Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Tegenstelling

  • theo

    Er staan nogal wat tegenstellingen in de bijbel waar soms/vaak moeilijk een verklaring voor is te vinden of een redelijke/goede uitleg bij mogelijk (b)lijkt.

    CU plaatste onderstaande elders en ik heb het gisteren elders nog eens onder de aandacht gebracht maar niemand reageerde.

    Toch lijkt het me wel van belang…hoe gaan we hier mee om? Hoe kunnen of moeten we ermee omgaan?

    —————————————————-

    Gepost door: CU ()

    Datum: 25 december 2012 15:13

    Komt ie weer aan met één God.

    Om dat dan maar tegen te spreken als een grote dwaling is het voldoende om Ex. 29:16-18 op te slaan en te lezen, en vervolgens Jeremia 7:22 op te zoeken en te lezen.

    Je kan dan niet anders concluderen dat het over twee goden gaat, de ene God die voorschrijft hoe je zijn bbq moet bereiden, en de andere God die dat gewoon ontkent.

    Ik zet ze hier maar even neer (uit de NBV)

    Exodus 29:16-18

    16 Slacht het dier en giet het bloed tegen de zijkanten van het altaar. 17 Snijd de ram in stukken, was de ingewanden en de poten en leg ze bij de stukken vlees en de kop. 18 Verbrand de ram in zijn geheel op het altaar. Het is een brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt.

    Jeremia 7:22

    22 Toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde, heb ik hun nooit iets gezegd of voorgeschreven over brand- en vredeoffers.

  • keessie

    Dat weet ik niet Theo misschien dat ze het verkeerd hebben begrepen en dat het zo verkeerd is opgeschreven/vertaald, mijn gevoel zegt dat Exodus 29:16-18 waar is.

  • theo

    Als DAT zo is…wat kunnen we dan voor “”waar“” aannemen in de bijbel?

  • keessie

    Wat je geest je ingeeft Theo, ik zou me daar niet zo druk om maken omdat de wetenschap leert dat je daar niet uitkomt dit soort teksten.

  • CU

    Ik heb deze reaktie al meerdere malen onder de aandacht gebracht. Eliyahu doet net of zijn neus bloed want die heeft zichzelf afgezworen nog met me in discussie te gaan.

  • theo

    Vreemd.

    Je obsessie voor de eindtijd ..zijn die bijbelse teksten dan misschien niet verkeerd overgeschreven of vertaald?

  • theo

    E. zoekt enkel de tegenstellingen in het N.T.

  • CU

    Je gevoel is een zondig gevoel. Dat is hetzelfde gevoel dat aangesproken wordt door het tiende gebod dat je niet de vrouw van je buurman mag begeren.

    Dus schakel dat gevoel maar uit voor een zondevrij leven. Dus ook het gevoel wat je hebt om de bijbel te verklaren met verkeerd opgeschreven of zo. Foei.

  • perihelium

    Hoséa 6:6

    Want Ik heb lust tot weldadigheid, en niet tot offer; en tot de kennis Gods, meer dan tot brandofferen.

  • Eliyahu

    theo Schreef:

    > Komt ie weer aan met één God.

    >

    >

    > Om dat dan maar tegen te spreken als een grote

    > dwaling is het voldoende om Ex. 29:16-18 op te

    > slaan en te lezen, en vervolgens Jeremia 7:22 op

    > te zoeken en te lezen.

    >

    > Je kan dan niet anders concluderen dat het over

    > twee goden gaat, de ene God die voorschrijft hoe

    > je zijn bbq moet bereiden, en de andere God die

    > dat gewoon ontkent.

    >

    >

    > Ik zet ze hier maar even neer (uit de NBV)

    >

    >

    > Exodus 29:16-18

    > 16 Slacht het dier en giet het bloed tegen de

    > zijkanten van het altaar. 17 Snijd de ram in

    > stukken, was de ingewanden en de poten en leg ze

    > bij de stukken vlees en de kop. 18 Verbrand de ram

    > in zijn geheel op het altaar. Het is een

    > brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt.

    >

    > Jeremia 7:22

    > 22 Toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde,

    > heb ik hun nooit iets gezegd of voorgeschreven

    > over brand- en vredeoffers.

    Bs'd

    Wat er staat in Jeremia 7:22 is: "want Ik heb met uw vaderen OP DE DAG dat Ik hen uit het land Egypte leidde, niet gesproken en hun evenmin iets geboden over zaken die betrekking hebben op brandoffers en slachtoffers."

    Natuurlijk niet, die offers werden later pas gegeven, in de woestijn.