Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De hemelse machten: Elohim

  • boerenkool

    De hemelse machten schiepen aarde en heelal

    Genesis 1: - de Elohim schiepen het heelal en onze aarde. Elohim is meervoud. Naast God zijn er nog andere wezens die mee hielpen aan de schepping, ook goedaardige wezens. El is de ene absolute god. Dit neemt niet weg dat er andere hemelse machten zijn, Elohim dus. God haalde zelf de trekker niet over. Hij opereert in de fysieke wereld door ondergeschikte hemelse machten. Velen van hen zijn goedaardige wezens. Overigens zijn ook de kwaadaardige hemelse machten ondergeschikt aan God.

    El betekent, “ondergeschikt-maker,” een macht die alles aan zich ondergeschikt maakt. Elohim betekent, co-ondergeschikt-makers. De Elohim handelen in perfecte overeenstemming met Gods wil en maken het universum ondergeschikt aan die ene god, “El,” geheten, door de ultieme co-ondergeschikt-maker, Jezus.

    Alles is IN God, de Vader geschapen

    En alles is DOOR Jezus geschapen.

  • Kwint

    Hartstikke fijn

  • boerenkool

    Efe. 3:10 is de tegenwoordige tijd. Dus van nu af aan brengen we het goede nieuws aan de hemelse machten.

    Die leren van ons door ons te observeren. Niet dat we iets speciaals doen. God openbaart zijn genade aan ons en de hemelse machten zien dat. Dus we brengen het goede nieuws niet zozeer aan hen als wel dat ze ons gadeslaan.

    Zoals op dit prikbord.

  • Cor

    boerenkool schreef:

    >

    > Efe. 3:10 is de tegenwoordige tijd. Dus van nu af aan brengen

    > we het goede nieuws aan de hemelse machten.

    >

    > Die leren van ons door ons te observeren. Niet dat we iets

    > speciaals doen. God openbaart zijn genade aan ons en de

    > hemelse machten zien dat. Dus we brengen het goede nieuws

    > niet zozeer aan hen als wel dat ze ons gadeslaan.

    >

    > Zoals op dit prikbord.

    nogmaals: Wie noem jij die hemelse machten?

    Als je A zegt

    moet je ook B zeggen!

  • boerenkool

    Dat zijn de Elohim.

    heb je daar nooit van gehoord dan? In Efe. 3:30 staat dat ze er zijn. Wat voor maat schoenen ze hebben staat er niet bij. Het is best mogelijk dat ze op ons lijken omdat God zei: laten we de mens naar ons evenbeeld maken. Ons = elohim.

    Sorry maar ik vind dat je dit soort dingen moet weten als je al 30 jaar naar de kerk gaat.

  • Jenny

    Tja en zo zijn die engeltjes toch weer verweven in het zweverige wat nou weer net niet mag van de christelijken.

    Tis toch wat.

  • Cor

    Zeker meer dan 30 jaar Savoyekool,

    als je engelen bedoelt dan kan ik je beter begrijpen

    en misschien ook de heiligen of ga ik nu te ver? :D

  • Kwint

    Je weet altijd precies hoever je kunt gaan Cor, daar kunnen we nog wat van leren :)

  • Cor

    Van mij mag hee veel, Jenny

    als ze mij maar niet aansprakelijk stellen! :D

  • boerenkool

    ik weet niet of het alleen om engelen gaat. Je hebt ook nog cherubs en zoals ik laatst postte bestaat er ook zoiets als de incubus. Niemand weet precies wat voor wezens dat zijn.

    In elk geval geeft de naam Elohim beter de relatie met God (EL) weer. God heeft het scheppingswerk gedelegeerd aan de Elohim. Daar is niks zweverigs aan.