Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Oeroude mythen lichten sluier van verleden op

  • Eliyahu

    Bs'd

    Oeroude mythen lichten sluier van verleden op

    http://www.refdag.nl/achtergrond/natuur-techniek/oeroude_mythen_lichten_sluier_van_verleden_op_1_685713

    Oeroude mythen van over de hele wereld vertonen opmerkelijke parallellen met de eerste hoofdstukken van het Bijbelboek Genesis. Sterker, ze zijn alleen te begrijpen wanneer je ze leest met het boek Genesis in je achterhoofd, ontdekte Tjarko Evenboer.

    De verhalen uit het begin van de Bijbel zijn allerminst fantastische overleveringen uit een grijs verleden. Onderzoeksjournalist Tjarko Evenboer uit Zwolle vond ze allemaal terug in oude mythologieën. Het onderwerp liet hem niet meer los en mondde uit in het boek ”De wereldwijde vloed. Mythe of oergeschiedenis van de mensheid?” dat morgen wordt gepresenteerd in de nagebouwde ark van Noach die in Dordrecht voor anker ligt. (daar heb ik mijn exemplaar gekocht :) )

    „Ik herkende in die oude overleveringen veel van de Bijbelse verhalen van schepping, hof van Eden, zondeval, zondvloed, torenbouw en spraakverwarring. Je merkt dat het hier gaat om de gemeenschappelijke oergeschiedenis van de hele mensheid. Volgens de Bijbel verspreidde de mensheid zich pas na de spraakverwarring over de aarde. Zoals je zou verwachten, eindigt ook de gezamenlijke oergeschiedenis.”

    Evenboers speurtocht begon met het boek ”De zondvloed” van de Amerikaan Rehwinkel. Hij liep er tegenaan tijdens een vakantie in Frankrijk tien jaar geleden. „Toen ik dat las, was ik verkocht. Het verbaasde me hoeveel vloedverhalen er in dat boek stonden van antieke volkeren uit het Midden-Oosten. Het was nieuw voor mij dat andere volkeren hun eigen zondvloedoverleveringen kenden.”

    Voor de Zwolse onderzoeksjournalist zijn de mythen een krachtig bewijs dat de hele mensheid een gemeenschappelijke oergeschiedenis kent. „Al zie je natuurlijk dat feiten die in Genesis worden genoemd, in de mythen soms flink door elkaar zijn gehusseld.”

    Atlantis

    Hoewel verschillende mythen een verbasterde weergave blijken van Bijbelse feiten zoals schepping, zondeval en zondvloed, geven ze nauwelijks informatie over de wereld voor de zondvloed, vertelt Evenboer. „Het viel me op dat de volkeren door de eeuwen heen alleen het meest heilige van hun geschiedenis hebben bewaard; het gaat meestal om ingrijpende gebeurtenissen voor de mensheid. Van de oude wereld is daarom weinig overgeleverd, al noemen veel mythen die wel.”

    Plato licht echter wel een tipje van de sluier op. Hij beschrijft in zijn dialogen een mythisch eiland Atlantis dat verzwolgen zou zijn door een vloed ten tijde van Deucalion. Dat verhaal leidde tot de wildste speculaties en complottheorieën. Evenboer vermoedt echter dat de Griekse filosoof hier doelt op de oude wereld en de zondvloed. Temeer omdat Plato de geschiedenis beschrijft alsof deze waar is gebeurd.

    „Atlantis zal mogelijk model hebben gestaan voor de oude wereld die bestond uit één oercontinent, door wetenschappers Pangea genoemd. Plato beschrijft dat Atlantis werd geregeerd door tien koningen die hun macht overdroegen op hun oudste zoon; de laatste heette Deucalion. Ik heb sterke aanwijzingen dat hij dezelfde persoon is als de Bijbelse Noach. Opmerkelijk: de geslachtslijn van Adam tot Noach telt ook tien personen.”

    Occult

    Door de mythen te vergelijken, kon hij afleiden dat Cham een diepe wrok koesterde tegen zijn vader. Het liep erop uit dat zoon Cusch en kleinzoon Nimrod het gezag van Noach omver stootten en alle volkeren aan zich onderwierpen. Samen leidden ze de torenbouw van Babel en brachten hele groepen mensen terug naar de kaïnitische godsdienst van voor de vloed; een ware religieuze revolutie, aldus Evenboer.

    Hier beginnen volgens hem ook de polytheïstische godsdiensten; de goden zijn meestal invloedrijke heersers geweest. „Neem bijvoorbeeld het hindoeïsme. Na de spraakverwarring regeerden de nakomelingen van Cham over een rijk dat zich uitstrekte van Oost-Afrika tot India. India werd geleid door Cusch samen met zijn zonen Seba –Sjeva in het Hebreeuws– en Raëma. Taalkundig hebben de namen van belangrijke hindoegoden Krishna, Sjiva en Rama hiermee een opvallende verwantschap.”

    Hoongelach

    Evenboer beseft heel goed dat zijn boek in evolutionistische kringen hoongelach zal oogsten, ondanks dat verschillende wetenschappers de feiten hebben getoetst. „Mijn naam is daar al besmet. De vriendelijkste reacties beschrijven mij als een domme idioot uit een achterlijke sekte.”

    De grootste twistappel is volgens hem het verschil in paradigma. „Iemand die de evolutie aanhangt zal alles door die bril bekijken, terwijl ik alles bezie vanuit Genesis. Beide visies botsen per definitie. Mijn stelling is dat je mythen alleen kunt begrijpen als je ze leest met de bril van Genesis op. Anders blijft het niet meer dan een verzameling fantastische verhalen of volslagen onzin. Ik denk dat zelfs de meest gepassioneerde evolutionist de opmerkelijke parallellen tussen de mythen zal moeten erkennen. Die zijn onmogelijk af te doen als toeval.”

    ”De wereldwijde vloed. Mythe of oergeschiedenis van de mensheid?” Tjarko Evenboer; uitg. Gideon, Hoornaar, 2012; ISBN 9789059990173, 360 blz.; € 19,95.

    
www.dewereldwijdevloed.nl

  • LiaDonkers

    Verhelderend.

    Het komt er dus op neer dat de joden niet de mythen en fantasieën van anderen hebben overgeschreven, maar dat ze die uit hun eigen dikke duim hebben gezogen, waarna anderen de joden overschreven.

    Toch raar dan dat er twee scheppingsverhalen in de bijbel staan. Volgens de gangbare evolutiebrilwetenschap het gevolg van meerdere verhalen die van anderen gekopieerd zijn en vervolgens wat onbeholpen zijn geredigeerd tot een verhaal.

    Een veel betere verklaring op grond van het boek van Evenboer zal dan wel zijn dat het ene scheppingsverhaal uit een joodse linkerduim is gezogen en het andere scheppingsverhaal uit een joodse rechterduim.

    En nu even met z' n allen hoonlachen om die Evenboer. En om Eliyahu die dit allemaal weer klakkeloos gelooft. Hahaha!

  • Eliyahu

    Bs'd

    De gemeenschappelijke overleveringen van alle oude culturen bewijst dat alle volkeren dezelfde oorsprong hebben. En dat relatief kort geleden, dus niet een miljoen jaar geleden of zo, want dan waren die overleveringen, die vaak mondeling overgedragen worden, allang verdwenen.

    Dus dit bewijst ook weer dat de evolutiehypothese de plank volledig misslaat.

  • Frederik D

    En de fysica met haar halfwaardetijden zit er ook volkomen naast. Het is me wat met de wetenschap. Niets klopt ervan. De geografie met haar bewering dat Israël in het Midden Oosten ligt, zit er ook naast. En ook de wiskunde faalt. 1/3 + 1/3 + 1/3 is natuurlijk geen 1 maar 3.

    Halfwaardetijden

    Jodium-131 8 dagen

    Cesium-131 9,7 dagen

    Cesium-134 2 jaar

    Kobalt-60 5,3 jaar

    Strontium-90 28 jaar

    Cesium-137 30 jaar

    Plutonium-239 24.400 jaar

    Cesium-135 2,3 miljoen jaar

    Uranium-235 704 miljoen jaar

    Uranium-238 4,5 miljard jaar

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Halveringstijd

  • LiaDonkers

    Dat heeft Satan na de zondeval allemaal veranderd in de schepping om ons af te houden van het enig ware geloof.

    Want dat zoiets kwalijks als radioactieve straling bestond in 4004 v.Chr. natuurlijk nog helemaal niet.

  • Frederik D

    En daarna ging de straling zeer, zeer snel zodat al het leven stierf, inclusief de wormpjes.

  • LiaDonkers

    Ik denk dat Satan de dinosaurussen met radioactieve straling heeft laten uitsterven.

    God had die reusachtige beesten nog maar net geschapen en Adam had ze keurig allemaal een naam gegeven en binnen de kortste keren werd alles door Satan uitgeroeid. Hoewel christenen geen dierenliefhebbers zijn, kan ik toch wel begrijpen dat ze een hekel hebben aan Satan.