Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Verlost

  • samuel

    Er is hier een prikker die niet zo goed weet wat verlost of verlossing in de christelijk zin inhoud. Daarom zal ik een stukje hierover neerzetten.

    Het woord ‘verlossing’ betekent ‘terugkopen’. Wij waren slaven op satans slavenmarkt tentoongesteld om verkocht te worden aan wrede meesters.

    De apostel Paulus schreef: Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. (Rom.7:14). In de Romeinse cultuur van zijn tijd stond een slaaf te koop op een blok, met een speer boven zijn hoofd, op de slaaf gericht. Als iemand jou op die manier zag staan, wist hij dat jij als slaaf werd verkocht.

    Paulus bedoelde in dit vers eigenlijk: “Mijn zonde is de speer boven mijn hoofd, waardoor ik als slaaf ben verkocht op de slavenmarkt”.

    En dit geld voor ons allemaal; net als Paulus waren we slaven verkocht voor onze zonden. Maar op een dag wandelde Jezus over de slavenmarkt, zag jou en mij en vele anderen en zei: “Ik koop ze”. Wat was de prijs? Zijn eigen bloed. We werden vrijgekocht uit het rijk van satan en Gods koninkrijk binnen gebracht.

    Een slaaf heeft geen keuze welk soort werk hij voor zijn meester zal gaan doen. Sommige slaven moeten koken, anderen worden gedwongen tot prostitutie, dat is de keuze van de meester. En dat was ook onze situatie.

    Sommigen van ons waren misschien heel fatsoenlijke , respectabele slaven, maar we waren geen haar beter dan hen die die smerige taken moesten vervullen.

    Veracht nooit prostituees of alcoholisten of drugsverslaafden, want het was de keuze hun van wrede meester, die ze heeft gemaakt tot wat ze zijn.

    Satan besloot wat ze zouden zijn, maar Jezus bloed brak satans grip op hun leven en zette hen vrij van de plannen van de duivel.

    1 Kor 7,22

    Want de slaaf, die in de Here geroepen werd, is een vrijgelatene des Heren; evenzo is hij, die als vrije geroepen werd, een slaaf van Christus. Gij zijt gekocht en betaald.

  • CU

    > net als Paulus waren we slaven verkocht voor onze zonden <

    Waar in de bijbel kan ik daar over lezen?

  • Leo

    1.

    Joh 8,34

    Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ieder die de zonde doet, is een slaaf van de zonde.

    2.

    Rom 6,6

    Dit weten wij toch, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van de zonde tenietgedaan zou worden en wij niet meer als slaaf de zonde zouden dienen.

    3.

    Rom 6,16

    Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid?

    4.

    Rom 6,17

    Maar God zij dank: u was wel slaaf van de zonde, maar nu bent u van harte gehoorzaam geworden aan het voorbeeld van de leer waaraan u overgegeven bent.

    5.

    Rom 6,20

    Want toen u slaaf van de zonde was, was u vrij ten aanzien van de gerechtigheid.

  • CU

    Ik lees nergens iets over verkocht.

  • LeSage2

    Leo, ik heb ook nog een stukje staan waarop ik nog geen antwoord van je heb. Kijk je daar nog even naar?

  • LeSage2

    samuel Schreef:

    ——————————————————-

    > Er is hier een prikker die niet zo goed weet wat

    > verlost of verlossing in de christelijk zin

    > inhoud. Daarom zal ik een stukje hierover

    > neerzetten.

    >

    > Het woord ‘verlossing’ betekent ‘terugkopen’.

    Bron?

    > Wij

    > waren slaven op satans slavenmarkt tentoongesteld

    > om verkocht te worden aan wrede meesters.

    > De apostel Paulus schreef: Ik ben vleselijk,

    > verkocht onder de zonde. (Rom.7:14). In de

    > Romeinse cultuur van zijn tijd stond een slaaf te

    > koop op een blok, met een speer boven zijn hoofd,

    > op de slaaf gericht. Als iemand jou op die manier

    > zag staan, wist hij dat jij als slaaf werd

    > verkocht.

    Bron?

    > Paulus bedoelde in dit vers eigenlijk: "Mijn zonde

    > is de speer boven mijn hoofd, waardoor ik als

    > slaaf ben verkocht op de slavenmarkt".

    > En dit geld voor ons allemaal; net als Paulus

    > waren we slaven verkocht voor onze zonden. Maar op

    > een dag wandelde Jezus over de slavenmarkt, zag

    > jou en mij en vele anderen en zei: “Ik koop ze”.

    > Wat was de prijs? Zijn eigen bloed. We werden

    > vrijgekocht uit het rijk van satan en Gods

    > koninkrijk binnen gebracht.

    > Een slaaf heeft geen keuze welk soort werk hij

    > voor zijn meester zal gaan doen. Sommige slaven

    > moeten koken, anderen worden gedwongen tot

    > prostitutie, dat is de keuze van de meester. En

    > dat was ook onze situatie.

    > Sommigen van ons waren misschien heel fatsoenlijke

    > , respectabele slaven, maar we waren geen haar

    > beter dan hen die die smerige taken moesten

    > vervullen.

    > Veracht nooit prostituees of alcoholisten of

    > drugsverslaafden, want het was de keuze hun van

    > wrede meester, die ze heeft gemaakt tot wat ze

    > zijn.

    > Satan besloot wat ze zouden zijn, maar Jezus bloed

    > brak satans grip op hun leven en zette hen vrij

    > van de plannen van de duivel.

    >

    > 1 Kor 7,22

    > Want de slaaf, die in de Here geroepen werd, is

    > een vrijgelatene des Heren; evenzo is hij, die als

    > vrije geroepen werd, een slaaf van Christus. Gij

    > zijt gekocht en betaald.

  • samuel

    De Bijbel!!!

  • LeSage2

    Ik wil graag weten war je vandaan haalt dat het griekse woord voor verlossen terugkopen betekent.

    En ik wil ook graag weten hoe je komt aan het verhaal van die slaven met een speer boven hun hoofd.

  • samuel

    Onderzoek beste man!

    Ga op onderzoek uit.

  • LeSage2

    Je beweert iets, maar je ondernouwt het niet, maw je kletst uit je nekharen.

    Bekijk het maar, Samuel.