Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De gezonde Leer van Christus

  • Allen

    '' 3 Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer, die naar de godzaligheid is,

    4 Die is opgeblazen, en weet niets, maar hij raast omtrent twist vragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen.''

    1 Tim.6 vers 3/4

    Allen:)

  • Dorine

    Velen interpreteren deze verzen helaas zo:

    Wanneer iemand iets beweert dat niet overeenkomstig is met mijn eigen begrip van de gezonden woorden van onzen Heer Jezus Christus, dan is het opgeblazen, nietszeggend, nietswetenn onwaar.

    Jezus zelf echter had vaak heel nieuwe inzichten omtrent de woorden van zijn Heilige Boeken. Een verfrissende en bevrijdende kijk.

    Vrede en alle goeds,

    Dorine

  • thomas

    Wie raast hier nu eigenlijk..:D

  • carl

    Interessant, Allen.

    De diskwalificaties lijken te slaan op de voortdurende, en eindeloze woordgevechten tussen Eliyahu en m.n. Florin aan de andere kant over de vraag of Jesus de messias is of niet. Er wordt dan ook inderdaad nogal eens op de persoon gespeeld.

    Maar los daarvan, vind jij de leer van Paulus wel zo verenigbaar met die van Jesus van Nazareth?

    In de voorgaande beide verzen vinden we deze aanloop van Paulus:

    6

    1 Wie het slavenjuk draagt, moet zijn meester hoogachten, zodat Gods naam en de leer niet worden bespot. 2 Een slaaf die een gelovige meester heeft, mag zijn meester niet zijn respect onthouden omdat ze broeders zijn. Integendeel, hij moet hem met nog meer inzet dienen, juist omdat hij met degene die van zijn diensten gebruikmaakt, in geloof en liefde verbonden is.

    Onderwijs dit alles en spoor ertoe aan. 3 Iemand die iets anders onderwijst en niet instemt met de heilzame woorden van onze Heer Jezus Christus en de leer van ons geloof, 4 is verblind.

    Onderwijs dit alles???

    Moeten we onze naasten onderwijzen om zich maar te schikken in hun betreurenswaardig lot?

    En dát is dan de gezonde leer van Jesus van Nazareth?

    Laten we eens terugdenken aan het gedachtengoed over slaven in die tijd.

    Dat was zeker niet een dociel gehoorzamen. Verschillende slavenopstanden lagen in het kollektieve geheugen van de wereldburgers in de romeinse tijd.

    De slavenopstand onder Spartacus vond plaats tijdens het leven van de opa van Paulus.

    Paulus zal die geschiedenis dus zeker gekend hebben. Ook zal hij dikwijls in gedachten de vergelijking hebben getrokken tussen de bevrijder Spatacus, die door verkeerde strategische inschattingen met zijn slaven helaas aan een jammerlijk, maar roemrijk einde kwam.

    Ook Paulus legde zich er kennelijk bij neer: je hebt meesters en slaven. En meesters onthouden de slaven de vrijheid, ook in die romeinse tijd een hoog gewaardeerd goed waarmee ieder mens geboren is.

    Sterker nog - hij moedigt de slaven zelfs aan dit verwerpelijke en verachtelijke instituut in stand te houden. Het zit er zelfs zó ingekankerd bij Paulus dat hij zich elders een ‘slaaf van Christus’ noemt.

    Het spijt me - Jesus Christus heeft zoiets nooit geleerd.

    je broer

    Carl

  • CU.

    Als je hiermee naar iemand wil wijzen, dan adviseer ik je om tijdens dat wijzen eens naar je hand te kijken.

    Dan zie je dat er altijd nog drie vingers naar jezelf wijzen.

    Maar goed, even terug naar je topic. Je schrijft daar oa: '' 3 Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer, die naar de godzaligheid is, " enz.

    Nu weet jij natuurlijk dat het boek Openbaring door Jezus ter lering aan Johannes is ingegeven. In hoofdstuk 13 gaat het over twee dieren.

    Mag ik dan van jou weten welk van die dieren de antichrist is? Want dat zal je dan ongetwijfeld geleerd hebben. Ik heb dat niet geleerd, vandaar.

    Met groet, CU.

  • thomas

    Je kunt dit ook in dit verband lezen:

    De verzoeking van Jezus

    Matt.4

    1 Toen

    werd Jezus door de Geest weggeleid in de woestijn, om verzocht te worden door de duivel.

    2 En toen Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, hongerde Hem ten laatste.

    3 En de verzoeker, tot Hem gekomen zijnde, zeide: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg, dat deze stenen broden worden.

    4 Doch Hij, antwoordende, zeide: Er is geschreven:

    De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord, dat door de mond Gods uitgaat.

    5 Toen nam de duivel Hem mee naar de heilige stad, en stelde Hem op de tinne van de tempel;

    6 En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelf nederwaarts; want er is geschreven,

    dat Hij Zijn engelen aangaande U bevelen zal, en dat zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot.

    7 Jezus zeide tot hem: Er is ook geschreven:

    Gij zult de Heere, uw God, niet verzoeken.

    8 Weer nam de duivel Hem mee op een zeer hoge berg, en toonde Hem al de koninkrijken der wereld, en hun heerlijkheid;

    9 En zeide tot Hem: Al deze dingen zal ik U geven, indien Gij, neervallende, mij zult aanbidden.

    10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven:

    De Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.

    11 Toen liet de duivel van Hem af; en ziet, de engelen zijn toegekomen, en dienden Hem.

  • carl

    Ben ik met je eens, Thomas. Heel goed gevonden ook.

    Het stukje over de verleidingspogingen van het Kwaad laat iets zien. De vrije mens kan - met Christus - iedere macht weerstaan, en is daardoor in staat om met en ten behoeve van zijn naaste(n0 het Koninkrijk van God vorm te geven.

    je broer

    Carl

  • thomas

    En dan is ´´de slaaf van Christus´´, de Zoon die geleid wordt door de Geest..en daarmee verkondigt Hij het Woord; de Waarheid.

    In die zin is Paulus lekker bezig toch..:D

  • Steven

    CU. schreef:

    >

    > Als je hiermee naar iemand wil wijzen, dan adviseer ik je om

    > tijdens dat wijzen eens naar je hand te kijken.

    >

    > Dan zie je dat er altijd nog drie vingers naar jezelf wijzen.

    Maar dat zijn geen wijsvingers. Voor het geval ze wel meetellen is het goed dat onze tenen en neus naar voren staan voor de verhoudingen. ;)

    <><

  • Kwint

    Een stukje verder lezen dan je neus lang is kan ook geen kwaad Allen

    1 Tim.6 vers

    11 Maar jij, een dienaar van God, moet je hier verre van houden. Streef naar rechtvaardigheid, vroomheid, geloof, liefde, volharding en zachtmoedigheid.

    Probeer er voorzichtig een beginnetje mee te maken zou ik zeggen Allen maar niet te hard van stapel lopen hoor, stapje voor stapje :