Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Dit gebeurt er echt met de haan van Moshe.

• BOAZ

Dat zal E ook wel doen voor Jom Kipoer.

http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=s_uQUJouFdY&feature=related

Boaz.

• Kwint

Toepasselijke naam heeft die Kipoer

Beetje een smerig filmpje, en waarom smeerden zij hun oren niet in met het bloed ?

• ¥ Lotje ­­¥

nou dat vind ik echt wel zielig . (8>

• CU

Volgens mij was dit een hen, en niet een haan.

In een fabriek gaat het slachten heel wat humaner.

Met groet, CU.

• Esther

.

http://www.kutwereld.nl/kippen.htm

• CU

Ach, wat in het filmpje gebeurde is maar een baggatelletje van wat er in Leviricus 9 aan de hand was.

(uit een eerdere prik van me)

Een zendeling kwam met zijn roeibootje op het strand aan en zag als eerste een man met een baard. Deze man had vast honger want hij stond daar een jonge koe te slachten.

Een paar helpers vingen het bloed van het beest op en smeerden het op allerlij dingen die in de buurt stonden.

De zendeling stond perplex. Wat was dat voor gedoe. Dat is je reinste afgodendienst, dacht ie.

De man met de baard ging door en ontlede het beest. Alle ingewanden en vet werden op een hoop gelegd en vervolgens begon de baardman met het vlees te zwaaien.

Nou, dacht de zendeling, hier heb ik best veel werk te doen.

Steeds meer mensen kwamen uit het bos tevoorschijn en keken belangstellend toe hoe de baardman zijn armen naar de hemel strekte en wat onverstaanbaars prevelde.

Plots schrok ieder zich een hoedje, want een bliksemstraal verzengde de op een hoop liggende ingewanden van het dier.

Hoe het verder gaat , kan je lezen in Leviticus 9, het beste boek volgens Eliyahu.

Met groet, CU.

• baldu

Hier kan ik nu werkelijk niets mee.

Ik zou denk ik terstond de deur uitlopen.

'Gij zult niet doden'

Baldu

• Jos

Hoezo humaner?

Zolang de hersenstam van een kip niet gescheiden wordt van de rest van het lichaam (oftewel, volledige onthoofding) kan het lichaam nog vrij lange tijd door blijven leven. Daar zijn helemaal geen ‘hogere’ hersenfuncties voor nodig.

Wat hier gebeurt is niets anders als wat er gebeurt als iemand doodbloed aan een (hals)slachtaderlijke bloeding. Fijn is het niet, maar de persoon zal heel snel het bewustzijn verliezen. Dat daarna nog elementaire levensfuncties aanwezig zijn (zoals ademhaling, hartslag, basale beweging) zegt niets over het nog aanwezig zijn van bewustzijn.

Er is weinig verschil tussen onthoofding en leegbloeding, maar bij een onthoofding kan de herstenstam geen signalen meer aan het lichaam versturen waardoor het minder erg lijkt. Kortom, het ene of het andere is niet humaner, het ziet er alleen iets aantrekkelijker uit.

• Jos

Oh, ik vergeet nog wat. Bij kippen en sommige andere dieren komt het signaal voor bewegen uit het ruggemerg en niet uit de hersens. De hersens geven het signaal STOP zodat het beest stil kan staan. Het bewegen is bij deze dieren dan ook eerder het signaal dat hogere hersenfuncties niet meer werken als een signaal dat ze bewust bewegen.