Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Dieren en Paradijs.

  • Florin

    theo schreef:

    >

    > En jij reageert nooit op mij jongen???

    >

    > Sorry maar het zijn opnieuw je eigen woorden.

    >

    > Jawel je reageert WEL op mij maar nooit inhoudelijk.

    Nee joh, ik reageer op jou alleen als ik je een beetje gek wil maken…

    >

    > Dat isook wat moeilijk natuurlijk want dan moet je met je

    > billen bloot.

    >

    > Endasdanooknietleuknatuurlijk.

    Doe je broek maar gauw om hoog Theo, da's niet netjes,

    Florin

  • Jan

    Douce zei:

    Hoe zien jullie dit, de schepping als zijnde zonder evenwicht en zonder verschillende kenmerken?

    Nogmaals, ik kan me een tijger niet voorstellen met een bak vol bramen…………..

    Hallo Douce,

    Voor mij is dat gewoon straks als Jezus terug komt een realiteit zoals Jesaja reeds mocht profeteren in hfdst. 11 en waarin God zelf door Jesaja heen antwoord en het geprofeteerde herhaald en bevestigd.(Hfstd. 65)

    Geen droom dus of symbolisch God is een God van realiteit en werkelijkheid voor mij.

    Ennuh, iets wat wij ons niet voor kunnen stellen, betekent dat dan dat het ook niet werkelijk plaats kan vinden?

    En is er dan ook geen evenwicht als de leeuw en de rund beide stro eten? en zijn de leeuw en de koe dan opeens geen verschillende dieren meer? Is het evenwicht en verschil weg als er niet meer geroofd, gebeten, gemoord wordt onder dieren (en de mens)????

    Hoe evenwichtiger wil je het hebben als ik straks samen met zo'n overweldigend beest als de leeuw samen uit dat bakje bramen kan en zal eten, hij mijn gemorste sap op m'n kin weglikt en ik hem met mijn hand een braam in z'n bek kan duwen zonder angst zonder gevaar…..:)

    Jesaja 11:6 Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; 7 de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; 8 dan zal een zuigeling bij het hol van een adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitstrekken.

    Jesaja 65:24 En het zal geschieden, dat Ik antwoorden zal, voordat zij roepen; terwijl zij nog spreken, zal Ik verhoren. 25 De wolf en het lam zullen tezamen weiden en de leeuw zal stro eten als het rund, en de slang zal stof tot spijze hebben; zij zullen geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, zegt de HERE.

  • Channah

    Jesaja spreekt niet over het tesamen weiden van mens en varken, van mens en rund, van mens en kip, van mens en…. etc. etc. etc. Blijkbaar is het - voor Jesaja - een kwestie van dieren onderling. Maar aangezien een mens ook een dier is, die bovendien de woorden van Jesaja kan lezen in tegenstelling tot de andere dieren, lijkt het mij niet verkeerd om vast aan zo'n prachtig toekomstbeeld te werken. Geen dieren meer eten dus, noch ze op anderlei wijze naar het leven staan.

  • Kwint

    Die slang zal wel een keel als schuurpapier krijgen

    *en de slang zal stof tot spijze hebben;*

    De dierentandarts zal het druk krijgen om al die gebitjes om te bouwen.

  • baldu

    Hoi Douce

    Als je Genesis naleest kom je weliswaar dieren tegen, geschapen naar hun aard, maar nergens staat dat zij andere dieren eten.

    Wel staat er duidelijk het volgende:

    Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.

    Kennelijk was er niet zoiets als roofdieren, maar enkel dieren die plantaardig voedsel tot zich namen.

    Ik heb de indruk dat het scheppingsverhaal uitbeeld dat- en waarom er in dat Begin sprake was van harmonie, waar nog geen sprake was van enig bloedvergieten.

    Derhalve ben ik van mening dat roofdieren, in feite diersoorten zijn die pas zijn ontstaan nadat de mens de zogenaamde zondeval had gemaakt, en buiten het zg paradijs geplaatst werd.

    Toen was er ook sprake van het begin van alle lijden, door zwoegen en pijnlijk kinderen baren, etcetera.

    We zien ook de Kain, waarvan voorondersteld wordt dat hij de 1e zoon van A&E is bloed vergoot door zijn broer te doden.

    Vanaf dat moment loopt ook het hele bloed-gebeuren, en zoen en brandoffers door middel van dieren door het oude testament.

    Wellicht, en dat wordt ook wel gesteld, zijn roofdieren het gevolg van een geweldige verandering op en om de aarde, want ook de mens zou volgens Genesis vruchten en zaden moeten eten, geen vlees. En kijk nu eens welke hompen vlees sommigen verorberen, terwijl ze echt geen klauwen en scheurtanden hebben. Het spijsverteringsstelsel zowel als het gebit van de mens is volgens bepaalde onderzoeken dat van een vruchteneter. Maar wat doet de mens?

    Op een bepaald moment echter zijn bepaalde mensen gaan jagen, en doden, om aan eten te komen. Deze gewoonte was er in het begin niet, er was kennelijk zat om te eten, maar door een verandering moest de mens naar andere middelen grijpen, en zo ook het dier.

    De mens zal er in die tijd heel anders hebben uitgezien, en zo ook de diersoorten die zich op aarde bevonden.

    Door aanpassing in gedrag, bezoedeld of beinvloedt altijd de ene soort de ander.

    Baldu

  • PS

    Waar komen de roofdieren dan vandaan?

    En het griepvirus?

    Zijn ze ontstaan door … de evolutie?

    PS

    :)

  • Douce

    Een mooi idee en een eigen interpretatie.

    Echter, waarom zou de dierenwereld er anders uit moeten zien? Het is toch een prachtige cyclus, mensen accepteren het niet als zodanig, en daardoor wordt de Bijbel ook zo verschillend en (in sommige ogen) krom uitgelegd of aangepast aan de eigen behoeften.

    Ik vind het echter goed zoals het IS, dat heb ik in een andere reactie en topic reeds geschreven.

    Wellicht is het ooit anders, maar ik denk dat dat een utopie is die we graag

    “willen” lezen in de Bijbel, terwijl het niets met ons van doen heeft in practische zin. Ik aanvaard zoals het IS, hier en nu, en ga ook helemaal niet uit van een leven straks dat zoveel beter lijkt te zijn, dat werkt slechts depressie in de hand. We kunnen/moeten (..) nu iets doen met ons geloof whatever it may be, en, niet zoals b.v. zij die het hele jaar door slechts uitzien naar hun vakantie, en zo is het m.i. prima en voor mij in elk geval zo bedoeld en een pad naar het kennen van mijn uiteindelijke identiteit. Niks geen gezemel over straks, maar NU, dat is de kans om, aangeraakt door genade, ons bewust te worden van wie we in aanleg zijn.

    Douce*D

  • baldu

    PS schreef:

    >

    > Waar komen de roofdieren dan vandaan?

    Aanpassing uit bepaalde groepen zoogdieren

    Mutatie is een ander woord

    > En het griepvirus?

    Wellicht ook door mutatie. Alles wat leeft, wat zieldragend is, wil overleven, t/m de kleinste organismen. Dat het voor de mens ziekteverwekkers zijn komt doordat deze organismen a.h.w. parasiteren en zo het menselijk organisme aantasten door de stoffen die zij uitscheiden en de processen die zij in werkeing stellen.

    Zo mag je de verbondenheid herkennen die het leven met het leven heeft, waar de dood als onvermijdelijkheid ingeboren is om een eind te maken aan een cyclus.

    > Zijn ze ontstaan door … de evolutie?

    Mogelijk

    Ik ben niet tegen de idee van evolutie, integendeel.

    Er is involutie en evolutie

    Baldu