Hoi Douce
Als je Genesis naleest kom je weliswaar dieren tegen, geschapen naar hun aard, maar nergens staat dat zij andere dieren eten.
Wel staat er duidelijk het volgende:
Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.
Kennelijk was er niet zoiets als roofdieren, maar enkel dieren die plantaardig voedsel tot zich namen.
Ik heb de indruk dat het scheppingsverhaal uitbeeld dat- en waarom er in dat Begin sprake was van harmonie, waar nog geen sprake was van enig bloedvergieten.
Derhalve ben ik van mening dat roofdieren, in feite diersoorten zijn die pas zijn ontstaan nadat de mens de zogenaamde zondeval had gemaakt, en buiten het zg paradijs geplaatst werd.
Toen was er ook sprake van het begin van alle lijden, door zwoegen en pijnlijk kinderen baren, etcetera.
We zien ook de Kain, waarvan voorondersteld wordt dat hij de 1e zoon van A&E is bloed vergoot door zijn broer te doden.
Vanaf dat moment loopt ook het hele bloed-gebeuren, en zoen en brandoffers door middel van dieren door het oude testament.
Wellicht, en dat wordt ook wel gesteld, zijn roofdieren het gevolg van een geweldige verandering op en om de aarde, want ook de mens zou volgens Genesis vruchten en zaden moeten eten, geen vlees. En kijk nu eens welke hompen vlees sommigen verorberen, terwijl ze echt geen klauwen en scheurtanden hebben. Het spijsverteringsstelsel zowel als het gebit van de mens is volgens bepaalde onderzoeken dat van een vruchteneter. Maar wat doet de mens?
Op een bepaald moment echter zijn bepaalde mensen gaan jagen, en doden, om aan eten te komen. Deze gewoonte was er in het begin niet, er was kennelijk zat om te eten, maar door een verandering moest de mens naar andere middelen grijpen, en zo ook het dier.
De mens zal er in die tijd heel anders hebben uitgezien, en zo ook de diersoorten die zich op aarde bevonden.
Door aanpassing in gedrag, bezoedeld of beinvloedt altijd de ene soort de ander.
Baldu