Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jesaja 53 spreekt over Israel

  • Eliyahu

    Bs'd

    Er is in de Tenach GEEN ENKELE indicatie, laat staan een bewijs, te vinden voor de christelijke aanname dat Jesaja 53 over de messias spreekt.

    De messiaslijders kunnen zich dan ook niet op de Tenach beroepen, maar zij brengen daarom als “bewijs” dat Jesaja 53 over de messias gaat de rabbijnen.

    En daarmee kom je dan op de absurde situatie dat christenen hun geloof baseren op uitspraken van rabbijnen. Uit dezelfde rabbijnse werken die ze onder andere “de occulte talmoed” noemen.

    Enig antwoord op de simpele vraag: “Als het spreekt over ”de knecht van God“, spreekt het dan over God zelf, of over iemand anders?” blijft volledig achterwege.

    Lees hier waarom Jesaja 53 spreekt over Israel: www.geocities.com/bergZion/Jesaja53.html

    Lees hier waarom Jesaja 53 niet over JC kan spreken: www.geocities.com/wegvel/Jes53nietJC.html

    Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

    “Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

    Deut 6:4

    “Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

    Micha 4:5

  • PS

    Nergens voor nodig om een nieuw draadje te openen. Want het item is krek gelijk aan dat van het draadje van Florin, slechts twee draadjes naar beneden.

    PS

    :)

  • Steven

    http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/35175-profetieen-oude-testament-vervuld-door-jezus-3-jesaja-53.html

    <><

  • Eliyahu

    Bs'd

    Nergens voor nodig om als atheist op een bijbelprikbord te prikken.

  • CU.

    Hoe kan iets dat weg is, een velletje, iets toevoegen aan Gods grootheid?

    Heb je soms zonder dat velletje een langere range, dan is het te begrijpen.

    Met groet, CU.

  • Eliyahu

    Bs'd

    Lees het verhaal over het velletje dat weg is even door, en dan weet je het: www.geocities.com/wegvel

    Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

    “Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

    Deut 6:4

    “Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

    Micha 4:5

  • Elia

    Handig hoor die site's Eliyahu, ik verzamel ze.

    Hieronder een stukje uit een artikel van Aryél Tsion over Jesaja 53.

    Ik mocht er mee doen wat ik wilde van hem :D

    Dan nog even dit met betrekking tot Jesaja 53: Dat hoofdstuk zou (los van zijn context) exclusief gaan over Jezus. Dat is op zich al zeer onwaarschijnlijk. Als je echter dit hoofdstuk met alle geweld specifiek op Jezus wil toepassen, is het nog absoluut geen grond om te stellen dat er bedoeld zou worden dat alleen door het geloof in het vervangend lijden van Jezus behoud of vergeving van zonden (mogelijk) is. Zo’n stelling gaat namelijk absoluut tegen de eeuwige instructies van de Thora in en het wezen van het Nieuwe Verbond (zie verderop), zoals beschreven in o.a. Deut. 30, Jer 31 en Ezech 36. Een belangrijke oorzaak van foutieve interpretatie van Jesaja 53 is de foutieve vertaling door de christelijke vooringenomen vertalers. Los van het feit dat er een aantal teksten in ‘het Oude Testament’ foutief zijn vertaald worden er verder ook in het zogenaamde ‘Nieuwe Testament’ teksten vanuit het ‘Oude Testament’ foutief aangehaald om de christelijke dogma’s te onderbouwen. Eén er van is Romeinen 11:25. Daar staat: “…gelijk geschreven staat: De verlosser zal uit Sion komen, Hij zal de goddeloosheden van Jakob afwenden…” De aangehaalde tekst is Jesaja 59:20, daar staat echter: “en een verlosser komt tot Sion, namelijk voor hen die zich bekeren in Jakob”. Dat is even wat anders. Zo is er een hele rij op te noemen.

    Ikke weer;

    Jesaja 59: 18 Naar de daden zal Hij vergelden: grimmigheid aan zijn tegenstanders, vergelding aan zijn vijanden; aan de kustlanden zal Hij vergelding doen. 19 En men zal vanwaar de zon ondergaat de naam des HEREN vrezen en vanwaar zij opgaat zijn heerlijkheid, want Hij komt als een onstuimige rivier, door de adem des HEREN voortgezweept. 20 Maar als Verlosser komt Hij voor Sion en voor wie zich in Jakob van overtreding bekeren, luidt het woord des HEREN. 21 En wat Mij aangaat, dit is mijn verbond met hen, zegt de HERE. Mijn Geest, die op u is, en mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb, zullen niet wijken uit uw mond noch uit de mond van uw kroost, noch uit de mond van het kroost van uw kroost, zegt de HERE, van nu aan tot in eeuwigheid.

    In Jesaja 60 verder: 14 De zonen uwer verdrukkers zullen deemoedig tot u komen, aan uw voeten zullen al uw versmaders zich neerwerpen en zij zullen u noemen: De stad des HEREN, het Sion van de Heilige Israëls. 15 Terwijl gij eertijds verlaten waart en gehaat, zodat niemand door u heentrok, zal Ik u stellen tot een eeuwige praal, tot een vreugde voor geslacht op geslacht. (Uit: NBG51)

    Kan je meteen ook zien dat het om Jerusalem gaat en niet om onze zonden, de knecht, of wat voor verzinsel ook.

    Ellen

  • Steven

    Elia schreef:

    > Kan je meteen ook zien dat het om Jerusalem gaat en niet om

    > onze zonden, de knecht, of wat voor verzinsel ook.

    http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/35175-profetieen-oude-testament-vervuld-door-jezus-3-jesaja-53.html

    <><

  • Elia

    Deze site kon ik toevallig. Toch bedankt.

    Ellen :)