Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

17 mei, 2009;

• Sell.

Van dag tot dag, meditaties uit Een ongewoon gesprek met God,

blz. 146

Ik heb nooit `goed`of `verkeerd`vastgelegd of gezegd wat je wel of niet moet doen.

Als Ik dat zou hebben gedaan, zou ik je je grootste geschenk hebben ontnomen, namelijk te doen wat je zelf wilt en daar de resultaten van ervaren.

Fijne zondag, in vrede*

• carl

Een bevrijdende gedachte.

Toch een merkwaardige theologie, die orthodoxe denkwijze:

je moet daar-en-daaraan gehoorzamen, doe je het niet dan word je eeuwig gestraft.

Maar bij nader inzien blijk je daar niet aan te kunnen voldoen want nog voor je geboorte was je menselijke natuur al bedorven door je oudste voorganger, Adam.

Waarom? omdat die iets had gedaan wat niet mocht.

Het “systeem” klopt dus niet.

Bedenken we een ander systeem?

Nee, dat doen we niet. Stel je voor dat God een verkeerd systeem te verwijten zou zijn….

We plakken er iets onlogisch' aan vast: onze “verdiende” straf wordt gedragen door degene die het meest Onschuldig is. Op die manier (???) krijgen wij genade en ontsnappen wij aan de eeuwige dood.

Het aanvaarden van de gedachte dat God onze vrije wil voorop stelt (die ZHij ons zelf gegeven heeft), creeert een Vader(Moeder)-kindrelatie waarin ontdekken, bescherming, en ervaring voorop staat.

je broer

carl

• Lotus

mooi om deze tekst te lezen! ik ken een vrouw die 8 maanden in detentie heeft gezeten, daar begon zij een ongewoon gesprek met God te lezen en vond zo haar weg terug naar het goede. het gaf haar kracht en is nu aan een volgend boek van de schrijver bezig.

• perihelium

In wat voor een wereld zouden we leven als iedereen zou doen wat die zelf zou willen? Ik denk dat het dan met je vrede is gedaan..

<><

• Sell.

Dat is mooi om te lezen!

De boeken hebben mij ook geholpen in mijn leven en ik ben daar dankbaar voor.

Toch ben ik het ook met Perihelium eens ; hoe zou de wereld eruit zien als we allemaal maar doen wat we willen– kijk en zie; het is zo, het zij zo.

Maar ik wil het toch wel graag doen vanuit Gods perspectief omdat dat nu eenmaal voor mij het fijnst voelt.

Vrede*

• carl

Hoi Peri,

laten we er even vanuit gaan dat je gelijk hebt: God gaf ons de ge- en verboden omdat het anders maar een zootje zou worden.

Moeten we dan concluderen dat God zich vergiste gedurende de tijd vóór Moses? Dat God ons dus eigenlijk de wet meteen al in het paradijs had moeten geven?

En als ook dát dan zo is - waarom heeft God dat dan niet gewoon gedaan?

je broer

Carl

• perihelium

carl schreef:

>

> Hoi Peri,

>

> laten we er even vanuit gaan dat je gelijk hebt: God gaf ons

> de ge- en verboden omdat het anders maar een zootje zou worden.

Mijn gelijk? God is niet hypothetisch zoals jij Hem steeds benadert.

>

> Moeten we dan concluderen dat God zich vergiste gedurende de

> tijd vóór Moses? Dat God ons dus eigenlijk de wet meteen al

> in het paradijs had moeten geven?

> En als ook dát dan zo is - waarom heeft God dat dan niet

> gewoon gedaan?

God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. Hij hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’ (Genesis 2:15-17)

<><

• Kwint

wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.

Dat hij pakweg 900 later sterft maakt dan niet uit :D

• thomas

..onherroepelijk?..

Genesis 2 vers

17 Maar van de boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.

Dat onherroepelijk uit de andere vertaling geloof ik niet, en de SV gelooft dat onherroepelijk ook niet..

De dood sterven geeft een heel ander beeld.

• perihelium

Kwint schreef:

>

> wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.

>

> Dat hij pakweg 900 later sterft maakt dan niet uit :D

Onherroepelijk is onomkeerbaar en zegt niks over de tijdsduur die daar aan vooraf gegaan is.

<><