Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jesaja 59

  • carl

    Naar vers 2 wordt nogal eens verwezen als een christen zich mislukt, triest en terneergeslagen voelt.

    Het is toch te wijten aan onze zonden, dat wij ons van God gescheiden voelen?

    Toen ik het zelf eens ging lezen, viel het me al direct op, dat het niet ging om zonden tussen ons en God. Waar het vooral om gaat is: de gevallen waarin we niet rechtvaardig zijn. Waarin we degene die nu eenmaal met ons te maken hebben geen recht doen wedervaren. Boeiend is vooral de referentie naar dieren.

    jullie broer

    Carl

    1 De arm van de HEER is niet te kort om te redden,

    zijn gehoor niet te zwak om te luisteren –

    2 jullie wangedrag is het

    dat jullie en je God uit elkaar heeft gedreven;

    door jullie zonden houdt hij zich verborgen

    en wil hij je niet meer horen.

    3 Want jullie handen zijn besmeurd met bloed,

    je vingers bezoedeld door wandaden,

    je lippen spreken leugens,

    je tong prevelt bedrog.

    4 Geen aanklacht is nog zuiver,

    geen rechtszaak wordt eerlijk gevoerd.

    Ze vertrouwen op leegte

    en spreken bedrieglijke taal,

    ze zijn zwanger van onrecht

    en baren misdaad.

    5 Ze broeden slangeneieren uit,

    ze weven spinnenwebben.

    Wie hun eieren eet zal eraan sterven;

    als er een wordt ingedrukt, komt er een adder uit.

    6 Hun spinnendraden zijn ongeschikt voor kleding,

    wat zij maken kan niet worden aangetrokken.

    Hun daden zijn heilloze daden,

    hun handen staan naar geweld.

    7 Hun voeten snellen naar het kwaad,

    ze haasten zich om onschuldig bloed te vergieten.

    Hun plannen zijn heilloze plannen,

    verwoesting en rampspoed vergezellen hen.

    8 De weg van de vrede kennen ze niet,

    waar zij gaan is geen recht te ontdekken.

    Ze begeven zich op kronkelpaden;

    wie daarop wandelt kent geen vrede.

  • Elia

    Het komt vanzelf weer terug bij de Heer:

    Jesaja 59: 18 Naar de daden zal Hij vergelden: grimmigheid aan zijn tegenstanders, vergelding aan zijn vijanden; aan de kustlanden zal Hij vergelding doen. 19 En men zal vanwaar de zon ondergaat de naam des HEREN vrezen en vanwaar zij opgaat zijn heerlijkheid, want Hij komt als een onstuimige rivier, door de adem des HEREN voortgezweept. 20 Maar als Verlosser komt Hij voor Sion en voor wie zich in Jakob van overtreding bekeren, luidt het woord des HEREN. 21 En wat Mij aangaat, dit is mijn verbond met hen, zegt de HERE. Mijn Geest, die op u is, en mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb, zullen niet wijken uit uw mond noch uit de mond van uw kroost, noch uit de mond van het kroost van uw kroost, zegt de HERE, van nu aan tot in eeuwigheid. \

    Om dan tot een verrukkelijk hoogtepunt te komen in Jesaja 60: 14 De zonen uwer verdrukkers zullen deemoedig tot u komen, aan uw voeten zullen al uw versmaders zich neerwerpen en zij zullen u noemen: De stad des HEREN, het Sion van de Heilige Israëls. 15 Terwijl gij eertijds verlaten waart en gehaat, zodat niemand door u heentrok, zal Ik u stellen tot een eeuwige praal, tot een vreugde voor geslacht op geslacht.

    Kan je meteen ook zien dat het om Jerusalem gaat en niet om onze zonden, de knecht, of wat voor verzinsel ook.

    Ellen :)

  • carl

    Op dit moment is de vervulling van die profetie verder weg dan ooit:)

    je broe

    Carl

  • Elia

    carl schreef:

    >

    > Op dit moment is de vervulling van die profetie verder weg

    > dan ooit:)

    >

    > je broe

    > Carl

    Ik zie de humor van deze post wel in :D

    Ken je de stelregel dat ieder hoogte of dieptepunt omslaat (kan slaan) in het tegenovergestelde?

    Het is in elk geval zo; als men niet dieper kan zinken, moet men weer omhoog en vise versa. Daar heb ik veel voorbeelden van mogen meemaken in mijn leven.

    Ellen :)

  • carl

    Tja, het zou een voorbeeld kunnen zijn.

    Maar als je dan rekent dat de staat Israel in 1948 begon, heeft ze dus nog een jaar of 60 te gaan……

    je broer

    Carl

  • Elia

    Dat ligt er aan wat je als dieptepunt beschouwd natuurlijk he?

    Groetjes, Ellen