Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Voornemen SGP is dubbelzinnig

  • Anna Lieze

    34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35 En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?

    1 kor 14

    Het voornemen van de SGP om geslacht niet meer bepalend te laten zijn om wel of niet op de kieslijst te komen, is dubbelzinnig. Dat vindt Anniek de Ruijter, voorzitter van proefprocessenfonds Clara Wichmann. Die voerde jarenlang een juridische strijd tegen het gebrek aan vrouwen bij de Staatkundig Gereformeerde Partij.

    De SGP kwam met het voorstel om in het reglement van de partij op te nemen dat geslacht alleen formeel niet meer bepalend mag zijn bij de selectie van kandidaat-politici. Maar artikel 10 van het reglement, dat zegt dat vrouwen het regeerambt niet toekomt, blijft wel gewoon staan. De Ruijter: "Hoe gaat de partij dit dan praktisch uitvoeren? Wat gaat er dan gebeuren als vrouwen zich met steun van de mannen verkiesbaar zouden stellen?''

    Ze verwijt de Staat dat die "het balletje naar de SGP heeft doorgespeeld''. De Hoge Raad bepaalde namelijk in 2010 dat de SGP vrouwen het passief kiesrecht (het recht om je te kandideren) niet mag onthouden en dat de Staat maatregelen moest nemen om dat te bewerkstelligen.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3377028/2013/01/14/Voornemen-SGP-is-dubbelzinnig.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck

  • theo

    Waar gaat het heen met deze wereld als de SGP ook al afzakt naar werelds niveau.

    Vrouwen moet zwijgen in de gemeente, ook op dit prikbord trouwens.

    Vrouw..hup naar keuken.

    Vrouw !! Haal me een pilsje.

  • Nada

    Zo is dat :D

  • theo

    Als ik mijn feministische vrouw nou wegstuur wil jij dan met mij trouwen?

  • Ellen-Josee

    Chris Schreef:

    ——————————————————-

    > 34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de

    > vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar

    > niet vergund te spreken, maar zij moeten

    > ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35

    > En als zij iets willen te weten komen, moeten zij

    > thuis haar mannen om opheldering vragen; want het

    > staat lelijk voor een vrouw te spreken in de

    > gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen?

    > Of heeft het alleen u bereikt?

    > 1 kor 14

    Het gaat hier over onderwijs in Gods geschriften en niet over politieke of andere zaken.

    Dat is iets wat de SGP niet helemaal goed begrijpt uit de Joodse cultuur.

    Als zo'n schriftgeleerde zijn vrouw gaat onderwijzen, dan krijgt ze het nog flink voor haar kiezen. Namelijk een samenvatting van wat hij zelf die dag geleerd heeft, met allerlei vragen of ze het goed begrepen heeft en wat ze ervan vindt, Dat is vandaag aan de dag nog steeds zo. Iemand die Kaballa wil studeren moet 40 jaar of ouder zijn en getrouwd. Zodat hij thuis verder kan gaan in die leer. Een man die niet getrouwd is, stelt niks voor in de Joodse cultuur.

    Laten ze dat eens meenemen van de SGP.

    En verder laten ze het laatste hoofdstuk van Spreuken wat iedere Sjabbes bij elk Joods huisgezin wordt voorgelezen eens doornemen. Dan zien ze dat een vrouw haar eigen zaken runde en economisch volkomen zelfstandig was. Ook in het Nieuwe Testament komen zat vrouwen voor die een eigen bedrijf met personeel runden.

    Dus als ze nou eens onderscheid zouden maken tussen godsdienst en andere zaken, zou dat meer Bijbels zijn.

    >

    >

    > Het voornemen van de SGP om geslacht niet meer

    > bepalend te laten zijn om wel of niet op de

    > kieslijst te komen, is dubbelzinnig. Dat vindt

    > Anniek de Ruijter, voorzitter van

    > proefprocessenfonds Clara Wichmann. Die voerde

    > jarenlang een juridische strijd tegen het gebrek

    > aan vrouwen bij de Staatkundig Gereformeerde

    > Partij.

    >

    > De SGP kwam met het voorstel om in het reglement

    > van de partij op te nemen dat geslacht alleen

    > formeel niet meer bepalend mag zijn bij de

    > selectie van kandidaat-politici. Maar artikel 10

    > van het reglement, dat zegt dat vrouwen het

    > regeerambt niet toekomt, blijft wel gewoon staan.

    > De Ruijter: "Hoe gaat de partij dit dan praktisch

    > uitvoeren? Wat gaat er dan gebeuren als vrouwen

    > zich met steun van de mannen verkiesbaar zouden

    > stellen?''

    >

    > Ze verwijt de Staat dat die "het balletje naar de

    > SGP heeft doorgespeeld''. De Hoge Raad bepaalde

    > namelijk in 2010 dat de SGP vrouwen het passief

    > kiesrecht (het recht om je te kandideren) niet mag

    > onthouden en dat de Staat maatregelen moest nemen

    > om dat te bewerkstelligen.

    >

    > http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/art

    > icle/detail/3377028/2013/01/14/Voornemen-SGP-is-du

    > bbelzinnig.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=but

    > ton&utm_campaign=Cookiecheck

    Wat een gedoe!

    Ellen

  • Johanan

    Wat is Gods kijk op vrouwen?

    Eén manier is door de houding en het gedrag van Jezus Christus te bestuderen.

    Uit de manier waarop Jezus met vrouwen omging, blijkt dat Jehovah God en Jezus respect hebben voor vrouwen en dat ze zeker niet hun goedkeuring hechten aan de onderdrukkende manier waarop vrouwen tegenwoordig in veel landen behandeld worden.

    Neem dit voorbeeld is:…Nadat Jezus een opstanding had gekregen, verscheen hij eerst aan twee vrouwelijke discipelen, Maria Magdalena en ,de andere Maria.

    Jezus had ook eerst aan Petrus, Johannes of een andere mannelijke discipel kunnen verschijnen.

    In plaats daarvan toonde hij zijn respect voor vrouwen door hen de eerste ooggetuigen van zijn opstanding te laten zijn.

    Een engel gaf hun de opdracht dit verbazingwekkende nieuws aan Jezus’ mannelijke discipelen te gaan vertellen.

    En ook Jezus zei tegen de vrouwen: Gaat, bericht mijn broeders;…Mattheüs 28:1, 5-10.

    Jezus liet zich beslist niet beïnvloeden door de vooroordelen van veel Joden uit zijn tijd, die vonden dat vrouwen niet als officiële getuigen mochten optreden.

    Psalm 68:11;…. Jehovah zelf geeft het woord; De vrouwen die het goede nieuws vertellen, zijn een groot leger.

    Joël 2:28, 29 En daarna moet het geschieden dat ik mijn geest zal uitstorten op alle soorten van vlees, en UW zonen en UW dochters zullen stellig profeteren. Wat UW oude mannen betreft, dromen zullen zij dromen. Wat UW jonge mannen betreft, visioenen zullen zij zien. 29 En zelfs op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal ik in die dagen mijn geest uitstorten.

    Johanan.

  • theo

    Mijn feministische vrouw heeft dit gelezen en mij op straat gezet…wil jij NU met me trouwen?

  • theo

    Edoch,,, we kunnen er niet omheen. In de gemeente moeten vrouwen zwijgen volgens Paulus.

    Overigens heb ik, hoewel dat de laatste jaren hier niet meer zo ter sprake is gekomen een danige studie gemaakt over feministische theologie ( met een ander woord: gender studie) .

  • Johanan

    Wat bedoel je daar mee?

    Mogen ze helemaal hun mond niet open doen,of is het meer dat ze geen leiding mogen geven aan een man in de gemeente

    Johanan.

  • theo

    Dan nu even in alle ernst:

    Daarmee wil ik zeggen dat de bijbelschrijvers kinderen waren van hun tijd in hun cultuur.

    Zoals met alles natuurlijk.

    Letterlijk lezen en letterlijk opvolgen en verder niet nadenken impliceert natuurlijk wel dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente volgens Paulus.