Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Oud en Nieuw Verbond

  • CU

    Ik lees dat al in zijn eerste twee zinnen. Vervolgens zijn uitleg over de tekst aangaande inkt en tafelen van steen. Het moet op je hart staan.

    Wel, daar kan je natuurlijk alle kanten mee op, zowel erkennen als ontkennen, zowel zo is het of zo is het niet. Lees maar hoe v, 14 en 15 door hem omarmt wordt. En dan zijn conclusie, het leven door de Geest aan te bevelen, een onmogelijkheid voor een mens van vlees en bloed.

    Dus voor mij het afschaffen van de geschreven wet, waar niemand omheen kan, en over te gaan naar een zo genaamde op het hart geschreven wet, waar je maar oncontroleerbaar mee om kan springen.

  • David

    Als iets op je hart staat dan heb je het toch niet afgeschaft maar staat het er nog steeds in.

    Alleen niet op papier of stenen tafelen maar op je hart.

    Of je daar alle kanten mee op kan is maar de vraag als je je door de Geest laat leiden.

    Als je je niet door de Geest laat leiden en de Wet alleen maar met je verstand denkt te kunnen vervullen dan is het heel goed mogelijk dat je in de praktijk de wet afgeschaft hebt en je eigen Wet aan het maken bent.. En dan geef ik je helemaal gelijk.

    Daarom vind ik het heel terecht van Samuel dat het zonder de Geest niet kan.

    En de Geest zal je zeker herinneren aan het vorbeeld wat Jezus gegeven heeft.

  • samuel

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Dus het OT kan, eenvoudig gezegd, de prullenbak

    > in?

    Nee, waar wordt dat gesteld?

    >

    > Als het om de geest gaat en niet om de letter,

    > waarom maakt iemand als Boaz zich dan zo druk om

    > een naam en om de sabbathsviering?

    Boaz is op zoek naar de meest juiste vertaling van de Schrift, niet naar de wet, die heeft hij al in zijn hart.

    >

    > En als het niet om de letter gaat maar om de

    > geest, waarom neem jij het Scheppingsverhaal dan

    > letterlijk?

    Je gaat weer voorbij aan het gegeven, het gaat om begrijpen van de wet “de letter van de wet”, de bedekking die daar op ligt voor diegenen die niet de Geest hebben, daarmee zeg ik niet dat het scheppingsverhaal geestelijk gezien moet worden, en er zitten zeker geestelijke openbaringen in, maar het scheppingsverhaal is letterlijk, en de enige verhalen die niet letterlijk zijn zijn de vergelijkingen van Jezus, dat zijn namelijk verhalen met een betekenis en niet als waar gebeurd maar met fictieve personages, let wel Zijn vergelijkingen.

  • samuel

    Heel mooi uitgelegd David.

  • Gonnie

    Goed zo!

    Je leert het. Aardig zijn onder elkaar als gelovigen, ook als jij een andere mening hebt over de bijbel.(tu)

    Gonnie.:)

  • Boris

    Ik zou niet te vroeg juichen.

  • Gonnie

    Maar ik denk dat mijn topic die ik net plaatste toch wel invloed heeft gehad op Samuël, want zijn toon is ineens vriendelijker.;)

  • Boris

    Tegen David, ik moet het nog zien voor de rest.

  • samuel

    De Bijbel blijft hetzelfde, behalve het boek van de JG`s, het gaat soms meer om de uitleg of interpretatie wat reden kan geven tot discussie.

  • Boris

    http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16280713/16286323/re-is-eenheid-onder-christenen-mogelijk#msg-16286323