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, zoals Ik van de wereld niet ben.

    15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze.

    16 Zij zijn niet van de wereld, gelijk Ik van de wereld niet ben.

    17 Heilig ze in Uw waarheid;

    Uw woord is de waarheid.

    18

    Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

    19

    En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

    20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

    21 Opdat zij allen

    één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

    22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;

    23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

    24

    Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, vóór de grondlegging der wereld.

    25 Rechtvaardige Vader,

    de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend,

    en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

    26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmee Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

  • carl

    Hallo Baldu,

    ik weet niet zo goed wat ik moet verstaan onder de vijand van de H. Geest.

    Volgens mij is er slechts één geest, en die is heilig.

    De rest is een kwatie van bewustwording.

    Als er al een ‘geest der bekoring’ is dan brengt zij de zegen der twijfel, immers het is door de twijfel dat mensen ertoe kan brengen om het gedachtenpatroon waarin zij geestelijk verkeren, te doorbreken om nieuwe vergezichte n te kunnen ervaren.

    En er is heel veel waarvan je niet direct denkt aan God, maar wat bepaald niet zwaarmoedig maakt. Terwijl er een hoop is waarbij je wel meteen aan God denkt, maar toch ook tot zwaarmoed stemt….

    je broer

    Carl

  • baldu

    carl schreef:

    >

    > Hallo Baldu,

    >

    > ik weet niet zo goed wat ik moet verstaan onder de vijand van

    > de H. Geest.

    > Volgens mij is er slechts één geest, en die is heilig.

    > De rest is een kwatie van bewustwording.

    Er zijn, ook volgens de bijbel, meerdere geesten.

    Hoewel er slechts Eén Geest is die primair uit God is, zijn de overige ervan afgeleide manifestaties die zich een uitweg zochten en hierdoor in wezen

    afdwaalden van de Ene, de Oerbron.

    Dezen zijn allemaal vijand van de Heilige Geest

    Ik kan helaas de bijbel en ook de woorden van de schrijver van het citaat niet anders verstaan daar dezen met elkaar overeenstemmen.

    > Als er al een ‘geest der bekoring’ is dan brengt zij de zegen

    > der twijfel, immers het is door de twijfel dat mensen ertoe

    > kan brengen om het gedachtenpatroon waarin zij geestelijk

    > verkeren, te doorbreken om nieuwe vergezichte n te kunnen

    > ervaren.

    Waaraan zij zich vervolgens kunnen hechten, wat weer maakt dat er een ander vergezicht boven Dat van God ontstaat.

    > En er is heel veel waarvan je niet direct denkt aan God, maar

    > wat bepaald niet zwaarmoedig maakt. Terwijl er een hoop is

    > waarbij je wel meteen aan God denkt, maar toch ook tot

    > zwaarmoed stemt.

    Zolang ook het verstand zich niet enkel en alleen richt op God alleen, zijn er die vele wegen die tot onrust zowel als tot schijnvreugde stemmen. De Ene Weg, die in Christus is, stemt tot Rust en Vrede, omdat hierin de Heerlijkheid van- en in Christus gezien wordt. Om deze Ene Weg te begaan, is het noodzakelijk de onrust en zwaarmoedigheid zowel als de schijnvreugde niet te gehoorzamen.

    Baldu

  • baldu

    :)

    Baldu

  • carl

    baldu schreef:

    >

    > carl schreef:

    > >

    > > Hallo Baldu,

    > >

    > > ik weet niet zo goed wat ik moet verstaan onder de vijand van

    > > de H. Geest.

    > > Volgens mij is er slechts één geest, en die is heilig.

    > > De rest is een kwatie van bewustwording.

    >

    > Er zijn, ook volgens de bijbel, meerdere geesten.

    Dat klopt. De satan bijvoorbeeld, die volgens het boek Job nogal eens contanct heeft met God.

    Wat wil dat zeggen volgens jou?

    > Hoewel er slechts Eén Geest is die primair uit God is, zijn

    > de overige ervan afgeleide manifestaties die zich een uitweg

    > zochten en hierdoor in wezen

    > afdwaalden van de Ene, de Oerbron.

    afdaalden in de betekenis van: nadere ervaringen zochten, een reis begonnen, zich vragen stelden….ja.

    afdwaalden in de zin van: zich tegenover God stelden….nee.

    >

    > Dezen zijn allemaal vijand van de Heilige Geest

    > Ik kan helaas de bijbel en ook de woorden van de schrijver

    > van het citaat niet anders verstaan daar dezen met elkaar

    > overeenstemmen.

    oeps……daar heb je dan inderdaad de kern.

    Als de H. Geest vijanden zou kennen, dan zou de schepping mislukt zijn. Dan zou niet de ÉÉNheid de ultieme Waarheid zijn, maar dan zou de DUAliteit dat zijn.

    >

    > > Als er al een ‘geest der bekoring’ is dan brengt zij de zegen

    > > der twijfel, immers het is door de twijfel dat mensen ertoe

    > > kan brengen om het gedachtenpatroon waarin zij geestelijk

    > > verkeren, te doorbreken om nieuwe vergezichte n te kunnen

    > > ervaren.

    >

    > Waaraan zij zich vervolgens kunnen hechten, wat weer maakt

    > dat er een ander vergezicht boven Dat van God ontstaat.

    Waardoor twijfel weer nodig is.

    >

    > > En er is heel veel waarvan je niet direct denkt aan God, maar

    > > wat bepaald niet zwaarmoedig maakt. Terwijl er een hoop is

    > > waarbij je wel meteen aan God denkt, maar toch ook tot

    > > zwaarmoed stemt.

    >

    > Zolang ook het verstand zich niet enkel en alleen richt op

    > God alleen,

    M.i. is het onmogelijk om je met het verstand op God te richten. Het verstand zegt: stenig de prostituee! Stenig de afvallige! Da's heel logiscj, want -zo weet het verstand- zó bewaar je de éénheid.

    De geest zegt wat anders.

    > zijn er die vele wegen die tot onrust zowel als

    > tot schijnvreugde stemmen. De Ene Weg, die in Christus is,

    > stemt tot Rust en Vrede, omdat hierin de Heerlijkheid van- en

    > in Christus gezien wordt. Om deze Ene Weg te begaan, is het

    > noodzakelijk de onrust en zwaarmoedigheid zowel als de

    > schijnvreugde niet te gehoorzamen.

    en dat vind ik -met alle respect- schijnvroomheid.

    De enige weg naar rust en vreugde is gewoon: liefhebben.

    van je naaste, jezelf, en daardoor uiteindelijk oook God.

    >

    >

    Jebroer

    Carl

  • baldu

    carl schreef:

    > Dat klopt. De satan bijvoorbeeld, die volgens het boek Job

    > nogal eens contanct heeft met God.

    > Wat wil dat zeggen volgens jou?

    Dat satan, werkzaam en toegestaan, nog altijd een tegenkracht is

    > afdaalden in de betekenis van: nadere ervaringen zochten, een

    > reis begonnen, zich vragen stelden….ja.

    > afdwaalden in de zin van: zich tegenover God stelden….nee.

    Al wat zich verheft, stelt zich a.h.w. tegenover God

    > oeps……daar heb je dan inderdaad de kern.

    > Als de H. Geest vijanden zou kennen, dan zou de schepping

    > mislukt zijn.

    Nee

    > Dan zou niet de ÉÉNheid de ultieme Waarheid

    > zijn, maar dan zou de DUAliteit dat zijn.

    Nee, de dualiteit is de noodzaak, ontworpen om God te leren kennen.

    >

    > Waardoor twijfel weer nodig is.

    Twijfel overkomt ons, het is geen noodzaak an sich, maar noodzaak deze te weerleggen door zekerheid

    > M.i. is het onmogelijk om je met het verstand op God te

    > richten. Het verstand zegt: stenig de prostituee! Stenig

    > de afvallige! Da's heel logiscj, want -zo weet het

    > verstand- zó bewaar je de éénheid.

    > De geest zegt wat anders.

    Jouw geest zegt wat anders

    >

    > en dat vind ik -met alle respect- schijnvroomheid.

    Het is terecht te stellen ‘dat vind ik’, want dat geeft aan dat er geen zekerheid is in je woorden

    > De enige weg naar rust en vreugde is gewoon: liefhebben.

    > van je naaste, jezelf, en daardoor uiteindelijk oook God.

    Is dat niet gewoon de uitkomst, zowel als het streven?

    Carl verder wil ik opmerken dat deze discussie wederoom lijkt te leiden tot een welles-nietes, doordat de weerstanden die je ervaart bij mijn schrijven gewoon naar zelf-bevestiging zoeken.

    In beginsel schreef /citeerde ik iets wat me raakte, en gaf mijn visie die inderdaad overeenstemt met wat ik uit de bijbel haal.

    Je kun het daarmee eens of oneens zijn, maar dat zou dan in feite het enige zijn wat je had hoeven zeggen. De rest is al overbodig en verspillen van tijd en energie.

    Zou de Geest Gods met mensen een discussie aangaan, dan zou het Gods Geest niet zijn, maar een afgedwaalde.

    Baldu

  • carl

    baldu schreef:

    >

    > carl schreef:

    >

    > > Dat klopt. De satan bijvoorbeeld, die volgens het boek Job

    > > nogal eens contanct heeft met God.

    > > Wat wil dat zeggen volgens jou?

    >

    > Dat satan, werkzaam en toegestaan, nog altijd een tegenkracht

    > is

    Hoe kan het zijn dat hij daarover met God in gesprek is? Dat is de kern van mijn vraag

    >

    > > afdaalden in de betekenis van: nadere ervaringen zochten, een

    > > reis begonnen, zich vragen stelden….ja.

    > > afdwaalden in de zin van: zich tegenover God stelden….nee.

    >

    > Al wat zich verheft, stelt zich a.h.w. tegenover God

    waarom denk je dat? het is een gedachten gang die gebruikelijk is in de geest van dictators, m.n. die uit de antieke tijd: ‘alles wat zich tegen mij verheft, sla ik neer.’

    >

    > > oeps……daar heb je dan inderdaad de kern.

    > > Als de H. Geest vijanden zou kennen, dan zou de schepping

    > > mislukt zijn.

    >

    > Nee

    oh.:)

    >

    > > Dan zou niet de ÉÉNheid de ultieme Waarheid

    > > zijn, maar dan zou de DUAliteit dat zijn.

    >

    > Nee, de dualiteit is de noodzaak, ontworpen om God te leren

    > kennen.

    dat is juist. de de éénheid kan ervaren worden door de dualiteit. Maar in jouw gedachten gang lijkt de dualiteit het hoogste.

    >

    > >

    > > Waardoor twijfel weer nodig is.

    >

    > Twijfel overkomt ons, het is geen noodzaak an sich, maar

    > noodzaak deze te weerleggen door zekerheid

    Totdat er reden is om ook aan die zekerheid te tornen.

    Twijfel overkomt ons niet, daar kiezen we voor.

    >

    > > M.i. is het onmogelijk om je met het verstand op God te

    > > richten. Het verstand zegt: stenig de prostituee! Stenig

    > > de afvallige! Da's heel logiscj, want -zo weet het

    > > verstand- zó bewaar je de éénheid.

    > > De geest zegt wat anders.

    >

    > Jouw geest zegt wat anders

    dat vind ik een dooddoener. Zegt jouw geest dan wél, dat God met verstand te benaderen is?

    >

    > >

    > > en dat vind ik -met alle respect- schijnvroomheid.

    >

    > Het is terecht te stellen ‘dat vind ik’, want dat geeft aan

    > dat er geen zekerheid is in je woorden

    Het is meer bedoeld als uiting van respect naar jou Baldu. om jou óók ruimte te geven en daardoor tot synthese te komen.

    >

    > > De enige weg naar rust en vreugde is gewoon: liefhebben.

    > > van je naaste, jezelf, en daardoor uiteindelijk oook God.

    >

    > Is dat niet gewoon de uitkomst, zowel als het streven?

    Ik haakte in op jouw gedachtengang over hoe vreugde en rust gevonden kan worden. Een bepaalde vorm van geloof kán dat soms brengen, maar de breugde en rust die de liefde geeft is van een absoluut hoger nivo.

    >

    > Carl verder wil ik opmerken dat deze discussie wederoom lijkt

    > te leiden tot een welles-nietes, doordat de weerstanden die

    > je ervaart bij mijn schrijven gewoon ntacmtaar zelf-bevestiging

    > zoeken.

    > In beginsel schreef /citeerde ik iets wat me raakte, en gaf

    > mijn visie die inderdaad overeenstemt met wat ik uit de

    > bijbel haal.

    > Je kun het daarmee eens of oneens zijn, maar dat zou dan in

    > feite het enige zijn wat je had hoeven zeggen. De rest is al

    > overbodig en verspillen van tijd en energie.

    Ik meende dat jij mijn argumenten ook wel zou willen weten?

    :D Dan kunnen we na jouw draad het bijbelprikbord wel sluiten?

    >

    > Zou de Geest Gods met mensen een discussie aangaan, dan zou

    > het Gods Geest niet zijn, maar een afgedwaalde.

    Wat deed Jesus dan al die tijd met de schriftgeleerden en farizeën?

    >

    > Baldu

  • thomas

    De tekst van het topic zegt genoeg over onderscheid.

    Wat hierin zo helder wordt beschreven, wordt op jouw manier van benaderen en redeneren een warrige kluwen van gedachte-spinsels.

    Terug naar het topic voor dit onderscheiden..;)

  • baldu

    Ik kan me in jouw visie geheel vinden Thomas

    Over dat wat in ons leeft moet niet gefilosofeerd worden

    groet

    Baldu