Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Accomodatie

  • Frederik D

    Praatte God in bijbelse tijden in een taal die de toenmalige mensen begrepen? Of is de zogeheten accomodatie-theorie onzin?

    ——————

    Het wereldbeeld van de Bijbel verschilt van de moderne kosmologie. In het Oude Testament is de aarde een platte schijf op zuilen onder een hemelkoepel en omspoeld door een oerzee. Christelijke theologen vatten dit op als accommodatie. Dat wil zeggen dat Gods spreken zich aanpast aan het wereldbeeld van de mensen tot wie hij spreekt. Gelovigen verschillen van elkaar in hoeverre men dit principe toepast. Sommigen accepteren de oerknal en de evolutietheorie. Anderen achten de evolutietheorie in strijd met wat de Bijbel vertelt. Zij gaan ervan uit dat de aarde slechts enkele duizenden jaren oud is en sommigen geloven dat de aardlagen in korte tijd door de zondvloed zijn ontstaan.

    ———————

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Schriftkritiek

  • Ellen-Josee

    Ja volgens mij komt God iedereen tegemoed in de mate waarin die persoon Hem kan begrijpen.

    Wat de Bijbel zelf betreft, deze woorden hebben eeuwig dezelfde waarde, alleen haalt iedereen er datgene uit wat voor hem of haar van belang is.

    Dat kan ook geleid door de heilige Geest of gebed gebeuren, dat nu net datgene in de Bijbel gelezen wordt (of invalt) wat op dat moment van toepassing is.

    Enkele van deze ervaringen met de Bijbel, die op mijzelf van toepassing en een enorme bevestiging waren, zal ik nooit vergeten!

    Ellen

  • Channah

    De woorden uit de Bijbel zijn dus als Haarlemmerolie, overal voor te gebruiken.

  • theo

    Er zijn geloofsgroeperingen die van mening zijn dat God tot hun zegt dat ze geen tv mogen hebben en op zondag niet met de auto mogen rijden.

    Dat God zegt dat we zondags naar de kerk moeten ipv zaterdag naar de synagoge.

    Dat God zegt dat we geen bloedtransfusie mogen toestaan.

    Dat God zegt dat vrouwen geen broeken maar rokken of jurken moeten dragen.

    God sprak daar in bijbelse tijden niet over…DUS spreekt God mensen toe in hun eigen taal en eigen tijd en cultuur.

    Of is mijn - DUS- niet terecht?

  • BOAZ

    Accomodatie theorie is onzin.

    En jij hebt een plat voorhoofd:D

    Boaz.

  • theo

    BOAZ Schreef:

    ——————————————————-

    > Accomodatie theorie is onzin.

    Want??

    > En jij hebt een plat voorhoofd:D

    Wat heeft dat te maken met het onderwerp?

    >

    > Boaz.

  • BOAZ

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > BOAZ Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Accomodatie theorie is onzin.

    >

    > Want??

    DUS volgens Theo!

    >

    >

    > > En jij hebt een plat voorhoofd:D

    >

    >

    > Wat heeft dat te maken met het onderwerp?

    Welk onderwerp?

    Wat heeft een platte aarde ermee te maken?

    Boaz.

    >

    >

    > >

    > > Boaz.

  • theo

    ???

    Zal wel aan mij liggen dat ik niks van je reactie begrijp.

  • Frederik D

    Want?

    Want?

  • perihelium

    In plaats van met een theorie te komen die voortkomt uit ongeloof en twijfel kan je beter met argumenten uit de Bijbel komen die onderbouwen wat je gelooft.