Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Joh. 15 : 1 - 9

  • theo

    Er zijn nogal wat christenen die van mening zijn dat de christenen ipv het volk Israel zijn gekomen.

    Mede op grond van Joh. 15 : 1 - 9, waaraan vaak gekoppeld Jesaja 5 de eerste 7 verzen.

    A) Alsof wij christenen het zo goed hebben gedaan in Gods wijngaard de afgelopen 2000 jaar !!

    B)Over de vruchten: Daaraan koppelen we vaak Galaten 5 ; 22 - 26.

    Maar in Galaten 5 gaat het over de vruchten van de Geest en in Joh. over onze eigen vruchten, de vruchten van de mens.

    Ik las dat net ergens en het inrigeert mij, of is er geen verschil?

    Joh 15 ; 1- 8 staat voor komende zondag op het preekrooster en vers 9 - 17 de zondag daarna.

    Waarbij overigens zowel Jesja 5 en Galaten 5 niet als O.T. lezing wordt bijgegeven.

    theo

  • Dorine

    O.T.-lezing?

    Gaan jullie altijd off-topic lezen?

    Of staat Galaten bij jullie in het Oude Testament?

    Rustig maar, ik zal ook even serieus naar de teksten kijken.

    Vrede en alle goeds,

    Dorine

  • carl

    Dag Theo,

    bij die passage moet ik ook vaak denken aan het hogepriesterlijk gebed. Laten we ervan uitgaan dat Johannes zo'n scherp geheugen heeft gehad, dat hij er zeker van is dat het gebed van jesus was, dan tref me toch het thema van de eenheid dat in beide stukken naar boven komt. In Joh 15 heeft hij het over de eenheid van de wijnstok en de ranken, in het hogepr. gebed heeft hij het over de eenheid tussen hem en de vader, de eenheid tussen hem en ons, en wij weer met…etc.

    Weten we ons werkelijk één met God/Jesus/

    je broer

    Carl

  • theo

    Dorine schreef:

    >

    > O.T.-lezing?

    > Gaan jullie altijd off-topic lezen?

    > Of staat Galaten bij jullie in het Oude Testament?

    >

    >

    > Rustig maar, ik zal ook even serieus naar de teksten kijken.

    > Vrede en alle goeds,

    > Dorine

    Nee maar Jesaja wel.

    Veel voorgangers in de protestante traditie zijn van mening dat er zowel uit het OT als uit het NT een lezing genomen dient te worden.

    Dat geeft het preekrooster in het dienstboek ook aan trouwens.

    theo

  • Kwint

    Hoe lees jij vers 6 voor ? Met een zachte rustige stem of op bulderende toon ?

    6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. (geluid van een open haard erbij )

  • theo

    Mij is geleerd om te proberen bijbelpassages te combineren, wat is een eenheid of zou een eenheid kunnenzijn.

    In dit verband zou Joh. 14 t/m 17 een eenheid zou kunnen zijn.

    theo

  • theo

    Kwint schreef:

    >

    > Hoe lees jij vers 6 voor ? Met een zachte rustige stem of op

    > bulderende toon ?

    >

    > 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en

    > verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur

    > gegooid en verbrand. (geluid van een open haard erbij )

    Voor dat tekstgedeelte denk ik dat ik speciaal een bulderaar ga inhuren.

    theo

  • Dorine

    theo schreef:

    >

    > Er zijn nogal wat christenen die van mening zijn dat de

    > christenen ipv het volk Israel zijn gekomen.

    Waar komen de eerste christenen vandaan, volgens jou?

    Wat waren ze voordat ze christen werden?

    >

    > Mede op grond van Joh. 15 : 1 - 9, waaraan vaak gekoppeld

    > Jesaja 5 de eerste 7 verzen.

    Volgens mij handelt dit gedeelte van het Evangelie volgens Johannes over de bijeenkomst van Jezus met zijn leerlingen. Judas was al vertrokken. Jezus was dus over met de elf. Als ik dan goed begrijp wat Johannes schrijft dan zijn de ranken van de ware wijnstok de elf overgebleven leerlingen.

    De vraag is dus: Zijn die leerlingen christenen?

    >

    > A) Alsof wij christenen het zo goed hebben gedaan in Gods

    > wijngaard de afgelopen 2000 jaar !!

    Het gaat in het Evangelie volgens Johannes toch niet over het resultaat dat wij inmiddels behaald hebben. Jezus spreekt hier zijn leerlingen moed in, om door te gaan, verbonden te blijven met elkaar zoals hij hen heeft voorgeleefd. Tenminste, dat lees ik er eerder in, dan een compliment aan de christenen van de eerste 21 eeuwen na Christus.

    >

    > B)Over de vruchten: Daaraan koppelen we vaak Galaten 5 ; 22 -

    > 26.

    >

    > Maar in Galaten 5 gaat het over de vruchten van de Geest en

    > in Joh. over onze eigen vruchten, de vruchten van de mens.

    Kun je mij uitleggen waaruit je die conclusie trekt?

    >

    > Ik las dat net ergens en het inrigeert mij, of is er geen

    > verschil?

    >

    > Joh 15 ; 1- 8 staat voor komende zondag op het preekrooster

    > en vers 9 - 17 de zondag daarna.

    > Waarbij overigens zowel Jesja 5 en Galaten 5 niet als O.T.

    > lezing wordt bijgegeven.

    Welke lezingen worden als eerste en tweede lezing geadviseerd?

    En is er ook nog een psalm voorgesteld?

    >

    > theo

    Vrede en alle goeds,

    Dorine

  • Dorine

    Dat was in de Rooms Katholieke kerk waar ik als kind kwam ook gebruikelijk. Tussen de lezingen werd een Psalm gezongen. Volgens mij altijd een deel ervan tussen de eerste en de tweede lezing en een ander deel tussen de tweede lezing en het Evangelie.

    Persoonlijk vind ik het erg jammer dat in de meeste kerken een keuze wordt gemaakt uit de eerste twee lezingen. Ik ben een warm voorstander van de drie lezingen met een verbindende Psalm.

    Maar ja…. er zijn mensen die bang zijn dat ze te laat zijn voor de soep, geloof ik. Jammer.

    Vrede en alle goeds,

    Dorine

  • theo

    Dorine schreef:

    >

    > theo schreef:

    > >

    > > Er zijn nogal wat christenen die van mening zijn dat de

    > > christenen ipv het volk Israel zijn gekomen.

    >

    > Waar komen de eerste christenen vandaan, volgens jou?

    > Wat waren ze voordat ze christen werden?

    >

    Ik begrijp niet goed wat dit er mee te maken heeft, het christendom ontstond volgens de bijbel vrij snel na de dood van Jezus.

    > > Mede op grond van Joh. 15 : 1 - 9, waaraan vaak gekoppeld

    > > Jesaja 5 de eerste 7 verzen.

    >

    > Volgens mij handelt dit gedeelte van het Evangelie volgens

    > Johannes over de bijeenkomst van Jezus met zijn leerlingen.

    > Judas was al vertrokken. Jezus was dus over met de elf. Als

    > ik dan goed begrijp wat Johannes schrijft dan zijn de ranken

    > van de ware wijnstok de elf overgebleven leerlingen.

    Volgens mij mogen/moeten wij ons onder die zelfde ranken scharen.

    > De vraag is dus: Zijn die leerlingen christenen?

    >

    Toen nog niet, het waren “”gewoon“” joodse gelovigen maar dan maar weer de opmerking; ik begrijp niet goed wat dit er mee te maken heeft.

    > > A) Alsof wij christenen het zo goed hebben gedaan in Gods

    > > wijngaard de afgelopen 2000 jaar !!

    >

    > Het gaat in het Evangelie volgens Johannes toch niet over het

    > resultaat dat wij inmiddels behaald hebben.

    Welnee, het gaat erom dat wij niet moeten denken dat het joodse volk het zo slecht heeft gedaan en wij zoveel beter.

    Jezus spreekt

    > hier zijn leerlingen moed in, om door te gaan, verbonden te

    > blijven met elkaar zoals hij hen heeft voorgeleefd.

    > Tenminste, dat lees ik er eerder in, dan een compliment aan

    > de christenen van de eerste 21 eeuwen na Christus.

    Veel christenen zijn toch echt van mening dat zij in de plaats zijn gekomen van het joodse volk, er dan waarschijnlijk niet bij stil staand dat “”het christendom“” het de afgelopen 2000 jaar zich vaak ook niet van de beste kant heeft laten zien.

    > >

    > > B)Over de vruchten: Daaraan koppelen we vaak Galaten 5 ; 22 -

    > > 26.

    > >

    > > Maar in Galaten 5 gaat het over de vruchten van de Geest en

    > > in Joh. over onze eigen vruchten, de vruchten van de mens.

    >

    > Kun je mij uitleggen waaruit je die conclusie trekt?

    >

    De discipelen ( en volgens mij ook wij) zijn de ranken die de vruchten ( moeten) dragen, dat is toch iets anders dan de vruchten van de Geest?

    > > Ik las dat net ergens en het inrigeert mij, of is er geen

    > > verschil?

    > >

    > > Joh 15 ; 1- 8 staat voor komende zondag op het preekrooster

    > > en vers 9 - 17 de zondag daarna.

    > > Waarbij overigens zowel Jesja 5 en Galaten 5 niet als O.T.

    > > lezing wordt bijgegeven.

    >

    > Welke lezingen worden als eerste en tweede lezing geadviseerd?

    > En is er ook nog een psalm voorgesteld?

    > >

    > > theo

    Joh. 15 : 1- 8 —–Deut. 4 : 32 - 40—–1 Joh. 3 : 18 - 24—– Psalm 119 : 17 - 24

    Joh. 15 : 9 - 17—-Jesaja 45 : 15 - 19—–1 Joh. 4 : 7- 21—–Psalm 33; 12 - 22

    >

    > Vrede en alle goeds,

    > Dorine

    Ook vr. e. a. g.

    theo