Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waar Geloof

• Allen

De Heidelberger catechismus over het ware geloof:

Vr.21. Wat is een waar geloof?

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78

Door zoveel tekst uit Gods woord weg te strepen als hen te pas komt, of zoals ook zeer vaak gebeurd, door er een voor hen makkelijk in het gehoor liggende uitleg aan te hangen, hebben vele godsdienstigen hun eigen god gecreëerd, zolang er maar niet over ellende, verlossing en dankbaarheid gesproken en geschreven wordt is alles acceptabel, maar, zodra er geschreven wordt dat de mens door Christus uit zijn ellendige staat waarin hij leeft gehaald moet worden, dan barst de vijandschap los en komt hun ware aard naar boven.

Allen:)

• CU.

Auteur: Allen (—.upc-k.chello.nl)

Datum: 05-05-2009 21:26

Helemaal mee eens, daarom kom ik hier ook bijna nooit meer,

een christen heeft op dit bordje niets meer te zoeken, op een paar uitzonderingen na {gelukkig maar}, wordt dit bordje alleen nog maar bevuild door een stel goddeloze smeerlappen.

Allen

???????????????

Aan slimmigheid ontbreekt het je , want wat je schrijft in in je topic in vraag 21 onder a, ontken je met b en verder. Het leuke is dat je dat zelf niet in de gaten hebt.

met groet, CU.

• thomas

Wat vreemd.

Er zijn juist heel veel reacties op dit prikbord die gaan over; ´dat de mens door Christus uit zijn ellendige staat waarin hij leeft gehaald moet worden´…

Maar waar zijn jouw reacties, die meegaan in deze ervaring?

• carl

Allen schreef:

>

> De Heidelberger catechismus over het ware geloof:

>

> Vr.21. Wat is een waar geloof?

> Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of

> kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God

> in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast

> vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie

> in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij

> vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e

> van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der

> verdienste van Christus wil f.

>

> a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16

> Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19

> Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e

> Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro

> 5:19 Lu 1:77,78

>

>

Jammer dat Jak 2:19 wel als verwijstekst wordt gegeven maar het veel belangrijkere Jak 2:17 zelfs niet eens genoemd wordt, laat staan naar gerefereerd.

(17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.)

je broer

Carl

• ruud

carl schreef:

> Jammer dat Jak 2:19 wel als verwijstekst wordt gegeven maar

> het veel belangrijkere Jak 2:17 zelfs niet eens genoemd

> wordt, laat staan naar gerefereerd.

>

> (17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet

> daadwerkelijk bewijst, is het dood.)

>

> je broer

> Carl

Waarom is dat jammer Carl, een dood geloof is immers geen waar geloof dus waarom zou je dat uberhaupt vermelden.

• ruud

Als aanvulling kan gelden :

ZONDAG 24

Vr.62. Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn?

Antw. Daarom, dat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, gans volkomen en der wet Gods in alle stukken gelijkvormig zijn moet a, en dat ook onze beste werken in dit leven alle onvolkomen en met zonden bevlekt zijn b.

a {#Gal 3:10 De 27:26}

b {#Isa 64:6}

Vr.63. Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?

Antw. Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade a.

a {#Lu 17:10}

Vr.64. Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?

Antw. Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid a.

a {#Mt 7:18 Joh 15:5}

• Kwint

Auteur: Allen (—.upc-k.chello.nl)

Datum: 05-05-2009 21:26

Helemaal mee eens, daarom kom ik hier ook bijna nooit meer,

een christen heeft op dit bordje niets meer te zoeken, op een paar uitzonderingen na {gelukkig maar}, wordt dit bordje alleen nog maar bevuild door een stel goddeloze smeerlappen.

Allen

Binnen 2 dagen 4 topics openen zonder terugkoppeling te geven.

Ik ben benieuwd hoeveel topics je zou openen als je hier wel wat vaker zou komen.

• Jan

Thomas, jij geeft precies weer wat Allen nu juist in de praktijk brengt: als je eenmaal tot geloof bent gekomen kom je tot de ontdekking dat er talloze zaken zijn die bagger voor je gaan betekenen als christen, als zinloos of zelfs mijden als de pest! en ik kan me voorstellen dat Allen aan dit prikbordje (ik prik zo nu en dan alleen als het enigzins zin heeft) het stof afslaat en andere zaken vele male belangrijker vind.

• thomas

Het lijkt er meer op, dat Allen zich afzet tegen andere meningen of inzichten dan die hij heeft opgedaan de laatste tijd.

En door een soort krampachtig vasthouden aan de broze en eerste vluchtige ontdekkingen van een geloven in het bestaan van God, veegt Allen alles wat maar iets afwijkt van –zijn– pas opgedane kennis van tafel.

Dat mag, en is niet erg, maar probeer er over te praten..of hou je mond er over tot er meer inzichten komen en de behoefte om daarover te praten daar is.

Maar ga niet razen..

want dat is Allen zijn praktijk op dit ogenblik.

En als je iets belangrijks te melden hebt, doe het dan gewoon..;)

• carl

Nu ben ik toch benieuwd of jij een christelijke stroming kunt noemen die uitblinkt door het voortbrengen van de vruchten die bedoeld worden.

verder dan de franciscanen in hun begintijd, en het Leger des Heils kom ik eigenlijk niet.

Jij wel/

je broer

Carl