Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bijbelse vrouwelijkheid

• perihelium

Vertaling van de aantekeningen van een studie van Eric Asp (mijn pastor, broeder en vriend) over Bijbelse vrouwelijkheid. De oorspronkelijke preek is opgenomen en hier in het engels te beluisteren:

http://amsterdam50.nl/1/podcast/Eric_teaching_19_oct.mp3

Vandaag gaan we verder met onze serie over Bijbelse Mannelijkheid, Vrouwelijkheid en Seksualiteit.

Het is een beetje ongemakkelijk voor mij als man om het over vrouwelijkheid te hebben.

Het onderwerp Bijbelse Vrouwelijkheid is zo belangrijk, dat wij, als hele kerk – en vooral ik, als een van de voorgangers van deze kerk – de Bijbel moeten bestuderen over dit onderwerp en uitzoeken wat Gods bedoeling is wat betreft vrouwelijkheid.

Onderliggende overtuiging: Mannen en vrouwen zijn verschillend (de zienswijze dat man en vrouw elkaar aanvullen).

Mannen en vrouwen zijn volledig gelijkwaardig, als mensen, voor God (Genesis 1:27. En alleen doordat man en vrouw elkaar aanvullen (of compleet maken), kunnen we een volledig beeld krijgen van God.

Deze overtuiging gaat in tegen onze cultuur en de evolutionistische psychologen die zeggen dat geslacht slechts een zaak is van sociale conditionering.

Maar het lijkt wel het meest Bijbelse standpunt te zijn.

We moeten altijd openstaan voor dialoog, maar we moeten ook zorgvuldig kijken naar de Bijbel en daar onze conclusies uit trekken.

De Bijbel is vaak op ongelukkige – zelfs tragische – manier misbruikt, als het gaat over de rol van een Vrouw in de maatschappij.

Maar misschien zijn we wel in een andere extreme positie beland, waar ook maar de suggestie van verschil of domein gezien wordt als seksistisch en moreel verkeerd.

We moeten de balans zoeken over dit onderwerp (Prediker 7:18).

De Vraag: wat betekent het dan wel om een Vrouw te zijn?

Onbetrouwbare (of tenminste deels verknoeide) bronnen van informatie: culturele stereotypes, wetenschappelijke wereld, activisten, persoonlijke voorbeelden (moeders, onderwijzers, leeftijdsgenoten).

Betrouwbare bron van informatie: Genesis 1-3 (de Blauwdruk voor Vrouwelijkheid)…helpt ons om bepaalde manieren te zien waarom God de vrouw gemaakt heeft, speciaal, uniek, en een integraal deel van Zijn Schepping.

Vrouwen zijn ontworpen (ten eerste) om dochters van God te zijn (Genesis 1:26-28).

Vrouwen zijn geschapen naar het beeld van God, net zoals mannen dat zijn.

De Bijbel verwijst een aantal keer naar intrigerende “vrouwelijke”aspecten van God: bijv. Jesaja 49:14-15, Mattheus 23:37

Maar wat betekent het echt om een dochter te zijn?

Het betekent dat je een erfenis hebt in Gods Koninkrijk! (Galaten 3:26-29).

Dochter zijn betekent ook dat je uniek DNA hebt – je chromosomen zijn op een unieke manier gearrangeerd – om uit te leven in je dagelijkse leven, door te geven aan de wereld, aan toekomstige generaties…

Er is gewoon iets moois aan vrouwen. Ze reflecteren op een unieke manier het deel van God dat ook duidelijk zichtbaar is in Zijn schepping. Maar het is meer dan alleen oppervlakkige schoonheid (1 Petrus 3:3-4).

Vrouwen zijn op hun best en mooist wanneer ze hun positie als dochters van God accepteren.

De vroege hoofdstukken van Genesis helpen ons ook om te zien dat vrouwen zijn geschapen voor Relatie (Genesis 2:15-25)…

Deze relationele identiteit was deel van het originele ‘plan’ voor Vrouwelijkheid. Zij was het antwoord op de grote vragen over kameraadschap, partnerschap en relatie!

Niet iedereen zal (of zou moeten) trouwen, maar we moeten niet buigen voor de leugen van de ‘onafhankelijke vrouw’. Vrouwen hebben relaties nodig.

Vrouwen zijn natuurlijke vrienden, partners, bemoedigers, vertrouwelingen, luisteraars,raadgevers, helpers.

Vrouwen neigen er meer naar relaties te benadrukken, terwijl mannen meer de nadruk leggen op doelen.

Het maakt vrouwen niet zoveel uit waar ze heen gaan – maar ze vinden het belangrijker met wie ze gaan!

Zowel relaties als doelen zijn nodig.

De Vloek heeft de relaties van vrouwen gesaboteerd en een aantal ongezonde neigingen gecreëerd (Genesus 3:16), maar het herstellen van dit Relationele aspect van Vrouwelijkheid is de moeite waard!

De vroege hoofdstukken van Genesis helpen ons ook te zien hoe Vrouwen geschapen zijn om te zorgen (Genesis 1:26-28 en ook Genesis 3:20)…

Misschien ligt het wat voor de hand, maar aan vrouwen zijn de meest fundamentele rollen van verzorgen en koesteren gegeven, in de meest fundamentele relatie: moederschap.

Vrouwen zijn bedoeld om de plaats te zijn waar een nieuw leven zich veilig kan ontwikkelen (denk maar aan de baarmoeder) en waar kinderen gevoed worden (denk maar aan de borsten).

Kijk eens naar hoe baby's reageren op hun moeder en hun vader! Ze weten waar hun zorg echt vandaan komt!

Maar ik wil niet zeggen dat Vrouwen slechts geschapen zijn om Mamma's te zijn.

Niet elke vrouw zal een (biologische) moeder worden, maar Moederschap is een van de mooiste, geweldigste, heiligste verantwoordelijkheden die aan een mens gegeven kan worden!

Dit unieke, zorgende hart dat God in elke Vrouw heeft gelegd, heeft een veel bredere toepassing dan alleen in het opvoeden van kinderen.

Vrouwen zijn geweldige onderwijzers, raadgevers, HR-functionarissen, tuinieren, artsen…en hoewel ik niet de suggestie wil wekken dat er limieten zijn aan het soort carrière dat een vrouw zou kunnen kiezen – toch lijkt het dat er iets is waarom vrouwen excelleren in carrières die hen toestaan uit hun zorgende potentieel te putten.

Ook in de kerk is er een enorme nood voor zorgende mensen (homegroup leiderschap, hospitality, gebed, prioriteiten stellen aan relationele heelheid).

Vrouwen zijn absoluut noodzakelijk in de Kerk en de Wereld als geheel! We hebben je zorgende kwaliteiten nodig! We hebben je Relationele vaardigheden nodig! We hebben het nodig dat je je identiteit als mooie Dochter van God uitleeft!

Het is moeilijk vandaag de dag om een vrouw te zijn en de Bijbelse standaard van Vrouwelijkheid uit te leven.

Vaak voelen we ons niet comfortabel in onze rol, maar uiteindelijk, lijkt het erop dat de grootste vrede en welvaart komt in het leren om de verschillen te accepteren en te vieren.

<><

• Kwint

De Vloek heeft de relaties van vrouwen gesaboteerd en een aantal ongezonde neigingen gecreëerd (Genesus 3:16), maar het herstellen van dit Relationele aspect van Vrouwelijkheid is de moeite waard!

Ongezonde neigingen ? .. van en door wie ?

het herstellen van dit Relationele aspect van Vrouwelijkheid is de moeite waard!

* hoe zie jij dat steven ?

• Douce

Waarover wil je in discussie?

Douce

• thomas

Mooie zin;

´´We moeten altijd openstaan voor dialoog, maar we moeten ook zorgvuldig kijken naar de Bijbel en daar onze conclusies uit trekken.´´

• Douce

Vond ik ook één van de betere zinnen in het stuk.

Douce

• Florin

Hoi Steven, hoe is het met je ?

*Steven, de stuk die geplaatst hebt over de “vrouwelijkheid” klopt echt voor geen meter :( .

Florin

• Boris

Erg constructieve bijdrage. Geef jij jouw visie dan eens?

• perihelium

Florin schreef:

>

> Hoi Steven, hoe is het met je ?

Ja, wel goed. Heb gisteravond een bd bbq afgezegd omdat ik me niet lekker voelde, maar het gaat nu beter. Ben nu met een groep Polen feest aan het vieren omdat er een jarig is en een andere Zondag word gedoopt.

Hoe gaat het met jou? Hoe was je hemelvaart?

Ik prijs God dat we in Zijn Geest elk moment ter hemel kunnen varen en zekerheid hebben daar te komen! :)

>

> *Steven, de stuk die geplaatst hebt over de “vrouwelijkheid”

> klopt echt voor geen meter :( .

Florin, kan je misschien het goede voorbeeld geven en de Bijbel centraal houden om je punt te maken? Wat klopt er niet met wat in de Bijbel staat?

<><

• perihelium

De teaching staat maar half op de mp3 hoorde ik net, tot het moment dat er in de Galaten brief over de erfenis word gesproken die vrouwen hebben in Gods koninkrijk.

Heel lang al vraag ik degene die de teachings online zet daarmee up to date te blijven en de beste opnames te plaatsen (preken worden twee keer gegeven en opgenomen) maar dat schiet nog niet echt op. Aan de ene kant heb ik de neiging daarover te klagen en wil ik dat uit handen nemen om een beter en meer gewenst resultaat te krijgen, maar ik ben zelf ook niet perfect en we doen uiteindelijk niet moeilijk over gemaakte fouten.

Maar ik vind het best moeilijk om iemand die vrijwillig iets doet op een juiste manier te motiveren het beter/anders te doen of me er bij neer te leggen dat het niet gaat zoals ik dat zou willen of zoals het zou kunnen om een gezamenlijk doel te bereiken. Dan komt het op vertrouwen in God aan en blijkt iemand andere kwaliteiten te hebben is het een manier om dichter tot elkaar te komen.

De reacties verder vind ik tot nog toe niet inhoudelijk genoeg om op te reageren.

<><

• Boris

Draagt het vertrouwen in God ertoe bij dat de mp3 bestanden wel goed op de site gezet worden?