Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

de hemelse machten

• thomas

Oke, boerenkool, ik begrijp je nu..

zeker na je reactie aan David; ´´Mijn theorie is dat God via ons de genade aan de hemelse machten kenbaar maakt.´´ waar ik het mee eens ben (ons, als Kind van God)

boerenkool schreef in het topic:

´´Net als Jezus bewegen wij ons anoniem door de mensenmenigte. Aan de buitenkant kan niemand zien dat we christen zijn. Maar als je denkt dat NIEMAND daarboven je ziet, pas op: de hemelse machten volgen ons op de voet. Kijk omhoog en zij kijken terug. Alleen zien wij dat niet maar zij zien ons wel.´´

Door deze laatste alinea van het topic ben ik op het verkeerde been gezet, en dacht even dat je hiermee hemelse machten als een soort controle-instantie zag of men wel ´juist´ deed.

Verder denk ik dat die hemelse machten en krachten in- en om de mens heen functioneren, en niet alleen ergens ´daarboven´.

Maar dat is een beetje spijkers op laag water zoeken..

• Gonnie

Hemelse machten houdt dat in dat er meer machten zijn dan de almachtige (God)

Ach ja waarom zouden jullie het geloof makkelijk maken als het ook moeilijk kan .:D

• thomas

Nou, om het moeilijke nog wat overzichtelijker te maken ;) , plaats ik hier een stukje over inzichten in die materie:

´´De mens denkt datgene wat zijn hogere zelf wil dat hij denkt; de mens voelt die dingen wat zijn hogere zelf wil dat hij voelt; en de mens verlangt datgene wat zijn hogere zelf wil dat hij zich zou moeten wensen. De mens mag dan misschien wel gelóven dat hij leeft (“Ik denk, dus ik ben”), maar in werkelijkheid wórdt hij geleefd. Het is niet bepaald vleiend voor de mens te moeten constateren dat hij nooit zijn eigen Zelf is, maar slechts de onderworpen slaaf van zijn ´zelfbeeld´ en van een aantal andere krachten in zijn directe omgeving.

Goed, welke zijn die andere krachten en waar komen die vandaan?

Elke microkosmos (in wezen de mens) vormt een individueel magnetisch stralingsveld dat zowel kan aantrekken als afstoten. Het totaal van alle magnetische stralingsvelden van alle microkosmossen samen van de hele mensheid, vermengt zich met elkaar en vormt als het ware een wolk van straling om de hele Aarde.

Deze wolk is daardoor gevuld met de uitkomsten van al het menselijke denken, diens gevoelens en verlangens.

Met andere woorden er is dus een duidelijke wisselwerking ontstaan tussen de microkosmos en de atmosfeer.

Alle individuele microkosmossen worden gevoed en gestimuleerd door een wolk van etherische substantie in de atmosfeer die – omgekeerd – weer wordt verzadigd met spiritueel voedsel (energie) die door de individuele microkosmossen in de vorm van mentale, astrale en etherische materie wordt uitgestraald.

Goed, er moet een tijd geweest zijn dat de atmosfeer leeg was en niet gevuld met zulke dualistische krachten. Dit was inderdaad het geval.

In de beginfase waarin de menselijke microkosmos afdaalde in dualiteit - we spreken over de Val vanuit de Genade (de dagen van de Tuin van Eden) - was de atmosfeer nog maagdelijk, ontbloot van al deze krachten.

Naarmate de tijd echter verstreek gingen deze krachten zich langzamerhand manifesteren en zijn sindsdien voortdurend sterker geworden door onze niet aflatende dualistische activiteiten. Dualiteit wordt daarom steeds dualistischer. De duisternis van onwetendheid die de wereld beheerst, neemt steeds meer toe en sluit de mensheid ook steeds meer op.

Doordat deze krachten de mens tevens aanzetten tot steeds heviger gewelddadigheid (om energie en karma bij hem op te wekken) wordt hij op die manier ook steeds meer (karmisch) gebonden aan het wiel van geboorte, lijden en dood. Iedere dag, ieder uur wordt het steeds moeilijker voor de mens om deze banden van zich af te schudden. ´´

• thomas

Geplukt uit een intern Gnostisch schrijven.

• Gonnie

O zo, heel begrijpelijk nu, bedankt :?

• PS

Bron?

De vuilnisbak van Indymedia:

http://www.indymedia.nl/nl/2009/05/59289.shtml

PS

:)

• PS

Deze wolk is daardoor gevuld met de uitkomsten van al het menselijke denken, diens gevoelens en verlangens.

————————–

O.

En nu het bewijs.

PS

• PS

Als men in den Beginne zo slim was, waarom was men dan zo dom om te dualiseren?

En hoe denk je al die beweringen te kunnen onderbouwen met harde feiten?

PS

• boerenkool

watching ons of watching over ons? Of wij over hen? Tenslotte zijn wij degenen die hen het evangelie brengen.

• David

boerenkool schreef:

>

>

> Verder zit ik niet bij een kerk of gemeente. (Alleen de

> gedachte al)

>

Maar Paulus verwijst juist naar de gemeente = het lichaam van Christus die de wijsheid van God in al haar schakeringen bekend moet maken aan de hemelse machten.

Het is juist een opdracht om gemeente met elkaar één te zijn en niet te zeggen dat je elkaar niet nodig hebt. Want zo kan je de wijsheid van God bekend maken volgens Paulus.

De gemeente wordt in 1 Kor 12 weergegeven als het lichaam met Christus als hoofd.

14 Want het lichaam bestaat toch ook niet uit één lid, maar uit vele leden.

21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: ik heb u niet nodig, of ook het hoofd tot de voeten: ik heb u niet nodig.

26 Als één lid lijdt, lijden alle leden mede, als één lid eer ontvangt, delen alle leden in de vreugde. 27 Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.

David ;)